RETRO RÁDIÓ

Így trükköznek a boltok, nem biztos, hogy az akciós olcsóbb!

Létrehozva2024. 06. 03. 15:00

Döbbenetes, milyen egyszerű trükkökkel próbálkoznak az élelmiszer boltok. A gyanútlan vásárló, aki te is lehetsz gyakran nem is veszi észre a csalafintaságot. A Ripost megmutat most néhányat ezekből.

Elképesztően furfangosak a kereskedelmi cégek, ember legyen a talpán, aki kiigazodik a sok trükközésben. A vásárlásoknál sokan tapasztalták, hogy ugyanannak a gyártó cégnek két, szinte egyforma terméke van a polcon, csak a csomagolás és az ár más. Az összetétel ugyanaz, a mennyiség egyforma, mégis az egyik sokkal drágább. Hogyan lehetséges ez? 

Nagyon nehéz kiigazodni az üzletek polcain, hogy észrevegyük a furfangot a termékek választásánál. Fotó: Pexels.com (Képünk illusztráció)

A Sparban szoktam saját márkás narancslevet venni és nemrég vettem észre, hogy más csomagolásban is kapható a lényegében ugyanolyan összetételű ital, csak az ára és a csomagolás különbözik. Megkóstoltam mindkettőt és még az íze is ugyanaz. Azóta az olcsóbbat veszem meg inkább.” - számolt be Edina vásárlási tapasztalatáról a kedvenc italával kapcsolatosan.

Sok gyártó két féle csomagolással adja szinte ugyanazt a terméket

Mi lehet emögött igazából? Az egyik válasz egyszerű. A vásárlók szeretnek választani két vagy több árucikk közül, ha ugyanaz a gyártó. Nagy a verseny a piacon a fogyasztóért és minden marketing és eladási trükköt bevetnek a multik, hogy mindenképpen az ő termékük kerüljön a vásárló kosarába. A legismertebb vásárló fogó trükk, hogy szétbontják a terméket két különböző árkategóriába. Az egyiken kisebb haszon van, de a győztes mindenképp a gyártó, mert így is az ő termékét választják a vásárlók mindkét árkategóriából és nem a konkurenciáét.

A két narancslé különböző csomagolású, de az összetevők megegyeznek, viszont az áruk különböző. Fotó: Spar

Nézzünk két példát!

A Sparban kapható saját márkás, egy literes narancslé minden összetevőjében egyezik a másik Budget nevű saját márkás narancslével, viszont az ára száz forinttal kevesebb. A különbség egyedül a csomagoláson látszik. A narancs tartalma és összetétele mindkét terméknél egyező. Az olcsóbbik változat színesebb és harsányabb, a drágább letisztultabb és egy konkurens drágább árkategóriájú márka termékéhez hasonlít. A vásárló automatikusan az árakat hasonlítja össze és ha látja az összes terméket, akkor pedig az olcsóbbak közül választ és nem a drágább gyártóét. Így az Aldi két terméke biztosan a kosárba kerül, a kérdés már csak az, hogy melyik. Az árérzékeny az olcsóbbikat veszi meg, aki meg a csomagolást nézi, azt hiszi ez ugyanolyan, mint a jóval drágább, prémium kategóriás, így ezt választja. A lényeg, hogy mindkét vásárló típus a saját márkásból vásárol. Ugyanezt tapasztaltuk a gyerekek egyik kedvenc italával, az almalével is, ahol még szélesebb a választék és a szülők inkább az olcsóbbat választják. Az Aldiban, ha a vásárló figyel, akkor láthatja, hogy a Rio D'oro 100 százalékos almalé egy literje 289 forintba kerül, míg a hosszúkás dobozos 100 százalékos gyümölcstartamú pedig 349 forint. Igazi különbség nincsen a termékek között, mégis más az ár

A Rio d'Oro almalevek különböző csomagolásban különböző áron kaphatók, de a benne lévő almalé minősége és mennyisége ugyanaz. Fotó: Aldi 

Miért szükség a trükközésre? 

A válasz egyszerű. A multik, akik saját márkájú terméket is gyártanak és más cégek áruit is forgalmazzák, mindenképpen győznek a vásárló pénzéért folytatott harcban. Ha más gyártóét veszik meg az emberek, a kereskedelmi jutalék az övék, ha saját gyártású árut vásárolnak teljes a győzelem, mert nemcsak a forgalmazási jutalék, hanem a teljes bevétel is az övék
 

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.