RETRO RÁDIÓ

A kötelező akciózás tovább csökkentette az árakat

Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2023. 08. 23. 08:27
Frissítve2023. 08. 23. 08:27

Az árstopos termékek többségét olcsóbban vehetjük meg, mint korábban.

Sokan tartottak attól, hogy az élelmiszer-árstop augusztus 1-i kivezetése után drasztikus drágulás következik, de ennek az ellenkezője történt. Az árfigyelő rendszer bevezetése és a kereskedelmi láncokat érintő kötelező akciózás mértékének 10-ről 15 százalékra emelése érezhetően mérsékli az élelmiszer-inflációt. Ennek már a múlt hónapban voltak jelei, ugyanis a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) közleménye szerint 2023. július 1. és 26. között az árfigyelő rendszer 62 termékkategóriájából 53-ban csökkentek az átlagárak, összességében 7,4 százalékkal, amelynek csaknem 0,7 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve 2 százalékpont körüli élelmiszer-inflációt csökkentő hatása lehetett. 

árstop
Fotó: Lang Róbert

Az MHB Bank friss elemzése szerint pedig már december előtt egy számjegyűre mérséklődhet az élelmiszer-infláció.
A GFM összegzése szerint júliusban legnagyobb mértékben a spagetti ára esett vissza, közel 15%-kal. Több mint 14%-kal csökkentek a zöldségárak, ezen belül több zöldség (zöldpaprika, étkezési újburgonya, kelkáposzta, fokhagyma, paradicsom, karfiol) ára 20% körüli vagy azt meghaladó mértékben. 

A gyümölcsök ára átlagosan több mint 7%-kal mérséklődött, de például az alma és a narancs 20%-kal lett olcsóbb. A kenyerek, a margarin, a sertészsír és a tejtermékek árai átlagosan 10%-kal mentek lejjebb július végére az árfigyelő indulásától számítva. A húsok közül leginkább a pulykamell ára csökkent, közel 11%-kal, míg a csirkeszárny ára több mint 6%-kal mérséklődött. 

Az árak csökkenését a kormányzat által június 1-jétől elindított kötelező akciózás is támogatta, amelynek mértékét a kormány augusztus 1-től 15%-ra emelte. 
Az árstop kivezetésének minimális hatása volt: az elmúlt egy hét során mindössze 0,7%-kal emelkedtek az online platformra kötelezően szolgáltatandó 62 termékkategória termékeinek átlagárai, 32 termékkategóriában pedig tovább mérséklődtek az átlagárak. Leginkább a tojás, a finomliszt, a zöldpaprika és a karfiol árai csökkentek. Ráadásul a legkedvezőbb árakat nézve a hatósági árhoz képest, a liszt ára 52%-kal, a napraforgó étolaj ára 40%-kal, a tojás ára 38%-kal, a burgonya ára 27%-kal lett olcsóbb. 

Az online platform népszerűségét bizonyítja, hogy elindulása óta több mint 910 ezer látogatója volt, és összesen közel 63 millió letöltés történt az oldalon. 

A szabadszavas keresések száma megközelíti a 385 ezret, amelyek során a látogatók júliusban leggyakrabban a tej, csirkemell, sajt, vaj és tejföl szavakra kerestek, míg augusztus elején az árstopok kivezetését követően a cukor, a csirkemell, a tej, a liszt és az olaj szavakra történt a legtöbb keresés. 

Az árfigyelő hozzájárul a családok megvédéséhez, hiszen elkezdte letörni az élelmiszerárakat, a multikat árcsökkentésre kényszeríti, így jelentősen segíti az infláció egy számjegyűre csökkentését.

Íme friss videónk a témáról:


Augusztustól megemelkedik az előre meghatározott termékekre vonatkozó kötelező árleszállítás mértéke. Ezt érdemes tudni a kötelező akciózásra vonatkozó változásokról.

Az árstopok mellett a szankciós infláció letörése érdekében a kormány kötelező akciókat is bevezetett június elsejével. Azóta a nagy üzletláncoknak minimum 20 termék árát kell hetente mérsékelnie, méghozzá legalább 10%-kal. Ez emelkedik augusztustól 15%-ra – írja a Ripost.

kötelező akció
Ezt érdemes tudni a kötelező akciózás változásairól  – Fotó: Bors, Vaskó Tamás

Ezek a kötelező akciózás jelenlegi szabályai

A kötelező árcsökkentés során legalább egy termék árát kell mérsékelni termékkategóriánként. Hogy mit akcióznak le, azt a kereskedő dönti el. A kedvezményes árát viszont úgy kell meghatározni, hogy az akció kezdetét megelőző 30 napban alkalmazott legalacsonyabb bruttó árhoz képest legalább 10%-ot kell engedni. Egy terméket egybefüggően legfeljebb két hétig lehet leárazni a kötelező akció keretében, utána másik árut kell választaniuk a boltoknak. Kötelező akciók egyelőre 2023. június 1. és 2023. szeptember 30. között lesznek.

Íme friss videónk arról, mi változik augusztus 1-jétől:

További fontos tudnivalók a kötelező akciózásról

  • Az adott hét csütörtöki napjának 0 órától a következő hét szerdai napjának 24. órájáig tartanak az akciók.
  • Az akciózott termékekről a kereskedők kötelesek tájékoztatni a vásárlókat, a fogyasztóvédelmi hatóság pedig ellenőrzi a végrehajtást.
  • Az akciókkal kapcsolatos információs táblákat nemcsak az üzletekben, hanem az online felületeken és a reklámújságokban is el kell helyezniük az üzleteknek.

Ezekre a termékkategóriákra vonatkoznak a kötelező akciók

  • baromfihús;
  • sertés-, marhahús, egyéb húsféleségek;
  • hal, halkonzerv;
  • húskészítmények;
  • tej, tejföl és helyettesítői;
  • joghurt és egyéb savanyított készítmények;
  • egyéb tejtermékek;
  • sajt;
  • vaj, margarin és készítményei;
  • egyéb zsiradékok (növényi és állati);
  • kenyér;
  • péksütemények;
  • száraztészta, rizs és egyéb cereáliák;
  • liszt, cukor és tartósított lisztesáru;
  • friss zöldség;
  • friss gyümölcs,
  • gyümölcs- és zöldséglé;
  • készételek; fűszerek és ételízesítők;
  • kávé és tea;
  • ásványvizek és üdítőitalok
  • augusztustól pedig az árstopost termékek is (+8 termékkategória) ide tartoznak majd.

Így változik a kötelező akciózás a boltokban augusztustól

Egyrészt a jelenlegi 20 termékkategória kiegészül az exárstopos termékekkel. Ezek új árát is majd úgy kell meghatározni, hogy a bruttó beszerzési árból kell 15 százalékot engedni. Vagyis olcsóbban fogják adni ezeket a termékeket a boltok, mint amennyiért ők veszik. De nemcsak ezeknek a termékeknek az ára változik, hanem a többi kötelező akciózással érintetté is, ugyanis ezek árát augusztustól nem 10, hanem 15%-kal kell majd mérsékelni a heti akciózási időszakot megelőző harminc napban a bolt által alkalmazott legalacsonyabb bruttó árhoz képest.

kötelező akciózás
Ezt érdemes tudni a kötelező akciózás változásairól – Fotó: Bors, Vaskó Tamás

Hol lehet kötelező akciós terméket venni?

Kötelező akciók vannak többek között a Lidlben, a SPAR-ban, a Tescóban, az Auchanban, a Pennyben, az Aldiban, a Coopban, a CBA-ban, a Prímában és a Reál üzletek jelentős részében is. Emellett kötelező akciókat kell tartsanak a Kifli.hu, a Wolt Market és a hozzájuk hasonló, házhoz szállítást végző cégek is.

Hogyan lehet megtalálni a kötelező akciós termékeket az újságokban?

A nagyobb élelmiszerláncok az akciós újságjukban is felhívják a figyelmet arra, hogy a termékeik közül melyekre vonatkozik a kötelező akciózás. Ezt a sima akciós termékektől egy százalékjellel és egy számértékkel különböztetik meg.

 





 

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.