RETRO RÁDIÓ

Hívásmaszkolással támadnak a csalók: ezúttal az MNB hivatalos telefonszámait másolják

MZ/X
Szerző
MZ/X
Létrehozva2023. 09. 25. 08:00

Olyan módszerrel próbálják ellopni az emberek pénzét a csalók, amit nehéz elsőre beazonosítani. Ennek az az oka, hogy hivatalos telefonszámról, hivatalosnak tűnő ügyben keresik fel az embereket. Ehhez pedig hívásmaszkolást használnak.

A Magyar Nemzeti Bank központi, ügyfélszolgálati, illetve az emlékpénzeket forgalmazó lakossági pénztári telefonszámainak időleges másolásával keresik fel telefonon a csalók az embereket. A céljuk a hívásmaszkolással a pénzünk megszerzése, a módszerük pedig az érzelmi zsarolás. Hogyan lehet ez ellen védekezni és hogyan használhatják az MNB hivatalos telefonszámait a csalók?

spam hívás, csaló, hívásmaszkolás, hívószám, telefonszám, telefon, hívás
Hívásmaszkolást használnak a csalók, hogy ellopják a pénzünk. Fotó: Rokas Tenys / Shutterstock

Az MNB telefonszámait lemásolva próbálkoznak a csalók

Újabb ügyfélbejelentések érkeztek arról, hogy a Magyar Nemzeti Bank (MNB) nevében ismeretlenek telefonon keresnek meg magyar magánszemélyeket. A csalók több esetben a jegybank központi, ügyfélszolgálati, illetve az emlékpénzeket forgalmazó lakossági pénztári telefonszámait (06-1-428-2650/06-1-428-2600) másolják le, vagyis maszkolják időlegesen. Ehhez elég egy bárki számára elérhető applikációt használni, aminek a segítségével nem csak a hívó telefonszámát lehet megváltoztatni, de akár a hangját is. Előbbi miatt pedig úgy tűnhet, mintha a hivatalos hívás az MNB-től érkezne - hívja fel a figyelmet a jegybank, akik már feljelentést is tettek az ügyben.

Mit mondanak a telefonban?

Aki felveszi a csalóknak a telefont, annak egy bank állítólagos problémájára fogják felhívni a figyelmét - ha szerencséjük van, a hívott fél bankjáénak -, amihez jegybanki segítséget ajánlanak. Valójában azonban a beszélgetés során az ügyfelek bizalmas banki adatait, pénzét akarják megszerezni. A bűnözők meséje szerint más csalók „támadták meg” az ügyfél valamelyik kereskedelmi banknál vezetett számláját és pénzeket utalnak el arról. Ezért sürgős segítséget – pl. azonnali másik bankszámlára való utalást, „vírusirtó” program (valójában kémprogram) telepítését ajánlják. Ha a hívott fél nem adja meg az általuk kért bizalmas banki adatait, a csalók a bankszámla „befagyasztásával” fenyegetőzhetnek.

Ez jusson eszünkbe, ha egy bank nevében keres minket valaki

Az MNB nem kezdeményez kereskedelmi banki átutalással kapcsolatos telefonhívásokat. Sem az MNB, sem a kereskedelmi bankok nem kérik el soha az ügyfelektől telefonon vagy elektronikus úton a bizalmas adataikat, vagy a banki rendszerbe történő belépésre szolgáló azonosítóikat (pl. internet- vagy mobilbanki jelszót, SMS-ben kapott megerősítő kódot, stb.). Ha kapunk egy ilyen hívást, érdemes pontosító kérdéseket feltenni a telefonban és a legkisebb gyanú esetén is bontani a vonalat. Ha bizonytalanok vagyunk abban, hogy tényleg a bankunk volt-e a vonal másik végén, hívjuk fel a bank honlapján feltüntetett ügyfélszolgálati telefonszámot és kérdezzünk rá.

Mivel védekezhetünk a maszkolt hívások ellen?

Ahogy a telefonszámokat is viszonylag egyszerű elrejteni, úgy arra is több lehetőség van, hogy felfedjük, letiltsuk a spam-hívásokat. Ehhez a következő applikációkat (Android/iOS) érdemes használni:

  • Truecaller
  • Hiya
  • Mr. Number
  • Whoscall
  • Call Control
  • Should I Answer?
  • Norton Mobile Security
  • RoboKiller
  • Blacklist Plus
  • Call Bliss
  • NoMoRobo

Mit tegyünk, ha hívásmaszkolás áldozatai lettünk?

Célszerű az ilyen telefonhívásokat jelezni az MNB ügyfélszolgálatának és a rendőrségnek is. Ha valaki pénzt küldött a csalóknak, érdemes azt haladéktalanul bejelenteni a bankjának, hátha vissza tudják szerezni az összeget, és a rendőrségnek is.

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.