Létrehozva: 2023.10.03.
Módosítva: 2023.10.03.

Az indokoltnál 40 százalékkal több pénzt vettek ki a zsebünkből az élelmiszermultik

A kapzsi cégek túlzott áremelésekkel növelik profitjukat, és még nincs vége.

A reális mértéken felül meredeken emelték áraikat az élelmiszer- és fogyasztási cikkek gyártói derült ki a német Handelsblatt felméréséből. Bár az infláció mérséklődik Németországban, de a fogyasztók az őket érintő mindennapi vásárlásaikon nem ezt tapasztalják, és sok nagy nemzetközi élelmiszer- és kozmetikai cég további áremelésekre készül.
 

„A további árkiigazítások elkerülhetetlenek” 

– kommunikálják a nagy márkák képviselői, köztük az Unilever (Knorr, Domestos, Rexona, AXE, Dove stb); a Procer&Gamble (Ariel, Lenor, Cif, Domestos stb); a Mondalez (Milka, Oreo, Dörmi, belVita, Toblerone stb). Vagyis olyan termékekről van szó, amelyek a magyar üzletláncok kínálatában is megtalálhatóak

Auchan áruház
bevásárlókocsi
Fotó: KALLUS GYORGY / Világgazdaság


A német gazdasági lap elemzése szerint a márkatermékek gyártói már az év első felében világszerte jelentősen emelték az áraikat. A Pepsico termékei átlagosan 38 százalékkal drágábbak, mint 2019 közepén. A Mondalez 29 százalékkal, az Unilever 22 százalékkal, a Nestlé pedig 18 százalékkal emelte az árakat. 
Érdekes: a csökkenő energiaárak, nyersanyagköltségek ellenére is drágulnak a termékek
A fogyasztóvédők és a politikusok ismételten „kapzsi inflációval” vádolják a multikat, vagyis, hogy a túlzott áremelésekkel növelik a profitjukat. A kiskereskedők pedig azt követelik, hogy végre ismét csökkenjenek a beszerzési árak.
 

„Érthetetlen, hogy egyes gyártók továbbra is az árak emelését akarják előírni, annak ellenére, hogy az energia és sok nyersanyag költsége csökken” 

– mondta Hans-Jürgen Moog, a Rewe áruházlánc beszerzési igazgatója.

Egyértelmű, hogy a nagy cégek a járvány és az ukrajnai háború okozta sokkot arra használták, hogy még egy lapáttal rátegyenek a valós költségeikre. Az észak-rajna-vesztfáliai fogyasztói tanács korábban arra hívta fel a figyelmet, hogy húsz alapvető élelmiszeripari termék esetében az árak között akár négyszeres különbség is volt, amit semmi nem indokolt, csak az, hogy egyesek a profitjukat akarták növelni.
Az Európai Központi Bank elnöke, Christine Lagarde június közepén az Európai Parlament Gazdasági és Monetáris Bizottsága előtt azt mondta, sok vállalat a valós költségnövekedésnél nagyobb mértékben emelte az árakat, és felszólította a tagállamok versenyhatóságait, hogy lépjenek fel a kapzsi inflációval szembenírta a Tagesschau.
Világszerte számos tanulmány dokumentálta a kapzsi infláció jelenségét. Az Allianz Trade hitelbiztosító szerint különösen szembetűnő volt az indokoltnál nagyobb áremelés a tejtermékek, a tojás, valamint a nem szezonális gyümölcsök és zöldségek esetében.

A müncheni székhelyű Ifo Intézet tanulmánya szerint nemcsak a kereskedelem, hanem a vendéglátás, a közlekedés és az építőipar is "megtanulta", hogyan kell árat emelni. Megemlítik, hogy a légitársaságok a korábbihoz képest dupla jegyárat kérnek a népszerű útvonalakon, pedig a kerozin ára drasztikusan csökkent. Az utazásszervezők is keményen odacsaptak, tudva, hogy járvány után az emberek hajlandóak megfizetni az emelt árakat.
 

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek