kulcsár edina
A megszokottnál enyhébb az időjárás, de vajon elég enyhe ahhoz, hogy lecseréljük a téligumit nyárira? Egyáltalán, mikor jön el az ideje a nyári gumicserének? Most kiderül!
A napokban ismét talajmenti fagyok várhatók, amellett, hogy napközben bőven 10 fok felett marad a hőmérséklet. Vajon eljött az ideje a nyári gumicserének vagy érdemes még várni egy kicsit?
Ez több tényezőtől is függ. Például, hogy mennyi járunk az autóval külföldön és mely országokban. Ezenkívül az átlaghőmérsékletet és a gumiszervizekben ilyenkor kialakuló tumultust érdemes még figyelembe venni. Magyarországon jelenleg nincs semmilyen előírás arra vonatkozóan, hogy mikor kell megejteni az abroncs cseréjét. Büntetni is csak akkor büntet a rendőrség, ha az autón lévő abroncs profilmélysége 1,6 mm-nél kisebb, vagy ha téli gumival okozunk balesetet nyáron. A környező országokban viszont szigorú előírások vonatkoznak az évszaknak megfelelő gumi használatára!
Aki csak itthon autózik, mindenképp várja meg, amíg a napi középhőmérséklet tartósan 7 fok feletti lesz. Ezt a meteorológusok úgy számolják ki, hogy a hajnal 1, reggel 7, délután 1 és este 7 órakor mért hőmérséklet adatait átlagolják. A gumiszervizekben a legnagyobb tumultus az elmúlt évek tapasztalatai alapján egyébként március vége és április vége között várható, így akinek fontos a kényelem (és a hőmérséklet is engedi), ez előtt vagy ez után a csúcsidőszak után keresse fel a műhelyeket.
A téli időjárási körülményekhez készített futófelület kialakítás rosszabb irányíthatóságot és fékezhetőséget, valamint növekvő zajszintet eredményez meleg időben, így mindenképp érdemes lecserélni a téli gumikat nyárira, de csak ha az időjárás indokolja ezt.
Tegyük őket száraz, hűvös, fénytől védett helyre. Ha felnin vannak, fektessük azokat egymásra, ellenkező esetben pedig állítva tároljuk úgy, hogy két-három hetente egy negyed fordulatot fordítunk rajuk. Ezzel jelentősen növelhetjük az élettartamukat!
Használt kerékszett vásárlását nem ajánlja a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA), mivel ezeknek olyan belső, szemmel nem látható, rejtett hibái lehetnek, amik akár életveszélyes helyzetet is eredményezhetnek. A kétes eredetű, távolkeleti import gumiktól is óva int mindenkit a szövetség. Nyári gumi vásárlásakor figyelembe kell venni az autó típusát, a gyártó cég méretre vonatkozó ajánlását, a közlekedési szokásainkat és azt, hogy milyen körülmények között, mennyit autózunk. Illetve nem árt néhány tesztet is átböngészni. Az idei első nyárigumiteszt - amit a német autóklub, az ADAC végzett - eredménye szerint például a tesztgyőztes Continental Premium Contact 7-es abroncs jó választás lehet (215/55 R17 méretkategóriában), de a Michelin Primacy 4+ vagy a Kumho Ecsta HS52-essel sem lőhetünk nagyon mellé.