tóth gabi
Döbbenetes, milyen egyszerű trükkökkel próbálkoznak az élelmiszer boltok. A gyanútlan vásárló, aki te is lehetsz gyakran nem is veszi észre a csalafintaságot. A Ripost megmutat most néhányat ezekből.
Elképesztően furfangosak a kereskedelmi cégek, ember legyen a talpán, aki kiigazodik a sok trükközésben. A vásárlásoknál sokan tapasztalták, hogy ugyanannak a gyártó cégnek két, szinte egyforma terméke van a polcon, csak a csomagolás és az ár más. Az összetétel ugyanaz, a mennyiség egyforma, mégis az egyik sokkal drágább. Hogyan lehetséges ez?
„A Sparban szoktam saját márkás narancslevet venni és nemrég vettem észre, hogy más csomagolásban is kapható a lényegében ugyanolyan összetételű ital, csak az ára és a csomagolás különbözik. Megkóstoltam mindkettőt és még az íze is ugyanaz. Azóta az olcsóbbat veszem meg inkább.” - számolt be Edina vásárlási tapasztalatáról a kedvenc italával kapcsolatosan.
Mi lehet emögött igazából? Az egyik válasz egyszerű. A vásárlók szeretnek választani két vagy több árucikk közül, ha ugyanaz a gyártó. Nagy a verseny a piacon a fogyasztóért és minden marketing és eladási trükköt bevetnek a multik, hogy mindenképpen az ő termékük kerüljön a vásárló kosarába. A legismertebb vásárló fogó trükk, hogy szétbontják a terméket két különböző árkategóriába. Az egyiken kisebb haszon van, de a győztes mindenképp a gyártó, mert így is az ő termékét választják a vásárlók mindkét árkategóriából és nem a konkurenciáét.
A Sparban kapható saját márkás, egy literes narancslé minden összetevőjében egyezik a másik Budget nevű saját márkás narancslével, viszont az ára száz forinttal kevesebb. A különbség egyedül a csomagoláson látszik. A narancs tartalma és összetétele mindkét terméknél egyező. Az olcsóbbik változat színesebb és harsányabb, a drágább letisztultabb és egy konkurens drágább árkategóriájú márka termékéhez hasonlít. A vásárló automatikusan az árakat hasonlítja össze és ha látja az összes terméket, akkor pedig az olcsóbbak közül választ és nem a drágább gyártóét. Így az Aldi két terméke biztosan a kosárba kerül, a kérdés már csak az, hogy melyik. Az árérzékeny az olcsóbbikat veszi meg, aki meg a csomagolást nézi, azt hiszi ez ugyanolyan, mint a jóval drágább, prémium kategóriás, így ezt választja. A lényeg, hogy mindkét vásárló típus a saját márkásból vásárol. Ugyanezt tapasztaltuk a gyerekek egyik kedvenc italával, az almalével is, ahol még szélesebb a választék és a szülők inkább az olcsóbbat választják. Az Aldiban, ha a vásárló figyel, akkor láthatja, hogy a Rio D'oro 100 százalékos almalé egy literje 289 forintba kerül, míg a hosszúkás dobozos 100 százalékos gyümölcstartamú pedig 349 forint. Igazi különbség nincsen a termékek között, mégis más az ár.
A válasz egyszerű. A multik, akik saját márkájú terméket is gyártanak és más cégek áruit is forgalmazzák, mindenképpen győznek a vásárló pénzéért folytatott harcban. Ha más gyártóét veszik meg az emberek, a kereskedelmi jutalék az övék, ha saját gyártású árut vásárolnak teljes a győzelem, mert nemcsak a forgalmazási jutalék, hanem a teljes bevétel is az övék.