kulcsár edina
Sokan úgy gondolják, hogy télen is lehet nyári gumival közlekedni, holott ez nemcsak veszélyes, de egy baleset során akár a biztosító sem téríti meg a kárt – hívja fel a figyelmet Cziráki Móni, az Etikuspénzügyek.hu szakértője.
Nem kötelező, de nem árt!
A magyar jogszabályok nem írják elő a téli gumik kötelező használatát. Tehát, ha télen nyári gumival okozunk balesetet, akkor a kötelező biztosítás esetén a másik félnek okozott kárt a biztosító kifizeti. Ugyanakkor, ha bebizonyosodik, hogy a megfelelő gumiabroncs használata megakadályozhatta volna a balesetet, akkor a biztosító utólag követelheti a károkozótól a sérültnek kifizetett kárt.
Apróbetűs részekben
Ha a baleset során a saját autónk is sérül, csak a casco biztosításra támaszkodhatunk. Érdemes alaposan áttanulmányozni a szerződési feltételeket, mert számos biztosító előírja a téli abroncsok használatát egy adott időszakban. Ha ezt megszegjük, és nyári gumikkal okozunk balesetet, a biztosító cég nem köteles kifizetni a károkat.
Elhallgattuk az igazságot
A biztosítók az ajánlatkérés során információt kérhetnek arról, hogy az évszaknak megfelelő gumit használtuk-e. Ha azt jelöltük be, hogy téli gumit használunk, de egy baleset során kiderül, hogy valójában nyárik voltak a járművön, a biztosító kérheti a kifizetett kárösszeg részleges vagy teljes megtérítését arra hivatkozva, hogy nem ennek megfelelően vállalták a kockázatot és adtak díjajánlatot.
Mindent a kényelemért
A biztosítók általában nem tesznek különbséget a téli és a négyévszakos gumiabroncsok között, de érdemes részletesen átolvasni a szerződési feltételeket. Különösen akkor legyünk körültekintőek, ha olyan országba utazunk, ahol a téli időszakban a téli gumik használata kötelező. Általában elfogadják a megfelelő minősítésű négyévszakos gumikat is, bár vannak kivételek, így erre is érdemes felkészülni.
Országonként eltérő lehet
Ha átlépjük a határt, nézzük meg, hogy az adott célországban és az út során érintett országokban milyen szabályok vonatkoznak a téli abroncsokra. Általában ott, ahol hideg évszakokban kötelező a téli gumi használata, elfogadják a négyévszakos gumikat is, de lehetnek kivételek. A síterepek közelében pedig a hólánc használata is kötelező téli felszerelés lehet.
Határon túl is érvényes
Az Európai Uniós országokban is érvényes az itthon megkötött kötelező biztosítás. Ez azt jelenti, hogy ha külföldön okozunk kárt valakinek, a biztosítónk fedezi a károsult autójának javítási költségeit, feltéve, ha betartottuk az adott ország közlekedési szabályait. Azonban a Casco biztosítás nem minden országban érvényes, ilyen esetben érdemes kiegészítő biztosítást kötni.
Vizsgálják a rendőrök
A biztosítás nem minden esetben nyújt védelmet. A téligumi használata bizonyos országokban, például Ausztriában, szigorúan szabályozott. Az osztrák rendőrség rendszeresen ellenőrzi az úton közlekedő járműveket. Ha nem találnak téli gumit a járművön, pénzbírságot is kiszabhatnak a szabályszegés miatt.
Hoppon maradunk
Bár a téli gumi használata nem kötelező, a KRESZ előírja, hogy a gépjárműnek megfelelő műszaki állapotban kell lennie. Fontos évente ellenőrizni a gumik állapotát, mivel ha kiderül, hogy az abroncsok nem voltak megfelelő állapotban, sem KGFB, sem pedig casco esetén nem fizet a biztosító.
Vigyázat, csúszik!
A legtöbb sofőr a nyári gumik cseréjét a havazáshoz köti, azonban érdemes már ősszel, amikor a hőmérő higanyszála tartósan 7 °C alatt van, felkeresni a gumiszervizt. A nyári gumiabroncsok ezen a hőmérsékleten kevésbé tapadnak megfelelően, így csúszóssá válnak. Ez pedig megnöveli a fékutat és vele együtt a féktávolságot is.
Sérülés nyoma
A felszerelés előtt érdemes ellenőrizni a téli gumikat, hogy lássuk, van-e rajtuk sérülés vagy vágás, valamint egyenletesen kopnak-e. Amennyiben szálszakadás vagy más sérülés nyoma látható, az azonos tengelyen lévőket párban kell cserélni. Ha nagy a különbség a használt és az új gumik barázda-mélysége között, akkor az egész szett cserére szorul.
Milliméter pontossággal
Különösen a téli hidegben fontos, hogy a gumiabroncsok kopását időben észleljük. Fontos előírás, hogy a felszerelt abroncsok profilmélysége legalább 1,6 mm legyen, de már akkor ajánlott cserélni, ha a mintamélység 3-4 mm mélység alá kopik. Vásárolhatunk egy profilmélységmérőt, így könnyedén ellenőrizhetjük a barázdamélységet otthon is.
Pumpáljuk fel őket!
Miután felszereltük a gumikat, ellenőrizzük az abroncsokban lévő légnyomást. A helytelen keréknyomás jelentősen befolyásolhatja a jármű vezethetőségét, kanyarodási és fékezési tulajdonságait, valamint az üzemanyag-fogyasztást. Ajánlott kéthetente ellenőrizni ezt az értéket, amelyet általában megtalálunk a gumiabroncs oldalán.
Rázkódik a kormány
Minden átszereléskor fontos az abroncsok centírozása, hogy egyenletesen, rázkódás nélkül forogjanak a kerekek. Vezetés közben is érdemes figyelni a jelekre: ha szokatlan vibrálást, rázkódást érzünk, érdemes felkeresni a szervizt.
Vészfékezés a hóban
A gumik mellett ellenőrizzük a fékbetétek, féktárcsák és fékolaj állapotát is. Ha a betétek elhasználódnak, cserére van szükség, mivel nem biztosítják a megfelelő fékezési teljesítményt és rövidebb fékutakat, amelyek elengedhetetlenek a biztonságos vezetéshez.