tóth gabi
Október elsejétől Budapesten is elindult, ezzel egyben országos lefedettségű lett a megújult háziorvosi ügyeleti ellátás. Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője részletesen beszámolt lapunknak az átszervezési folyamat részleteiről, annak tapasztalatairól, valamint az új ügyeleti rendszer kialakításának szükségszerűségéről is.
Október elsejével Budapesten is működésbe lépett az Országos Mentőszolgálat által biztosított új ügyeleti rendszer, amely másfél éve Hajdú-Bihar vármegyében élesedett először, majd vármegyéről vármegyére haladva mára országosan egységes lett. Az új országos háziorvosi ügyeleti ellátórendszerről az Országos Mentőszolgálat szóvivőjét kérdeztük.
Győrfi Pál régi motoros az Országos Mentőszolgálatnál: a szervezet országszerte igen népszerű szóvivője 40 éve dolgozik mentősként. Ebből húsz évet mentőautón töltött el, vagyis bőven volt ideje megismerni a régi ügyeleti rendszert – annak minden hibájával együtt.
Kívülről úgy tűnhetett: minden rendben volt a régi ügyeleti rendszerrel. Ehhez képest mi, akik végül elláttuk a betegeket, gyakran hallottuk őket panaszkodni: vagy el sem érték az ügyeletet, vagy ha mégis, akkor sok esetben szembesültek azzal, hogy nem volt ügyeletes orvosuk. Emiatt az ellátásra szorulók végül a mentőknél kötöttek ki. Ezzel az a probléma, hogy az Országos Mentőszolgálat kapacitása a mentési feladatok biztosításához lett igazítva. Az pedig mégsem járja, hogy ha valakihez, akinek egy hasmenés vagy torokfájás miatt csak gyógyszert kell felírni, ahhoz a rohamkocsi vonult ki, amit esetleg valahol másutt egy gyermekgázolás miatt vártak
– idézte fel a régi ügyelet egyik leggyakoribb és legbosszantóbb hátrányát Győrfi Pál.
A szóvivő a mentőautóban, a saját bőrén megtapasztalt mindennapi gyakorlat mellett jelentős rálátásra tett szert az egész ügyeleti ellátórendszerre is, miután az Országos Mentőszolgálat üzemeltetőként például Szombathelyen vagy Pilisvörösváron, míg ügyeleti irányítóként országszerte további 100 helyszínen vállalt aktív közreműködést az ellátásban.
Egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy az ügyeleti ellátást át kell alakítani. Kézenfekvő volt, hogy a megfelelő tapasztalattal bíró Országos Mentőszolgálatot bízza meg az állam azzal, hogy a szükséges garanciák biztosításával, illetve a profitorientált és az önkormányzatok számára sokszor már megfizethetetlenül drága külsős egészségügyi cégek lehetőség szerinti kizárásával előbb kezdjük el átvenni az ügyeleti szolgáltatást, valamint dolgozzuk ki annak egységesítését is.
Hajdú-Bihar vármegyében indult el a modellprogram. Először egy az egyben átvették az előző rendszert és fél éven át úgy működtették azért, hogy annak minden hibája felszínre bukjon. Ez az időszak a korábbi, évtizedes múltra visszatekintő tapasztalatokkal párosulva rengeteg tanulsággal szolgált. Emellett az Országos Mentőszolgálat – a korábbi gyakorlattal ellentétben – az orvosi ügyeletet felkereső betegekkel is párbeszédbe kezdett, ami igencsak hasznosnak bizonyult– mesélte Győrfi Pál.
Azt láttuk, hogy a betegek általában este 10 óra után keresték fel az ügyeletet valamilyen hirtelen kezdődő, sürgős egészségügyi problémával. Addig, a délutáni, kora esti órákban jellemzően azok vették igénybe az ügyeleti szolgáltatást, akik napközben nem jutottak el a háziorvoshoz. Emiatt szerződünk úgy a háziorvosokkal, hogy az új orvosi ügyeleti rendszerben este 10 óráig ők vállalják az ellátást, utána pedig a mentőszolgálat veszi át ezt a feladatot.
2023. február 1-jén indult el élesben az új ügyeleti rendszer, amely aztán fokozatosan, hónapról hónapra újabb vármegyékkel bővült és egyre nagyobb területet fedett le. Ez vált országossá és teljessé október 1-jén Budapest csatlakozásával. Az új orvosi ügyeleti rendszer eddig már 903 ezer beteget látott el, ami nagyon magas szám. Győrfi Pál szerint a rendszer kialakításához és finomhangolásához hangsúlyosan figyelembe vették a betegek érdekeit és véleményét is. Ezzel a jövőben sem hagynak fel!
Míg korábban csak vélelmezhető volt, mennyire elégedettek az ellátásukkal a betegek, addig az új ügyeleti rendszerben ezt folyamatosan monitorozni tudjuk és fogjuk is. Sőt kimondottan kérjük őket, hogy adjanak visszajelzést a tapasztalataikról. Így valós következtetéseket tudunk levonni annak érdekében, hogy egyre jobbak legyünk az ellátásukban
– mondta lapunknak a mentős, aki szerint ettől lesz igazán betegközpontú az új orvosi ügyeleti ellátás.
Nem ez lesz majd az egyetlen jelentős változás a korábbi időszakhoz képest a betegek szempontjából. A fővárosi orvosi ügyelet október 1-i átalakulásával:
Míg eddig különféle telefonszámokon lehetett elérni az ügyeleti ellátást, addig mostantól az egész országban, egységesen, a nap 24 órájában elérhető a 1830-as szám, az ügyelet hívószáma. Ott a hívásfogadó munkatársaink irányítják majd a pácienseket a számukra leginkább megfelelő ellátóhoz, tehát nem a betegnek kell keresgélnie, hogy milyen segítséghez tud jutni egy adott helyzetben, mint eddig. További látványos változás a betegek számára, hogy egy egységes és modern ellátórendszer foglalkozik velük. Beszereztünk 170 darab, modern eszközökkel felszerelt személyautót, amit átalakítottunk az ügyeleti feladatok ellátására.
Van azonban valami, ami Győrfi Pál ígérete szerint az új ügyeleti rendszerben sem változik: az Országos Mentőszolgálat elhivatottsága a betegek iránt, aminek a lényege az, hogy ők mindenkin segítenek.