Létrehozva: 2023.06.08.

Kötelező akciózás: A boltok többsége akár 20-50 százalékos kedvezményt is biztosít

Június 8-tól újabb termékeket érint a kötelező akciózás. Mutatjuk a legfrissebb információkat.

A szankciós infláció letörése érdekében a kormány új inflációellenes eszköz bevezetéséről döntött, mely június elsején lépett hatályba. Most megmutatjuk, hogy mik a legfontosabb tudnivalók június 8-tól.

élelmiszer, bevásárlás, vásárlás, akció, bevásárlókocsi, sárgarépa
A legtöbb bolt nemcsak 10, akár 20-50 százalékos kedvezményt is ad egyes termékekre. / Fotó: Csapó Balázs / Kisalföld

A kormány a vásárlók érdekében az új intézkedéstől azt várja, hogy az árak csökkentésével és a versenyhelyzet fokozásával megállítható a túlárazás és a spekuláció, így már a közeljövőben tovább mérséklődhet az infláció.

A kormány célja továbbá, hogy megvédje a családokat, a nyugdíjasokat, a teljes foglalkoztatást, kivédje a recessziót és év végére egy számjegyűre csökkentse az inflációt – olvasható a Gazdaságfejlesztési Minisztérium egyik közleményében.

Ezért hoz változást a június 8.

A kötelező akciózást a kereskedők 2023. június 1. és 2023. szeptember 30. között kötelesek bevezetni. A kötelező akciókra heti rendszerességgel kell sort keríteni, az akciós időszak a hét csütörtöki napján 0 órától a következő hét szerdai napján 24 óráig tart. Ez erre a hétre vonatkozóan június 8-án jön el.

Csak a nagyobb üzletláncokra vonatkozik az intézkedés

Azokra az élelmiszer jellegű bolti vegyes kiskereskedelem megjelöléssel feltüntetett tevékenységet folytató kereskedőkre vonatkozik a rendelet, amiknek a 2021-es árbevétele meghaladta az 500 millió forintot. Ez nagyjából 300 cégre igaz, akik közösen több ezer boltot üzemeltetnek.

Biztos, hogy kötelező akciók lesznek többek között a Lidlben, a SPAR-ban, a Tescoban, az Auchanban, a Pennyben, az Aldiban, a Coopban, a CBA-ban, a Prímában és a Reál üzletek jelentős részében is, összesen nagyjából 3000 üzletben.

A rendelet az üzletben vagy bevásárlóközpontban folytatott kereskedelmi tevékenység mellett a csomagküldő kereskedelemre is kiterjed. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy kötelező akciókat kell tartsanak az olyan piaci szereplők is, mint például a Kifli.hu, a Wolt Market és a hozzájuk hasonló, házhoz szállítást végző cégek, így végső soron az online rendelt élelmiszerek között is lesznek kötelezően leárazottak.

Ezek a termékcsoportok érintettek

Összesen 20 akcióköteles termékkategóriát határoztak meg, ezek többek közt a következők: baromfihús; sertés-, marhahús, egyéb húsféleségek; tej, tejföl és helyettesítői; sajt; kenyér; péksütemények; száraztészta, rizs, egyéb cereáliák; friss gyümölcs; friss zöldség; készételek, fűszerek, ételízesítők. Az akció nem vonatkozhat árstopos termékekre!

Az akció mértéke minimum a korábbi ár 10 százaléka

Az érintett kiskereskedelmi üzleteknek valamennyi kijelölt termékkategóriából egy-egy szabadon választott terméket a kötelező akciózást megelőző 30 napban általuk alkalmazott legalacsonyabb árnál legalább 10 százalékkal szükséges kedvezőbb áron értékesíteniük.

élelmiszerárak, árak, bevásárlás, vásárlás, élelmiszer, bolt, üzlet, bevásárlókocsi
Egyre többen figyelik hol, mi lesz akciós. Fotó: Lang Róbert / Somogyi Hírlap

A Ripost utánajárt, hogy a nagyobb élelmiszerláncok közül melyekre milyen árak lesznek jellemzőek a június 8-ai árcserét követően.

A Lidl Magyarország sajtóképviselőinek tájékoztatása alapján:

A június 8-14. közötti időszakban az akcióban érintett tej és tejtermékek esetében 25-50% kedvezményt biztosít az áruházlánc, míg a friss húsokat és húskészítményeket, a pékárukat és a megjelölt gyümölcsöket 25-30% kedvezménnyel lehet megvásárolni.

Kazatsay Eszter, a Penny magyarországi kommunikációs vezetője a Ripostnak elmondta, hogy:

A 20 termékkategória 1-1 terméke az áruházlánc mind a 229 hazai egységének polcain, akár 30 százalékos kedvezménnyel érhető el, a havonta közel 1000 kedvezményes árucikk mellett.

Ami az Auchan üzletpolitikáját illeti, ők is eleget tesznek a kötelező akciózásnak.

Emellett azonban hétről hétre átlagosan 3000 terméket kínálunk rendkívül kedvező, úgynevezett OkAuchan áron. A kedvezmény mértéke minden esetben magasabb, mint a kötelező 10 százalék, esetenként pedig elérheti a 40 százalékot is.

- tájékoztatta a Ripostot az Auchan külső kommunikációs managere, Vorigin Dóra.

A CBA, valamint a Príma üzletcsoportok kapcsán Fodor Attila, a CBA Kereskedelmi Kft. kommunikációs igazgatója adott tájékoztatást.

Nem tudom megmondani, hogy mi lesz a június 8-al kezdődő akciózott termékkínálat, ugyanis üzletenként vagy vállalkozáscsoportonként biztos, hogy eltér egymástól. Semmilyen jogszabály nincs arra vonatkozóan, hogy a CBA vagy a Príma üzlethálózat azonos termékeket hirdessen meg az egész hálózatban. Mivel mi franchise rendszerben működünk, így a tulajdonosaink magunk dönthetnek erről.

Fontos tudni emellett, hogy egyes Príma üzletekben várhatóan egy plusz figyelemfelkeltő matricát helyeznek majd el a kötelező akciózásban résztvevő termékek elé.

Ami a SPAR élelmiszerboltjait illeti, a jogszabály hatálya alá eső üzleteik is részt vesznek majd a kötelező akciózásban.

A közlemény az első, június 1-jével indult kötelező akciós hétről szól. A június 8-ával kezdődő második kötelező akciós hétről a későbbiekben nyújtunk tájékoztatást.

- árulta el a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője, Maczelka Márk, majd hozzátette:

A SPAR 2023. május 31-én ismét elindította a SPAR ÁRSTOP Extra Promóciót, melynek keretein belül 2023. július 31-ig 300 termék árát rögzítette a 2023. május 31-én érvényes árszinten.

A Tesco az áruházaiban a meghatározott promóciós eszközzel hívja fel a figyelmet a 10 százalékkal kedvezőbb árú termékekre. A június 1-től érvényes tescós akciók között például 50 százalék kedvezménnyel értékesített vaj, 48 százalék kedvezményt tartalmazó tejföl és 45 százalékkal olcsóbb friss zöldség is található. Azt is hozzátették, hogy a vásárlók a kormány által meghatározott 20 termékkör mindegyikében a 10 százalékot általában jelentősen meghaladó Clubcard- és bombaáras kedvezményekkel számolhatnak – számolt be róla korábban a Ripost.

akció, kötelező akció, akciózás, tájékoztatás, üzlet, bolt
Az akcióra vonatkozó szabályoknak minden egyes boltban jól látható helyen kell lennie. Fotó: Ripost

Lapunk összegyűjtötte néhány olyan termék árát, melyet több áruházláncban is csökkentettek június 8-al kezdődően. Az alábbi táblázatban ezek a termékek láthatóak. Mivel minden egyes áruház a kötelező szabályokon felül szabadon dönthet, így nem mindenhol ugyanazokat a termékeket lehet olcsóbban kapni, mint korábban. Az üresen hagyott helyek, erre utalnak.

 Lidl ár / százalékAldi ár / százalékSPAR ár / százalékPenny ár / százalék
Sertészsír (400g)1069Ft / -40% (1kg)789Ft / -10%(n.a.)(n.a.)
Tejföl (kis pohár)509 Ft / -40%(n.a.)(n.a.)199Ft / -31%
Margarin (400-500g)459Ft / -30%749Ft / -16%649Ft / -30%459Ft / -30%
Kávé (1kg)3199Ft / -30%2798Ft / -17% (2×500g)3184Ft / -16%5596Ft / -24% (4×250g)
Porcukor (500g)(nincs adat)(n.a.)(n.a.)299Ft / -30%
Görögdinnye (1kg)(n.a.)299Ft / -33%(n.a.)349Ft / -30%
Toalettpapír (10 tekercs)(n.a.)(n.a.)(n.a.)1599Ft / -27%

Kötelező a megfelelő tájékoztatás

A kereskedő köteles a kötelező akciózással összefüggő tájékoztatást az üzletben jól látható helyre kifüggeszteni, valamint a reklámtevékenységéhez kapcsolódóan kiadott nyomtatott termékein és online felületén feltüntetni. Az akcióköteles termékkategóriákba tartozó termékekre vonatkozó tájékoztatási segédletet az Agrárminisztérium a honlapján teszi majd közzé.

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek