kulcsár edina
Lászlót csaló akarta megvezetni, és szerinte annyira hiteles volt a bűnöző, hogy mindössze pár percen múlott, hogy milliókat lopjanak tőle. Elmondása szerint először fel sem merült benne, hogy csalóval beszél, mert végig rajta volt a fókusz, mintha a telefonáló az ő hitelesítését tartotta volna a legfontosabbnak.
Nem árt résen lenni, ugyanis a banki csalók egyfolytában azon törik a fejüket, hogy a legújabb módszerekkel minél több pénzt csaljanak ki belőlünk. Legtöbbször a telefonos módszert választják, amikor is felhívják a csalók az áldozatot, banki alkalmazottnak adják ki magukat és próbálják megszerezni az adatainkat. Azonban a legtöbb esetben a beszéd stílusuk, esetleg a tájékozottságuk hiánya lebuktatja őket. Ám most úgy néz ki, hogy fejlesztettek a stratégiájukon ezek a bűnözők, ami csaknem eredményre is vezette őket, egy a lapunknak nyilatkozó személynél. A Szolnokon élő Sz. Lászlót próbálták átverni, aki szerint olyan hitelesek voltak a csalók, hogy először fel se merült benne, hogy el akarják lopni a pénzét.
Annyira hitelesen csinálták, hogy először meg sem kérdőjeleztem a dolgokat
– kezdte László, aki vállalkozóként dolgozik Szolnokon és a Ripostnak elmondta, hogy két számlája is van, van egy magán és egy céges.
"Mind a kettőt napi szinten számon tartom és kezelem. A bankba is rendszeresen járok vagy pénzt berakni vagy kivenni. Nekem nagyon fontos a biztonság, így mindig figyelem az átverésekről szóló cikkeket is, hogy képben legyek, de arra, ami szombat délután történt nem készültem fel…"
A tolvajok új módszert alkalmaztak, egy idős, kedves asszony szólalt meg a vonal túloldalán.
Egy sima számot írt ki a készülék, így felvettem. Amikor beleszóltam a túloldalról egy idős női hang szólt vissza. Nagyon udvarias és kedves volt, tisztelettudó. Először bemondta a nevemet a telefonba, hogy jó emberrel beszél-e. Miután mondtam, hogy igen, közölte – továbbra is végtelen kedvesen és előzékenyen –, hogy melyik banktól telefonál
– fejtette ki László, aki az is megosztotta lapunkkal, hogy az idős elmondta neki, hogy problémát látnak a rendszerükben a céges számlámnál és szükség van egy sor hitelesítésre.
"Fel sem merült bennem, hogy átverésről van szó, hiszen nem az adataimat kérte (elsőnek), hanem azt mondta, hogy elmondja, hogy melyik évben, melyik hónapban születtem nekem pedig a napot kell megmondanom. Aztán megmondja, hogy melyik utcában lakom Szolnokon, én pedig a házszámot. Azt mondta, ez az „oda-vissza hitelesítés”. Válaszolgattam a kérdéseire, azt mondta rendben vagyunk. Ezután tért át a számlára."
László több millió forintot tárol a céges számláján, ami most veszélybe került, ha nem lett volna ennyire éber.
Azt mondta, hogy most már meggyőződött arról, hogy én vagyok az a személy, akihez tartozik a bankszámla, így ha engedélyezem neki, akkor ő belép és megmondja mi volt a probléma. Mivel már vagy tíz perce beszélgettünk és az idős hölgy tényleg úgy beszélt, mint egy bankos operátor, ezért azt mondtam neki, hogy csináljuk
– fogalmazott László, aki elárulta, hogy ezek után a hölgy a számlaszáma belépő kódját kérte tőle.
"Én pedig elkezdtem diktálni neki a számlaszámot… Ezután, mintha felkapcsoltak volna valamit az agyamban, megálltam. Nem tudom megmondani mi történt, egyszerűen rossz érzésem lett. Mondtam a hölgynek, hogy sajnálom, de jöttek hozzám és bontottam a vonalat. Ezután azonnal bementem a bankba és ott mondták meg, hogy valószínűleg csalás történhetett, mert tőlük senki sem hívott…. Azt mondták, hogy rendben van a számla és ne aggódjak, de én az eset óta majdnem percenként ránézek a bankszámlámra, mert félek, hogy mégis hozzáférnek…" – zárta.
A csaló az úgynevezett fordított pszichológiát alkalmazva jutott közelebb a céljához, ugyanis azzal, hogy a Lászlóval elhitette, hogy ő az, akiben nem lehet megbízni, akinek igazolnia kell magát, elterelte a figyelmet a telefonálóról. Ráadásul ezúttal egy idős, a banki szaknyelvet ismerő és jól használó asszony volt a csaló, ami még hitelesebbé tette a szerepét. László esete is rávilágít, hogy minden esetben ragaszkodjunk a személyes ügyintézéshez, ha pedig csalás áldozatai lettünk, értesítsük a rendőrséget!