tóth gabi
Olyan módszerrel próbálják ellopni az emberek pénzét a csalók, amit nehéz elsőre beazonosítani. Ennek az az oka, hogy hivatalos telefonszámról, hivatalosnak tűnő ügyben keresik fel az embereket. Ehhez pedig hívásmaszkolást használnak.
A Magyar Nemzeti Bank központi, ügyfélszolgálati, illetve az emlékpénzeket forgalmazó lakossági pénztári telefonszámainak időleges másolásával keresik fel telefonon a csalók az embereket. A céljuk a hívásmaszkolással a pénzünk megszerzése, a módszerük pedig az érzelmi zsarolás. Hogyan lehet ez ellen védekezni és hogyan használhatják az MNB hivatalos telefonszámait a csalók?
Újabb ügyfélbejelentések érkeztek arról, hogy a Magyar Nemzeti Bank (MNB) nevében ismeretlenek telefonon keresnek meg magyar magánszemélyeket. A csalók több esetben a jegybank központi, ügyfélszolgálati, illetve az emlékpénzeket forgalmazó lakossági pénztári telefonszámait (06-1-428-2650/06-1-428-2600) másolják le, vagyis maszkolják időlegesen. Ehhez elég egy bárki számára elérhető applikációt használni, aminek a segítségével nem csak a hívó telefonszámát lehet megváltoztatni, de akár a hangját is. Előbbi miatt pedig úgy tűnhet, mintha a hivatalos hívás az MNB-től érkezne - hívja fel a figyelmet a jegybank, akik már feljelentést is tettek az ügyben.
Aki felveszi a csalóknak a telefont, annak egy bank állítólagos problémájára fogják felhívni a figyelmét - ha szerencséjük van, a hívott fél bankjáénak -, amihez jegybanki segítséget ajánlanak. Valójában azonban a beszélgetés során az ügyfelek bizalmas banki adatait, pénzét akarják megszerezni. A bűnözők meséje szerint más csalók „támadták meg” az ügyfél valamelyik kereskedelmi banknál vezetett számláját és pénzeket utalnak el arról. Ezért sürgős segítséget – pl. azonnali másik bankszámlára való utalást, „vírusirtó” program (valójában kémprogram) telepítését ajánlják. Ha a hívott fél nem adja meg az általuk kért bizalmas banki adatait, a csalók a bankszámla „befagyasztásával” fenyegetőzhetnek.
Az MNB nem kezdeményez kereskedelmi banki átutalással kapcsolatos telefonhívásokat. Sem az MNB, sem a kereskedelmi bankok nem kérik el soha az ügyfelektől telefonon vagy elektronikus úton a bizalmas adataikat, vagy a banki rendszerbe történő belépésre szolgáló azonosítóikat (pl. internet- vagy mobilbanki jelszót, SMS-ben kapott megerősítő kódot, stb.). Ha kapunk egy ilyen hívást, érdemes pontosító kérdéseket feltenni a telefonban és a legkisebb gyanú esetén is bontani a vonalat. Ha bizonytalanok vagyunk abban, hogy tényleg a bankunk volt-e a vonal másik végén, hívjuk fel a bank honlapján feltüntetett ügyfélszolgálati telefonszámot és kérdezzünk rá.
Ahogy a telefonszámokat is viszonylag egyszerű elrejteni, úgy arra is több lehetőség van, hogy felfedjük, letiltsuk a spam-hívásokat. Ehhez a következő applikációkat (Android/iOS) érdemes használni:
Célszerű az ilyen telefonhívásokat jelezni az MNB ügyfélszolgálatának és a rendőrségnek is. Ha valaki pénzt küldött a csalóknak, érdemes azt haladéktalanul bejelenteni a bankjának, hátha vissza tudják szerezni az összeget, és a rendőrségnek is.