tóth gabi
A multik folyamatosan új trükköket találnak ki, amikkel megtéveszthetik vagy átverhetik a vásárlókat. Céljuk: a minél nagyobb profit elérése...
A külföldi multik újabb és újabb trükkökkel állnak elő annak érdekében, hogy kicselezzék a vásárlókat és minél eddiginél nagyobb profitra tegyenek szert. A multik nem foglalkoznak a magyar emberek érdekeivel, számukra csak a minél nagyobb nyereség elérése a cél.
A vásárlók figyelme tehát egy pillanatig sem lankadhat, ha nem akarják magukat átverve érezni. Összeszedtünk pár olyan terméket bizonyítékul, amelyek azonos kiszerelésben, mégis teljesen más árakon találhatók meg a multik polcain. Íme:
Regős Gábor, a Makronóm Intézet vezető közgazdásza a Magyar Nemzetnek elmondta, hogy érdemes figyelni az akciós újságok megfogalmazására is. A szakember szerint ugyanis nem mindegy, hogy a multik az áraknál az "akciót" vagy a "szuper árat" tűntetik fel. Az előbbi ugyanis valóban azt jelenti, hogy a megszokottnál olcsóbban vásárolhatunk meg egy terméket, míg az utóbbi esetben az árak rendszerint változatlanok maradnak.
Regős Gábor elmondta, hogy az sem ritka eset, hogy a multik olyan termékekre biztosítanak 15 százalék feletti kedvezményt, amelyre nem túl nagy a kereslet vagyis nem számít alapélelmiszernek.
Annak érdekében, hogy a multiknak minél kisebb arányban legyen lehetőségük a trükközésre, az igen népszerű online árfigyelő rendszer új fejlesztésekkel bővül.
A közgazdász kedvezőnek nevezte, hogy három fejlesztés
– a bővülő termékkínálat
- az újabb boltláncok csatlakozása
- és a területi szűrés lehetősége
is tervben van. Az árfigyelő akkor tudja segíteni a versenyt, ha sokan használják. Sokan pedig akkor használják, ha a köztudatban van, másrészt pedig egyre jobban tudja támogatni a háztartásokat a bevásárlásaik tervezésében. Ebben egyaránt segítséget jelenthet a bevásárlókosár fejlesztése (adott termékkosár összehasonlítása boltonként), illetve a kereshető termékek számának növelése. Mivel az egyes bolthálózatoknál hálózaton belül nem mindenhol azonos az ár (különösen a franchise rendszerű boltok esetében), ezért a területre szűkítés révén valósabb kép kapható, míg több hálózat csatlakozása szintén a versenyt, a háztartások jobb tervezését segítheti.
Rossz hír, hogy nem elegendő a termékek árát figyelni önmagában. Egyes multik ugyanis már a csomagoláson is trükköznek. Amint arról beszámoltunk, német sajtóértesülések szerint egyre több panasz érkezik a fogyasztóvédőkhöz a rejtett áremelésekkel kapcsolatban. Ezt a jelenséget zsugorinflációnak is nevezik – a "shrinkflation" az angol "shrink" - zsugorodás - és az infláció ötvözete, és megszokott csomagolásba kerülő kisebb mennyiségű termékekre utal.
A Hamburgi Fogyasztói Tanácsadó Központ (VZHH) és a Stiftung Warentest munkatársai több példát is hoztak a burkolt áremelésre. A Suchard Express kakaópor kiszerelését 500-ról 400 grammra csökkentették, míg az ára változatlan maradt, így 25 százalékkal drágult. A Milka és Oreo fagylaltok csomagolásába a korábbinál kevesebb fagyipálcika került, az egyes darabok súlya is csökkent. Így az áruk 48, illetve 63 százalékkal emelkedett.
A témában készült korábbi videónk itt tekinthető meg: