tóth gabi
Közeledik a téli gumicsere ideje. Akinek nincs vagy elhasználódott a korábbi, újat kell majd vennie. Vajon megéri a sima évszakos helyett egy négyévszakos abroncsra beruházni?
Kinek, mikor és milyen autóra éri meg négyévszakos abroncsot vennie sima téli vagy nyári gumi helyett? Mire kell figyelni a vásárláskor és honnan tudhatjuk, hogy nem a legideálisabb gumit vettük meg? Íme a válaszok!
Jelenleg három fajtát gyártanak. Létezik az úgynevezett nyárálló téligumi, aminek a mintázata inkább a téli körülményekre van optimalizálva. Olyan gumikeverékből készül, hogy ne legyen túl lágy a melegben – olvasható a rendőrség Balesetmegelőzési Bizottságának ismertetőjében.
Körülbelül öt éve jelentek meg a télálló nyárigumik, ahol fordítva jártak el: a mintázat inkább nyárias, de télen sem lesz a gumikeverék rideg a hidegben. Ezeken kívül létezik olyan abroncs is, ami a nyárálló téliből indult ki, a mintázata viszont hibrid. A belső felén télies, a külső felén nyárias, amolyan fele-fele gumi.
A gumitesztek alapján a márkás, jó minőségű négyévszakos abroncsok egyre jobban szerepelnek a gumitesztekben. Az alaptapasztalat, hogy a nyárálló téli alapelvűek télen tényleg jobbak. A télálló nyári viszont télen könnyen elhasználódhat. A vegyes, fele-fele gumik viszont jó teljesítményt nyújtanak minden évszakban.
Egyre nő a személyautókra gyártott négyévszakos abroncsok eladása, ahol 20 százalékos növekedést regisztráltak éves összevetésben – közölte a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (ETRMA) gumiabroncs-eladási statisztikái alapján.
A tapasztalatok alapján a négyévszakos gumi vásárolásakor fontos, hogy márkás modellt válasszunk és az is elsődleges szempont, hogy milyen autóra kerül majd fel a gumi. A kis-, maximum alsó-középkategóriájú, fronthajtásos, és viszonylag jó súlyelosztású, kezelhetőségű autók azok, amikre jó ötlet négyévszakost tenni. Nagy teljesítményű, nagy tömegű autókra, főképp a hátsókerék hajtásúakra nem valók. Azt is érdemes tudomásul venni, hogy azonos gyártótól, azonos minőségszinten, azonos méretben a négyévszakos abroncsok rendszerint drágábbak az évszakspecifikus abroncsoknál.
A rossz négyévszakos nyáron csikorog a kanyarokban, induláskor könnyen elkapar, fellágyul a gumikeveréke, emiatt melegben kanyarban kúszik, gyors manővereknél nyúlósan viselkedik. Télen a rossz négyévszakosok a letaposott havon és a jeges felületeken adják fel, elkaparnak, nincs tapadásuk, nem tudnak kapaszkodni.
Ami a gazdaságosságot illeti, a gyártók a 20.000 km futásteljesítményt mondják gazdaságossági határnak. Vagyis legalább eddig kell használni egy négyévszakost, hogy ne érje meg helyette két évszakost (egy nyárit és egy télit) venni. Ezen kívül még azzal érdemes tisztában lenni vásárlás előtt, hogy aki rendszeresen hegyekben, havas utakon közlekedőknek, síelni jár, nem javasolt négyévszakos abroncsot vásárolnia.