Magyar Péter tanácsadója szerint jól jönne a háború és néhány százezer ember halála

POLITIK
Létrehozva: 2024.11.30.

Az akciók pszichológiája: miért tébolyodunk meg tőlük?

Egyre csak bővelkedünk a szezonközi leértékelésekben, az évszakváltáskor aktuális készletkisöprésben, már szinte végig sem tudunk menni úgy egy pláza üzletsorán, hogy ne legyen valamelyik kirakatban kint a leértékelés felirat. De vajon miért akarunk állandóan új dolgokat venni?

A fogyasztói társadalom alapja a vásárlás, és hiába van meg szinte mindenünk, sőt gyakran még annál is több, folyton újabb és újabb dolgok után ácsingózunk. Ennek számtalan oka lehet, az unalomtól a boldogságkeresésen és érzelmi szükségletek kielégítésén át egészen az önvigasztalásig, önjutalmazásig. Éppen ezért érdemes mélyre ásni a vásárlási szokásainkat illetően – figyelmeztet cikkében a Fanny magazin.

Vásárolok, mert vagyok?

Tegyük a szívünkre a kezünket: hányszor vettünk valamit csak azért, mert le volt értékelve, mert úgy gondoltuk, túl jó ajánlat ahhoz, hogy otthagyjuk, miközben valójában semmi szükségünk nem lett volna arra a dologra? Esetleg több akciós terméket is begyűjtöttünk az „együtt olcsóbb” felszólítást követve, hogy úgy érezzük, még több kedvezményt zsebeltünk be. Ilyenkor általában olyan magyarázatokkal hozakodunk elő, mint az „ennyiért aztán tényleg megéri”, „ez egy kihagyhatatlan ajánlat” vagy „megérdemelem”. Az alapvető kérdések azonban nem ezek, hanem, hogy milyen érzések állnak a gondolatok mögött. A vásárlási döntéseinket ugyanis nagy százalékban az emóciók befolyásolják.

vásárlás, akció, boltkóros
Miért szeretünk vásárolni és miért dőlünk be az akcióknak?  Fotó: Pexels

Az érzelmek irányítanak

Az indokolatlan, irracionális és impulzív módon történő vásárlás hátterében több dolog is állhat. Vannak, akik egyenesen terápiás célzattal mennek shoppingolni: feszültségoldásra, az indulatok levezetésére, önnyugtatásra, az önbizalom növelésére és azonnali érzelmi kielégülésre használják a tevékenységet. Könnyebnek és gyorsabbnak tűnhet holmikkal ellensúlyozni a nehéz érzéseket, emiatt aztán többet is várunk el a tárgyaktól.

Fontos az egyediség

Fontos aspektus a különlegesség iránti vágy is, hiszen mindannyian szeretnénk kitűnni, valami miatt érdekesebbnek tűnni, szerethetőbbnek lenni. A bevásárlóközpontokban való időtöltés, nézelődés és vásárlás mára külön elfoglaltsággá nőtte ki magát. A plázázás, mint tevékenység izgalmat ad, az pedig, hogy megszerzünk, lecsapunk bizonyos tárgyakra, növelheti az értékesség érzését, főleg, ha el is dicsekszünk a zsákmánnyal.

Kimaradni, elszalasztani

A FOMO (Fear Of Missing Out), azaz a félelem a kimaradástól érzése komoly mozgatórugója a mára több napossá és hetessé alakult fekete pénteknek. Ez egy erőteljes közösségi élmény és húzóerő, hiszen lehet róla beszélni, megvitatni a munkatársakkal, barátokkal, családtagokkal a legjobb kínálatokat, akár együtt indulni a beszerzőútra. Nem meglepő, hogy a kutatások szerint is a kimaradás elkerülése az akciókon való részvétel egyik fő oka. Ugyanakkor megjelenhet a sürgetettség érzése is, mivel nem szeretnénk lemaradni a kedvezményekről, jól akarunk járni, ha kell, másokkal szemben is. Ezt az érzést az online boltok csak fokozzák, ahol valósággal ömlenek ránk az ajánlatok, és ahol pár kattintással, sorban állás nélkül megszerezhetünk szinte bármit.

A tudomány állása

A különféle neuropszichológiai vizsgálatok eredményei alapján elmondható, hogy a leértékelésekhez kapcsolódó események hatással vannak az agyunkra: ilyenkor lényegesen megemelkedik a dopaminszint, beindul az örömhormonok termelődése, vagyis bekapcsol elménk jutalmazóközpontja, mi pedig máris jobban érezzük magunkat. Az elégedettség és boldogság tehát nem feltétlenül a megszerzett zsákmánynak, sokkal inkább a vásárlási folyamatnak tudható be, de persze minél tetemesebb a kedvezmény, és minél inkább azt érezzük, hogy jó üzletet kötöttünk, annál nagyobb lesz az öröm. Ehhez társul, hogy hazaérve örülhetünk a megszerzett holminak, az újdonság varázsa azonban ritkán tart sokáig, és hamar visszatérhetünk oda, hogy ismét vásárolni akarunk. Ez állandó és egyre fokozódó stresszel terhelheti meg a szervezetünket: még több akciót szeretnénk, még jobban járni, ez pedig akár komoly függőséget is kialakíthat. Visszafordítani a folyamatot és változtatni a helyzeten nem lehetetlen, tudatos döntésekkel, önuralommal és önreflexióval sokat tehetünk ezért.

Váltsunk tudatos vásárlási attitűdre!

Nem feltétlenül az a megoldás, hogy eltiltjuk magunkat a vásárlástól. Ha észrevettük, hogy hajlamosak vagyunk mértéktelenül és meggondolatlanul költekezni, inkább gyakoroljunk némi tudatosságot.

  1. Vizsgáljuk meg az érzéseinket, és fogalmazzuk meg, mi az, amiért az adott dolgot valójában meg akarjuk szerezni.
  2. Találjuk meg az igazi motivációt a vásárlás mögött: tényleg szükségünk van rá, vagy csak valamilyen pillanatnyi érzést szeretnék elnyomni? 
  3. Keressünk másfajta örömöket, és feltöltő elfoglaltságokat a mindennapokban!
  4. Értékeljük, amink van, nézzünk szét otthon, poroljuk le és öblítsük ki a nem használt tárgyakat, ruhákat, ezzel adjunk nekik új életet!
  5. Ha valóban szükségünk van valamire, keressünk ki konkrét termékeket, és kész tervekkel induljunk útnak. 
  6. Alakítsuk át a vásárlási szokásainkat, és ebben legyünk türelmesek magunkkal. 
  7. Keressünk hosszabb távú célokat, és az eredményekkel erősítsük az önbizalmunkat.
  8. Fordítsunk figyelmet a szociális életünkre, hisz ha a környezetünktől megkapjuk, amire érzelmileg vágyunk, nem vásárlásokkal próbálunk majd kompenzálni. 

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek