tóth gabi
Utánajártunk kinek érdemes lecserélni a meglévő abroncsait és annak is, mely modelleket kell idén kerülni. Ettől függ, hogy használhatjuk-e a meglévő téligumikat, vagy újat kell venni.
Nem érdemes az első ónos esőt vagy havazást megvárni az új téligumik beszerzésével. Akinek indokolt, már most meg kell vásárolnia az abroncsokat és még azelőtt felszereltetnie, hogy tartósan 7 °C alá csökkenne a napi átlagos hőmérséklet. De kinek kell lecserélnie a régi téli gumijait?
A jogszabályi előírás szerint azoknak, akiknek az abroncsainak kevesebb, mint 1,6 milliméter mélységű a futófelülete. Ilyen abroncsokkal ugyanis tilos közlekedni. A Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) szakemberei szerint azonban a téli vagy egész évben használható gumiabroncsoknak legalább négy milliméteresnek kell lennie a futófelületük mélységének, ellenkező esetben a nedves, havas vagy latyakos útviszonyok esetén bajba kerülhetünk. Így aki rájuk hallgat, az lecseréli a 4mm-nél kisebb mélységű téligumijait még a szezon előtt.
A legegyszerűbben egy nyaralásból maradt 1 eurós érmével vagy egy százforintossal. Az érme arany széle pontosan három milliméteres. Ha az érmét a gumiabroncs futófelületének közepére illesztjük, láthatjuk, hogy az aranyszegély teljesen eltűnik-e, vagy már látható. Ha az aranyszínű peremnek egy része már látható, akkor érdemes elgondolkodni a gumiabroncsok mielőbbi cseréjén. A magyar százforintos érme ezüst pereme négy milliméter, ezt is használhatjuk egy gyors ellenőrzésre.
A gumiabroncs gumikeveréke idővel megkeményedik, ami nedves körülmények között rontja a tapadást és a fékutat. Ez különösen a téli gumiabroncsoknál veszélyes. Az abroncsok körülbelül hatéves koruktól veszítenek téli tulajdonságaikból, ezért 8 évnél idősebb téli gumiabroncsok használatát nem javasolják. A gumiabroncs gyártási dátuma az oldalfalon olvasható: a többjegyű DOT-szám utolsó négy számjegye a gyártási dátumot jelzi.
A téli-nyári szezonnal járó abroncsere sokakat arra késztet, hogy elgondolkozzanak egy négyévszakos gumi beszerzésén. A német autóklub (ADAC) négyévszakos gumiabroncsokra vonatkozó teszteredményei szerint az ilyen abroncsok továbbra sem érik el a kifejezetten nyári és téli használatra tervezett gumik teljesítményét, de városi használatra, éves szinte 10.000 km használatig elfogadható megoldást jelenthetnek.
A csereérett abroncsokat tengelyenként cseréljük, azaz mindig legalább két azonos gumiabroncsot vásároljunk. Elvileg a méretazonos, de különböző gyártók modelljeit kombinálhatjuk is, de az a biztos, ha ugyanazon gyártó, azonos abroncsait szereljük fel. Ezen kívül nem árt, ha néhány tesztet is megnézünk vásárlás előtt. Az ADAC például minden évben leteszteli a téligumikat. Idén például 32 modellt vizsgáltak, amiből öt el is bukott. A tesztelt 225/45 R17 méretű abroncsok közül a Lengyelországban gyártott Kormoran Snow mindenképp kerülendő, mivel száraz körülmények között is leszerepelt, a nedves utakon pedig rendkívül gyenge teljesítményt nyújtott. A SUV kategóriában két abroncs sem szerepelt túl jól a teszteken: a Törökországban gyártott Lassa Snoways 4, valamint a kínai Austone Athena SP-901, így ezeket sem ajánlják téli használatra az ADAC szakemberei.