RETRO RÁDIÓ

Ezt nem hiszed el: emberi ürülékkel és konyhai szeméttel repül a magyar légitársaság gépe

Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2024. 04. 20. 13:45

Hihetetlen, hogy milyen dolgok alkalmasak arra, hogy hajtóanyagként a kerozinba kerüljenek.

Az európai légitársaságok elképesztő dolgot találtak ki: olyan biohulladékokat használnának fel hajtóanyagként, ezzel csökkentve a légi forgalom szennyezéseit, melyekre a legtöbben nem vagy undorodva gondolnak. Leesik az állad a recepttől!

Repülő repülőgép hajtómű sablon
Hamarosan ürüléket és konyhai hulladékot töltenek a repülőkbe hajtóanyagként (Képünk illusztráció) Fotó: Pexels

Az Európai Unió Bizottsága már 2025-re szeretné elérni, hogy a légitársaságok legalább 2 százalékot felhasználjanak az általuk jóváhagyott, speciális körülmények között, meglehetősen szokatlan alapanyagokból gyártott, úgynevezett Fenntartható Repülési Üzemanyagból (SAF). Ezt a nem mindennapi hajtóanyagot többek között szerves hulladékokból, konyhai szemétből, használt zsírból állítják majd elő. A tervek szerint 2030-ra már 6, 2050-ra pedig 70 százalékát kellene adja a teljes repülőgépbe töltött mennyiségnek a bioüzemanyag.

Mint arról a Bild német lap beszámolt, a légitársaságoknak egyre komolyabb gondot okoz, hogy átálljanak valamilyen környezetbarát üzemanyagra. A Firefly Green Fuels nevű brit cég most egy teljesen új módszert talált ki ennek a SAF üzemanyagnak az előállítására. Ha a konyhai hulladék és a zsír, nem volt elég szokatlan és undorító, akkor az emberi ürülékről már ne is beszéljünk. Ehhez ugyanis még külön gyárat is telepítettek Harwichba, hogy már 2028-tól kiaknázhassák ezt az erőforrást – fogalmazott a cég vezérigazgatója, James Hygate a BBC-nek.

Egy helyi szennyvízszolgáltató cég már szerződést is kötött arról, hogy megfelelő mennyiséggel látják el a harwichi gyárat. A várakozások szerint ez a kívánt mennyiség közel felének előállításához lesz elegendő. További érdekesség, hogy a magyar Wizz Air fapados légitársasággal is megállapodás született, mely akár 525 ezer tonna SAF szállítását teszi lehetővé a következő 15 év alatt. A Wizz Air bejelentette, hogy cégük 2030-ig nem csupán 6, hanem 10 százalékát töltenék a gépek üzemanyagtartájainak ilyen biokerozinnal, ezzel remélhetőleg jócskán csökkentve a szén-dioxid-kibocsátást.

Május 10-én egyébként a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről szállt fel először olyan kereskedelmi Wizz Air repülőjárat, amely a MOL által szállított Neste MY Sustainable Aviation Fuel üzemanyagkeverékét használta. A teszt során a Wizz Air három legújabb Airbus A321neo típusú repülőgépébe összesen 23,5 tonna, 37 százalék tiszta SAF és 63 százalék Jet A1 üzemanyagot tartalmazó keveréket tankoltak.

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.