kulcsár edina
Hihetetlen, hogy milyen dolgok alkalmasak arra, hogy hajtóanyagként a kerozinba kerüljenek.
Az európai légitársaságok elképesztő dolgot találtak ki: olyan biohulladékokat használnának fel hajtóanyagként, ezzel csökkentve a légi forgalom szennyezéseit, melyekre a legtöbben nem vagy undorodva gondolnak. Leesik az állad a recepttől!
Az Európai Unió Bizottsága már 2025-re szeretné elérni, hogy a légitársaságok legalább 2 százalékot felhasználjanak az általuk jóváhagyott, speciális körülmények között, meglehetősen szokatlan alapanyagokból gyártott, úgynevezett Fenntartható Repülési Üzemanyagból (SAF). Ezt a nem mindennapi hajtóanyagot többek között szerves hulladékokból, konyhai szemétből, használt zsírból állítják majd elő. A tervek szerint 2030-ra már 6, 2050-ra pedig 70 százalékát kellene adja a teljes repülőgépbe töltött mennyiségnek a bioüzemanyag.
Mint arról a Bild német lap beszámolt, a légitársaságoknak egyre komolyabb gondot okoz, hogy átálljanak valamilyen környezetbarát üzemanyagra. A Firefly Green Fuels nevű brit cég most egy teljesen új módszert talált ki ennek a SAF üzemanyagnak az előállítására. Ha a konyhai hulladék és a zsír, nem volt elég szokatlan és undorító, akkor az emberi ürülékről már ne is beszéljünk. Ehhez ugyanis még külön gyárat is telepítettek Harwichba, hogy már 2028-tól kiaknázhassák ezt az erőforrást – fogalmazott a cég vezérigazgatója, James Hygate a BBC-nek.
Egy helyi szennyvízszolgáltató cég már szerződést is kötött arról, hogy megfelelő mennyiséggel látják el a harwichi gyárat. A várakozások szerint ez a kívánt mennyiség közel felének előállításához lesz elegendő. További érdekesség, hogy a magyar Wizz Air fapados légitársasággal is megállapodás született, mely akár 525 ezer tonna SAF szállítását teszi lehetővé a következő 15 év alatt. A Wizz Air bejelentette, hogy cégük 2030-ig nem csupán 6, hanem 10 százalékát töltenék a gépek üzemanyagtartájainak ilyen biokerozinnal, ezzel remélhetőleg jócskán csökkentve a szén-dioxid-kibocsátást.
Május 10-én egyébként a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről szállt fel először olyan kereskedelmi Wizz Air repülőjárat, amely a MOL által szállított Neste MY Sustainable Aviation Fuel üzemanyagkeverékét használta. A teszt során a Wizz Air három legújabb Airbus A321neo típusú repülőgépébe összesen 23,5 tonna, 37 százalék tiszta SAF és 63 százalék Jet A1 üzemanyagot tartalmazó keveréket tankoltak.