RETRO RÁDIÓ

Változik a fogyasztóvédelmi törvény: könnyebb lesz a vitarendezés

MZ/X
Szerző
MZ/X
Létrehozva2023. 09. 16. 12:10

Aki nem tud megegyezni egy vállalkozással valamilyen vitás kérdésben, a békéltető testületek valamelyikéhez fordulhat segítségért. A módosuló fogyasztóvédelmi törvény az ő eljárásukat könnyíti meg.

Gyorsabbá és szélesebb körben elérhetővé teszik a fogyasztóvédelmi jogviták perek és ügyvédi közreműködés nélküli rendezésének lehetőségét a fogyasztóvédelmi törvény módosításai. Mutatjuk mi és mikortól változik, illetve hogy mit érdemes tudni a békéltető testületi eljárásokról.

vásárló, fogyasztó, vásárlás
Ha egy fogyasztó nem elégedett egy termékkel, de a vállalkozás elutasítja a panaszát, a békéltető testületeknél tehet bejelentést. Fotó: Bánkúti Sándor / Ripost

Hogy zajlik egy békéltető testületi eljárás?

Amennyiben valaki nem elégedett egy hazai vállalkozással, amit írásban jelez is neki, de a vállalkozás a panaszt elutasítja, nem reagál rá, és ezt a vásárló jogtalannak érzi, a bíróság előtt vagy helyett egy sokkal gyorsabb vitarendezési módszert is igénybe vehet: a békéltető testületeket. A testület eljárása egy közös meghallgatás időpontjának kitűzésével folytatódik. Ennek célja a felek megállapodása. Amennyiben ez nem jön össze valamilyen okból, két eset lehetséges: ha a vállalkozás az eljárás előtt arról nyilatkozott, hogy aláveti magát a békéltető testületek döntésének, akkor a testület hoz egy kötelezően betartandó döntést az adott ügyben, ha pedig a vállalkozás a tanács döntését kötelezésként nem ismeri el, egy ajánlást készít a testület, amit vagy betart a vállalkozás vagy nem. ( A Budapesti Békéltető Testülettel nem együttműködő vállalkozások listája itt található; az együttműködő vállalkozások listája pedig itt.) Többek között ezzel a folyamattal kapcsolatos törvénymódosítás várható a közeljövőben.

Így változik meg a fogyasztóvédelmi törvény

A fogyasztóvédelmi politika kialakításakor rendkívül fontos szempont volt a mindenki számára elérhető fogyasztóvédelem biztosítása, és az egységes jogalkalmazás megteremtése. Ennek értelmében alakítja át a békéltető testületi rendszert az új törvény, amely sokkal rugalmasabb és hatékonyabb vitarendezési lehetőséget biztosít majd a fogyasztók és a vállalkozások számára- mondta el a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK), a Fogyasztóvédelmi Referens Egyesület (FORE) és a Budapesti Békéltető Testület (BBT) közös konferenciáján dr. Kupecki Nóra, az Igazságügyi Minisztérium helyettes államtitkára. A törvény változásait, amik 2024 januárjától lépnek életbe Dr. Inzelt Éva, a Budapesti Békéltető Testület elnöke ismertette ugyanitt:

  • a legjelentősebb változás, hogy a békéltető testületek alávetési nyilatkozat nélkül is kötelezést tartalmazó határozatot hozhatnak a vállalkozásokkal szemben, ha a kérelem megalapozott és a fogyasztó érvényesíteni kívánt igénye nem haladja meg a 200.000 Ft-ot;
  • 2024-től főszabály szerint online járnak el a békéltető testületek, személyes meghallgatást akkor tartanak, ha azt a fogyasztó külön kéri. Vagyis a meghallgatás ezen túl online lesz;
  • a jelenlegi 20 testület helyett 8 regionális békéltető testületi központ lesz, emellett bővülnek a személyes meghallgatási helyek a nem megyeszékhely megyei jogú városokban, tehát a korábbi 20 helyett 27 helyen lesz biztosított a személyes meghallgatás.

Gyakran ismételt kérdések a békéltető testületek munkájával kapcsolatban

  • Hol adható be kérelem kérelmet a testületekhez?
  • Személyesen, postán, e-mailben.
  • Ki kezdeményezhet békéltető testületi eljárást?
  • Kizárólag fogyasztónak minősülő, természetes személyek.
  • Mi az eljárás megindításának feltétele?
  • Ha előtte megpróbálta a fogyasztó a vita rendezését, erre bizonyítékkal is rendelkezik és azt becsatolta.
  • Mire terjed ki egy békéltető testület hatásköre?
  • A fogyasztó és vállalkozás között fennálló fogyasztói jogvita bírósági eljáráson kívüli rendezésére terjed ki, például adásvételi vagy szolgáltatási szerződés megkötésével és teljesítésével kapcsolatos vitás ügyekre, termék minőségével, biztonságosságával, vagy a termékfelelősségi szabályok alkalmazásával, a szolgáltatás minőségével összefüggő vitás ügyekre.
  • Meddig tart az eljárás átlagosan és mennyibe kerül?
  • Körülbelül 60-90 nap és díjmentes.
  • Bankkal, biztosítóval, magánnyugdíjpénztárral, lakástakarékkal vagy más pénzügyi szolgáltatóval kapcsolatos panasz esetén hová forduljunk?
  • A Pénzügyi Békéltető Testülethez.

 

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.