Krausz Gábor
Évenkénti műszaki vizsgát akar bevezetni az EU a 10 évnél idősebb autók esetében. A műszaki vizsga rendjének megváltoztatásával azonban megint egy csomó pénzt kihúznának az autósok zsebéből.
Új korszakot nyitna az autók műszaki vizsgáztatásában Brüsszel. Az Európai Bizottság javaslata szerint a 10 évnél idősebb autók számára kötelezővé tennék az évenkénti műszaki vizsgát. A javaslat még nem hatályos, jelenleg az Európai Parlament és a Tanács vizsgálja.
Az Európai Unió egy olyan szigorítást tervez, amely sok millió magyart érint.
Ez még nem egy elfogadott szabályozás, hanem egy felvetés, egy előterjesztés, ami mellett és ellen is szólnak érvek
– mondta az InfoRádióban Kovács Kázmér ügyvéd, a Magyar Autóklub jogi bizottságának tagja. Szerinte a hazai autóállomány átlagéletkora 14-15 év, így milliós nagyságrendben érintené az autósokat az évenkénti vizsga kötelezettsége.
„Ráadásul ez jelentős költségnövekedést is eredményezne: míg jelenleg kétévente kell műszakiztatni a járműveket, az új rendszer évente követelne pénzt és időt az autósoktól” - tette hozzá.
Egy műszaki vizsga ára jelenleg nagyjából 45-50 ezer forint körül van, típustól és szolgáltatótól függően — és akkor az autón még nem kellett javítani semmit. Nemrégiben már így is történt áremelés.
Lapunk megkeresésére Balázs, egy tatai autószerelő úgy véli, hogy a javaslat elfogadása hatalmas felháborodást keltene a magyar autósoknál.
Biztos, hogy óriási felháborodás lesz, főleg azokat büntetnék ezzel, akik már most is árérzékenyek, az autójuk fenntartása is gondot okoz. Ráadásul a műszaki vizsga árát nemrégiben emelték, így sokaknak még nehezebb lesz kigazdálkodni ezeket az évenkénti költségeket
– mondta.
A műszaki vizsga díja valóban emelkedett, a hosszú ideje megszokott 25-30 ezer forint helyett februártól hirtelen 45-50 ezer forint körüli összeggel kell számolniuk az autósoknak.
A budapesti autósokat is megkérdeztük az évenkénti műszaki ötletéről. Sándor szerint például durván megjárnánk, ha elfogadnák a javaslatot.
Nekem ráadásul két autóm van, és most is nemrégiben megemelték a vizsga árát
– tette hozzá felháborodottan. Mások hasonlóan gondolkoztak, mint Sándor és egyetértettek vele. László szerint is „irreálisan drága” már így is az autók fenntartása: „Ez csak egy újabb pénzlehúzás lenne” – jegyezte meg.
Péter szerint pedig az évente kötelező műszakiztatás nagy túlzás lenne: „Azért egy évente műszakiztatni nem kevés pénz, főleg a mostani árak mellett” - szögezte le.
András úgy látja, hogy akinek idősebb autója van, az nyilván nem tele zsebbel közlekedik.
Nem értek egyet az Európai Bizottság sok intézkedésével, javaslatával, ez is egy ezek közül
– mondta lapunknak.
Én inkább 12-13 éves kor fölött tenném kötelezővé az évenkénti vizsgát. Az én autóm is 10-12 éves, és még teljesen jól működik
– fogalmazott Pál, aki szerint, ha jól karban van tartva a gépjármű, akkor nem lehet baj. „Magyarországon az autók 70 százaléka 10 évesnél idősebb. Ez gyakorlatilag majdnem mindenkit érintene” - vélekedett Miki.