RETRO RÁDIÓ

Az indokoltnál 40 százalékkal több pénzt vettek ki a zsebünkből az élelmiszermultik

t.t.
Szerző
t.t.
Létrehozva2023. 10. 03. 05:30
Frissítve2023. 10. 03. 06:20

A kapzsi cégek túlzott áremelésekkel növelik profitjukat, és még nincs vége.

A reális mértéken felül meredeken emelték áraikat az élelmiszer- és fogyasztási cikkek gyártói derült ki a német Handelsblatt felméréséből. Bár az infláció mérséklődik Németországban, de a fogyasztók az őket érintő mindennapi vásárlásaikon nem ezt tapasztalják, és sok nagy nemzetközi élelmiszer- és kozmetikai cég további áremelésekre készül.
 

„A további árkiigazítások elkerülhetetlenek” 

– kommunikálják a nagy márkák képviselői, köztük az Unilever (Knorr, Domestos, Rexona, AXE, Dove stb); a Procer&Gamble (Ariel, Lenor, Cif, Domestos stb); a Mondalez (Milka, Oreo, Dörmi, belVita, Toblerone stb). Vagyis olyan termékekről van szó, amelyek a magyar üzletláncok kínálatában is megtalálhatóak

Auchan áruház
bevásárlókocsi
Fotó: KALLUS GYORGY / Világgazdaság


A német gazdasági lap elemzése szerint a márkatermékek gyártói már az év első felében világszerte jelentősen emelték az áraikat. A Pepsico termékei átlagosan 38 százalékkal drágábbak, mint 2019 közepén. A Mondalez 29 százalékkal, az Unilever 22 százalékkal, a Nestlé pedig 18 százalékkal emelte az árakat. 
Érdekes: a csökkenő energiaárak, nyersanyagköltségek ellenére is drágulnak a termékek
A fogyasztóvédők és a politikusok ismételten „kapzsi inflációval” vádolják a multikat, vagyis, hogy a túlzott áremelésekkel növelik a profitjukat. A kiskereskedők pedig azt követelik, hogy végre ismét csökkenjenek a beszerzési árak.
 

„Érthetetlen, hogy egyes gyártók továbbra is az árak emelését akarják előírni, annak ellenére, hogy az energia és sok nyersanyag költsége csökken” 

– mondta Hans-Jürgen Moog, a Rewe áruházlánc beszerzési igazgatója.

Egyértelmű, hogy a nagy cégek a járvány és az ukrajnai háború okozta sokkot arra használták, hogy még egy lapáttal rátegyenek a valós költségeikre. Az észak-rajna-vesztfáliai fogyasztói tanács korábban arra hívta fel a figyelmet, hogy húsz alapvető élelmiszeripari termék esetében az árak között akár négyszeres különbség is volt, amit semmi nem indokolt, csak az, hogy egyesek a profitjukat akarták növelni.
Az Európai Központi Bank elnöke, Christine Lagarde június közepén az Európai Parlament Gazdasági és Monetáris Bizottsága előtt azt mondta, sok vállalat a valós költségnövekedésnél nagyobb mértékben emelte az árakat, és felszólította a tagállamok versenyhatóságait, hogy lépjenek fel a kapzsi inflációval szembenírta a Tagesschau.
Világszerte számos tanulmány dokumentálta a kapzsi infláció jelenségét. Az Allianz Trade hitelbiztosító szerint különösen szembetűnő volt az indokoltnál nagyobb áremelés a tejtermékek, a tojás, valamint a nem szezonális gyümölcsök és zöldségek esetében.

A müncheni székhelyű Ifo Intézet tanulmánya szerint nemcsak a kereskedelem, hanem a vendéglátás, a közlekedés és az építőipar is "megtanulta", hogyan kell árat emelni. Megemlítik, hogy a légitársaságok a korábbihoz képest dupla jegyárat kérnek a népszerű útvonalakon, pedig a kerozin ára drasztikusan csökkent. Az utazásszervezők is keményen odacsaptak, tudva, hogy járvány után az emberek hajlandóak megfizetni az emelt árakat.
 

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.