kulcsár edina
Az árstopos termékek többségét olcsóbban vehetjük meg, mint korábban.
Sokan tartottak attól, hogy az élelmiszer-árstop augusztus 1-i kivezetése után drasztikus drágulás következik, de ennek az ellenkezője történt. Az árfigyelő rendszer bevezetése és a kereskedelmi láncokat érintő kötelező akciózás mértékének 10-ről 15 százalékra emelése érezhetően mérsékli az élelmiszer-inflációt. Ennek már a múlt hónapban voltak jelei, ugyanis a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) közleménye szerint 2023. július 1. és 26. között az árfigyelő rendszer 62 termékkategóriájából 53-ban csökkentek az átlagárak, összességében 7,4 százalékkal, amelynek csaknem 0,7 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve 2 százalékpont körüli élelmiszer-inflációt csökkentő hatása lehetett.
Az MHB Bank friss elemzése szerint pedig már december előtt egy számjegyűre mérséklődhet az élelmiszer-infláció.
A GFM összegzése szerint júliusban legnagyobb mértékben a spagetti ára esett vissza, közel 15%-kal. Több mint 14%-kal csökkentek a zöldségárak, ezen belül több zöldség (zöldpaprika, étkezési újburgonya, kelkáposzta, fokhagyma, paradicsom, karfiol) ára 20% körüli vagy azt meghaladó mértékben.
A gyümölcsök ára átlagosan több mint 7%-kal mérséklődött, de például az alma és a narancs 20%-kal lett olcsóbb. A kenyerek, a margarin, a sertészsír és a tejtermékek árai átlagosan 10%-kal mentek lejjebb július végére az árfigyelő indulásától számítva. A húsok közül leginkább a pulykamell ára csökkent, közel 11%-kal, míg a csirkeszárny ára több mint 6%-kal mérséklődött.
Az árak csökkenését a kormányzat által június 1-jétől elindított kötelező akciózás is támogatta, amelynek mértékét a kormány augusztus 1-től 15%-ra emelte.
Az árstop kivezetésének minimális hatása volt: az elmúlt egy hét során mindössze 0,7%-kal emelkedtek az online platformra kötelezően szolgáltatandó 62 termékkategória termékeinek átlagárai, 32 termékkategóriában pedig tovább mérséklődtek az átlagárak. Leginkább a tojás, a finomliszt, a zöldpaprika és a karfiol árai csökkentek. Ráadásul a legkedvezőbb árakat nézve a hatósági árhoz képest, a liszt ára 52%-kal, a napraforgó étolaj ára 40%-kal, a tojás ára 38%-kal, a burgonya ára 27%-kal lett olcsóbb.
Az online platform népszerűségét bizonyítja, hogy elindulása óta több mint 910 ezer látogatója volt, és összesen közel 63 millió letöltés történt az oldalon.
A szabadszavas keresések száma megközelíti a 385 ezret, amelyek során a látogatók júliusban leggyakrabban a tej, csirkemell, sajt, vaj és tejföl szavakra kerestek, míg augusztus elején az árstopok kivezetését követően a cukor, a csirkemell, a tej, a liszt és az olaj szavakra történt a legtöbb keresés.
Az árfigyelő hozzájárul a családok megvédéséhez, hiszen elkezdte letörni az élelmiszerárakat, a multikat árcsökkentésre kényszeríti, így jelentősen segíti az infláció egy számjegyűre csökkentését.
Íme friss videónk a témáról:
Augusztustól megemelkedik az előre meghatározott termékekre vonatkozó kötelező árleszállítás mértéke. Ezt érdemes tudni a kötelező akciózásra vonatkozó változásokról.
Az árstopok mellett a szankciós infláció letörése érdekében a kormány kötelező akciókat is bevezetett június elsejével. Azóta a nagy üzletláncoknak minimum 20 termék árát kell hetente mérsékelnie, méghozzá legalább 10%-kal. Ez emelkedik augusztustól 15%-ra – írja a Ripost.
A kötelező árcsökkentés során legalább egy termék árát kell mérsékelni termékkategóriánként. Hogy mit akcióznak le, azt a kereskedő dönti el. A kedvezményes árát viszont úgy kell meghatározni, hogy az akció kezdetét megelőző 30 napban alkalmazott legalacsonyabb bruttó árhoz képest legalább 10%-ot kell engedni. Egy terméket egybefüggően legfeljebb két hétig lehet leárazni a kötelező akció keretében, utána másik árut kell választaniuk a boltoknak. Kötelező akciók egyelőre 2023. június 1. és 2023. szeptember 30. között lesznek.
Íme friss videónk arról, mi változik augusztus 1-jétől:
Ezekre a termékkategóriákra vonatkoznak a kötelező akciók
Egyrészt a jelenlegi 20 termékkategória kiegészül az exárstopos termékekkel. Ezek új árát is majd úgy kell meghatározni, hogy a bruttó beszerzési árból kell 15 százalékot engedni. Vagyis olcsóbban fogják adni ezeket a termékeket a boltok, mint amennyiért ők veszik. De nemcsak ezeknek a termékeknek az ára változik, hanem a többi kötelező akciózással érintetté is, ugyanis ezek árát augusztustól nem 10, hanem 15%-kal kell majd mérsékelni a heti akciózási időszakot megelőző harminc napban a bolt által alkalmazott legalacsonyabb bruttó árhoz képest.
Kötelező akciók vannak többek között a Lidlben, a SPAR-ban, a Tescóban, az Auchanban, a Pennyben, az Aldiban, a Coopban, a CBA-ban, a Prímában és a Reál üzletek jelentős részében is. Emellett kötelező akciókat kell tartsanak a Kifli.hu, a Wolt Market és a hozzájuk hasonló, házhoz szállítást végző cégek is.
A nagyobb élelmiszerláncok az akciós újságjukban is felhívják a figyelmet arra, hogy a termékeik közül melyekre vonatkozik a kötelező akciózás. Ezt a sima akciós termékektől egy százalékjellel és egy számértékkel különböztetik meg.