tóth gabi
Kapu Tibornak megadathat az, amiről mások csak álmodozhatnak. Az elmúlt 1 évben 240-en jelentkeztek arra a kiválasztási folyamatra, melynek végén a legjobb nem kevesebbre vállalkozhat, minthogy második magyarként meghódítja a világűrt.
A magyar űrutazás újabb mérföldkőhöz érkezett, ugyanis 44 év után újra űrhajóra szállhat egy magyar asztronauta. A HUNOR Program keretében Kapu Tibor az Európai Űrügynökség (ESA) által is akkreditált űrhajósként csatlakozhat ahhoz a legénységhez, amely a SpaceX Dragon űrhajó fedélzetén jut fel a Nemzetközi Űrállomásra (ISS), hogy ott komoly kutatómunkát végezhessen.
Szinte napra pontosan 44 évvel ezelőtt, 1980. május 26-án utazott a világűrbe Farkas Bertalan, az első magyar űrhajós, aki ezzel beírta magát a világtörténelembe. Kapu Tibor, most másodikként kap esélyt arra, hogy hazánknak dicsőséget és hírnevet szerezzen az űrkutatás terén, ugyanis előreláthatólag 2024 végén vagy 2025 elején a SpaceX Dragon űrhajó legénységének tagjaként a végtelenbe utazik.
A HUNOR Magyar Űrhajós Program felhívására több mint 240 férfi és nő jelentkezett, közülük kerültek ki a legjobbak legjobbjai.
Az a kicsit több, mint 240 ember, akik érvényes jelentkezést nyújtottak be, egytől egyig kivételesek. A jelentkezők között megfordult mélytengeri archeológus, asztrofizikus, biokémikus, közgazdász, programozó matematikus, rendszertervező mérnök, építész, közlekedésmérnök, vadász- és közforgalmi pilóta, jogász, orvos és filozófus is
— mondta el korábban a Magyar Nemzetnek Ferencz Orsolya űrkutatásért felelős miniszteri biztos. Annak érdekében, hogy a misszió biztosan megvalósuljon, egy tartalékos űrhajós kijelölésére is sor került, így Kapu Tibor és a tartalékos Cserényi Gyula azok, akik a kiképzés utolsó fázisát is végigcsinálják.
Kapu Tibor 32 éves fejlesztőmérnök, aki az utóbbi két évben az űripari Remred Space Technologiesnél űrbeli sugárvédelemmel foglalkozott, de pályája során a gyógyszeriparban illetve a Boschnál is dolgozott, ahol a többi között hibrid autók akkumulátorfejlesztésével foglalkozott.
Cserényi Gyula 35 éves erősáramú villamosmérnök, aki az utolsó öt évben a Bosch hatvani ipartelep elektromos hálózatának biztonsági és üzemeltetési csoportvezetője volt, ahol 19 emberért és 20 megawattért felelt.
A közel 12 hónapig tartó kiválasztási folyamat során a lista folyamatosan szűkült, ahogy a jelentkezőknek egyre több teszten és vizsgálaton kellett részt venniük. Mindebben jelentős szerepet vállalt többek között az ESA hamburgi tesztközpontja, a hazai Energiatudományi Kutatóközpont, a Semmelweis Egyetem, valamint a Magyar Honvédségkecskeméti 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisa. Tesztelték a jelentkezők szellemi teljesítőképességét és fizikai teherbírását. A külföldi és magyar szakértők munkája mellett a kecskeméti Gripen-pilóták szerepét is kell kiemelni, akik a gyorsulási terhelési vizsgálatok elvégzésében segítettek.