tóth gabi
Ahogy minden évben, úgy idén is letesztelt néhány gumigarnitúrát a német autóklub, az ADAC. Idén ez a három nyárigumi végzett az élen!
Az ADAC szakemberei idén 16 garnitúra nyárigumit vetettek alá különböző teszteknek. Jó hír, hogy megbukni egyik sem bukott meg, persze azért akadt gond egyikkel-másikkal. A fő kérdés már csak az, melyikkel nem lőhetünk mellé a teszteltek közül? Íme 2024 első nyárigumi-tesztjének győztesei!
Minden gumiabroncsot leteszteltek vezetési és biztonsági tulajdonságok, valamint kényelmi és gazdasági szempontból is. Emellett fenntarthatósági kritériumok is szerepeltek az idei teszten. A legfontosabb elem (70%-os súllyal) továbbra is a vezetésbiztonság volt száraz és nedves úton. A kopás, az üzemanyag-fogyasztás és a zajkibocsájtás, valamint a környezeti hatás csak 30%-ot tett ki, de az abroncs tömege, a kopás, valamint a szennyezőanyag-tartalom szintén ebbe a 30%-ba számított bele.
Több mint 50 éve végeznek abroncsteszteket az ADAC német autós klub szakemberei, és eddig még nem találkoztak olyan erős mezőnnyel, mint a 2024-es szezonban: a vizsgált 16 garnitúra nyárigumi közül 3 „jó”, 12 „elégséges” és 1 „kielégítő” minősítést kapott. Jó hír, hogy a szakértők szerint még a kielégítő minősítést kapott abroncs is jó választás lehet azoknak, akiket nem zavar, hogy a mérés szerint mindössze 30.000 km a Vredestein Ultrac abroncs élettartama. Idén nem találtak viszont „nagyon jó” minősítésű garnitúrát, ehhez ugyanis az összes teszten kiváló eredményt kellett volna elérni valamelyik abroncsnak, az pedig szinte lehetetlen: egy gumi sem lehet a legjobb minden tulajdonságát illetően, mivel az abroncsgyártás alapja a kompromisszumokon alapszik.
Idén eddig csak egy méretet, a 215/55 R17-et tesztelték a szakemberek. A másik méretosztály tesztjével június végére készülnek el, a 205/55 R16-os méretben ugyanis 4 évszakos abroncsokat tesztelnek az idén. És, hogy mely autókon használhatók a tesztelt méretű abroncsok? Például a következőkön: Audi Q2, Fiat 500X; Tipo, Kia Niro; Optima; Soul, Renault Mégane; Scénic, Škoda Karoq; Toyota Avensis; Verso; Yaris Cross, VW Bogár; Passat; Touran; Caddy.
A tesztgyőztes a Continental Premium Contact 7-es abroncs lett, ami épp csak lemaradt a „Nagyon jó” eredményről. A második helyre a Michelin Primacy 4+, a dobogó harmadik fokára pedig a Kumho Ecsta HS52-es került. Futásteljesítmény tekintetében a Goodyear Efficient Grip Performance 2 és a Kumho Ecsta HS52 lett a legjobb több mint 70.000 km-es prognosztizált futással, de a Michelin és a Continental abroncsa is várhatóan eléri a 60.000 km-es élettartamot, átlagos használat mellett.
A győztesek közül a Continental abroncsa a drágábbak közé tartozik, ellenben a szintén dobogóra került Kumho gumija az olcsóbb abroncsok táborát gyarapítja. Magyarországon például 36.000 Ft körül lehet darabját kapni, míg a Continental darabja ennek majd a duplája.