kulcsár edina
Pedig biztos, hogy már találkozott vele...
A szakirodalom zsugorinflációnak (angolul „shrinkflation") hívja azt a trükközést, amikor egy adott termék vagy szolgáltatás ára bár változatlan marad, csökken a kiszerelés mérete vagy akár romlik a termék vagy szolgáltatás minősége.
EGY TERMÉK ÁRA, HA A GYAKORLATBAN NEM VÁLTOZIK, MIKÖZBEN KISZERELÉSE A KORÁBBI 100 GRAMMRÓL 90 GRAMMRA CSÖKKEN, AKKOR VALÓJÁBAN TÖBB MINT 10 SZÁZALÉKOS „ÁREMELÉST" KELL ELSZENVEDNIE A FOGYASZTÓKNAK.
Az árspekuláns multik viselkedésének eredménye tehát az lehet, hogy a fogyasztók a korábbiaknál kevesebbet kapnak a pénzükért a megvásárolt termékekből, ezáltal jelentősen csökken a családok pénzének vásárlóértéke, sőt az is előfordulhat, hogy rosszabb minőségű termékekhez jutnak hozzá, ami egészségügyi szempontból is kiemelt kockázat. A zsugorinfláció különösen azért fogyasztóellenes, mert a multik kihasználják, hogy a vásárlóknak kevésbé tűnik fel a mennyiségi vagy minőségi változás a csomagolásokon, figyelmük többnyire az árcédulákra koncentrálódik.
A VÁSÁRLÓK MEGTÉVESZTÉSE ELLEN AZONBAN A KORMÁNY A LEGHATÁROZOTTABBAN FEL FOG LÉPNI ÉS MEGAKADÁLYOZZA, HOGY A CSALÁDOKAT – KÜLÖNÖSEN EBBEN A NEHÉZ GAZDASÁGI HELYZETBEN – MEGKÁROSÍTSÁK áll a Gazdaságfejlesztési Minisztérium legújabb közleményében.
A kormány a leghatározottabban fellép a fogyasztók megtévesztése ellen, a családok védelme és az infláció csökkentése érdekében - írja továbbá a Minisztérium (GFM).
A háború és a rendkívül káros brüsszeli szankciók az egekbe lökték az inflációt. A Kormány a családok, a munkahelyek és a gazdaság védelme érdekében akciótervet dolgozott ki az infláció letörése és év végéig egy számjegyűre csökkentése érdekében. A Kormány intézkedései hatékonyak és látványosak: januárban először megállították a szankciós inflációt, majd csökkenő pályára állították - írja a GFM.
Az olyan lépéseknek köszönhetően, mint a kötelező akciózás vagy az online árfigyelő bevezetése,
TÖBB MINT 9 SZÁZALÉKPONTOT CSÖKKENVE MÁR HETEDIK HÓNAPJA TART A SZANKCIÓS INFLÁCIÓ TRENDSZERŰ MÉRSÉKLŐDÉSE.
Ez élénkítheti a keresletet, ezzel is segítve a fogyasztás ismételt bővülését.
Már két és fél hónapja működik az árfigyelő rendszer, amely a Gazdaságfejlesztési Minisztérium és a Gazdasági Versenyhivatal szakmai együttműködésével jött létre az infláció letörése és a családok megvédése érdekében. Az online platform jelenleg 62 élelmiszer termékcsoport esetében teszi lehetővé a fogyasztói árak összehasonlítását, ezzel segítve a vásárlói döntéseket és ösztönözve a piaci versenyt a hazai kiskereskedelmi szektorban.
A Gazdaságfejlesztési Minisztérium adatai szerint az árfigyelő hatékony eszköznek bizonyul az árak letörésében, ugyanis az indulása óta a 62 termékkategóriából 54 termékkategóriában, átlagosan 6,8 százalékkal csökkentek az átlagárak. Július eleje óta az árak csökkenésének több mint 0,5 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve mintegy 1,8 százalékpontos élelmiszerinfláció csökkentő hatása lehetett a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve.A PLATFORM INDULÁSA ÓTA SZÁMOS ÉLELMISZER ÁRA 20 SZÁZALÉKOT MEGHALADÓ (FOKHAGYMA, KELKÁPOSZTA, TOJÁS, ZÖLDPAPRIKA, SPAGETTI), ILLETVE 15 SZÁZALÉK FELETTI MÉRTÉKBEN (RÉTESLISZT, ALMA, FEJES KÁPOSZTA, FINOMLISZT, CSEMEGEUBORKA) CSÖKKENT.A zöldségek árának átlagos csökkenése 14 százalék, a gyümölcsöké pedig közel 10 százalék volt az elmúlt két és fél hónap alatt.
A kenyerek és a tejtermékek átlagosan 8-9 százalékkal, a margarinok pedig több mint 11 százalékkal lettek olcsóbbak az árverseny hatására. A húsok közül leginkább a pulykamellfilé és a csirkeszárny árai mérséklődtek, 10 százalék körüli mértékben, ugyanakkor a csirkecomb 6 százalékkal és a sertéskaraj is közel 4 százalékkal olcsóbb, mint július elején volt.
FONTOS INFORMÁCIÓ, HOGY AZ ÁRCSÖKKENÉS TARTÓS, EZ AZ AMI AZ ÁLTALÁNOS ÁRSZÍNVONALAT LENYOMJA.
Az árfigyelő mellett fut a boltok kötelező akciózása is, amely segíti a fogyasztás, de az infláció leszorító hatása sokkal gyengébb, mint az árfigyelő generálta verseny.
Szeptember eleje óta az átlagárak 34 termékkategóriában tovább mérséklődtek. Az elmúlt két hét leforgása alatt a legnagyobb mértékben a csemegeuborka és a finomliszt ára csökkent, több mint 7 százalékkal. A fejes káposzta, a körte, a narancs és a banán ára 5 százalékot meghaladó mértékben mérséklődött, illetve a vajkrém, a csemegekukorica-konzerv és a vaj átlagárai is 4 százalékkal csökkentek.
Folyamatos az Árfigyelő fejlesztése a fogyasztói igények alapján, így a megjelenítés és a térkép funkciók megújítása is készül. Hamarosan lehetőség lesz csak a környék boltjainak ajánlatait vizsgálni, és készül a mobilalkalmazás is.
A legfrissebb újítás az, hogy videóval segítik az Árfigyelő új funkciójának, a bevásárlólistának a használatát. Itt most te is megnézheted ezt a videót, hogy tudd, hogyan takaríthatsz meg a legtöbbet.
A július eleje óta elérhető rendszer 62 termékcsoport több száz termékének mutatja meg a napi árát hat kiskereskedelmi lánc mintegy 1200 boltjában. A funkcionális fejlesztésekkel párhuzamosan tovább bővülhet a rendszerben szereplő termékek köre, illetve újabb kiskereskedők csatlakozhatnak a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által működtetett online rendszerhez.