RETRO RÁDIÓ

Mától indul az akciózás: 20 termékkategória árai csökkennek, mutatunk néhány új árat

Létrehozva2023. 06. 01. 07:00

Június 1-jén indul az a kötelező akció, melynek köszönhetően a boltok polcain szereplő termékek közül 20 termékkategóriában tudunk majd jóval olcsóbban élelmiszerekhez jutni.

Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő korábban arról beszélt, hogy a kötelező akciózásra azért van szükség, mert a háború és az arra adott elhibázott brüsszeli szankciók nagyon megemelték az árakat, ami az élelmiszerárakba is begyűrűzött.

élelmiszerárak, élelmiszer, árstop, bevásárlás, vásárlás, bolt, üzlet
Június 1-től újabb intézkedés segíti az infláció csökkenését (Fotó: Mirkó István / Magyar Nemzet)

A szankciós infláció letörése érdekében a kormány új inflációellenes eszköz bevezetéséről döntött. A kormányrendeletből kiderült, kinek, mit, mikor és mennyivel kell akcióznia.

A kormány a vásárlók érdekében az új intézkedéstől azt várja, hogy az árak csökkentésével és a versenyhelyzet fokozásával megállítható a túlárazás és a spekuláció, így már a közeljövőben tovább mérséklődhet az infláció.

A kormány célja továbbá, hogy megvédje a családokat, a nyugdíjasokat, a teljes foglalkoztatást, kivédje a recessziót és év végére egy számjegyűre csökkentse az inflációt – olvasható a Gazdaságfejlesztési Minisztérium közleményében.

A nagyobb üzletláncok vonatkozik az intézkedés

Azokra az élelmiszer jellegű bolti vegyes kiskereskedelem megjelöléssel feltüntetett tevékenységet folytató kereskedőkre vonatkozik a rendelet, amiknek a 2021-es árbevétele meghaladta az 500 millió forintot. Ez nagyjából 300 cégre igaz, akik közösen több ezer boltot üzemeltetnek.

Biztos, hogy kötelező akciók lesznek többek között a Lidlben, a SPAR-ban, a Tescoban, az Auchanban, a Pennyben, az Aldiban, a Coopban, a CBA-ban, a Prímában és a Reál üzletek jelentős részében is, összesen nagyjából 3000 üzletben.

A rendelet az üzletben vagy bevásárlóközpontban folytatott kereskedelmi tevékenység mellett a csomagküldő kereskedelemre is kiterjed. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy kötelező akciókat kell tartsanak az olyan piaci szereplők is, mint a Kifli.hu, a Wolt Market és a hozzájuk hasonló, házhoz szállítást végző cégek, így végső soron az online rendelt élelmiszerek között is lesznek kötelezően leárazottak.

Hetente változtatni kell a repertoáron

A kötelező akciózást a kereskedők 2023. június 1. és 2023. szeptember 30. között kötelesek bevezetni. A kötelező akciókra heti rendszerességgel kell sort keríteni, az akciós időszak a hét csütörtöki napján 0 órától a következő hét szerdai napján 24 óráig tart.

Minden áruféleségből lesz majd akciós

20 akcióköteles termékkategóriát határoztak meg, ezek többek közt a következők: baromfihús; sertés-, marhahús, egyéb húsféleségek; tej, tejföl és helyettesítői; sajt; kenyér; péksütemények; száraztészta, rizs, egyéb cereáliák; friss gyümölcs; friss zöldség; készételek, fűszerek, ételízesítők. Az akció nem vonatkozhat árstopos termékekre.

Az akció mértéke minimum a korábbi ár 10 százaléka

Az érintett kiskereskedelmi üzleteknek valamennyi kijelölt termékkategóriából egy-egy szabadon választott terméket a kötelező akciózást megelőző 30 napban általuk alkalmazott legalacsonyabb árnál legalább 10 százalékkal szükséges kedvezőbb áron értékesíteniük.

A kereskedő az akciózás időtartama alatt az érintett termék vonatkozásában köteles abból megfelelő mennyiséget árusítani és készleten tartani – áll a közleményben.

A Ripost utánajárt, hogy a nagyobb élelmiszerláncok közül melyek azok, akik már most, a június 1-re vonatkozó akciós újságjukban felhívják a figyelmet arra, hogy a termékeik közül melyekre vonatkozik az akciózás. Az újságban a hagyományosan akciós termékektől megkülönböztetően egy százalékjel és egy számérték szerepel ezeknél a termékeknél.

A Lidl, a SPAR, az Auchan, a Penny és az Aldi egyes termékeit az alábbi táblázatba gyűjtöttük. Fontos kiemelni, hogy az élelmiszerüzletek nem kötelesek azonos termékek árait csökkenteni. Éppen ezért vannak olyan termékek is, melyek a táblázatban említetteken kívül olcsóbban kaphatók majd, de csupán néhány üzletben.

Néhány üzletlánc online szórólapjain már megjelent néhány akciós ár, ezek közül néhányat táblázatba foglaltunk.

 Lidl ár / százalékSPAR ár / százalékAuchan ár / százalékPenny ár / százalékAldi ár / százalék
Vaj (200g)*(nincs adat)899Ft / -10%(n.a.)530Ft / -30%1078Ft / -10%
Margarin (500g)***669Ft / -25%(n.a.)(n.a.)649Ft / -27%(n.a.)
Tejföl (kis pohár)(n.a.)(n.a.)499Ft / -39%419Ft / -30%459Ft / -16%
Joghurt (450g)119Ft / -40%(n.a.)(n.a.)197Ft / -40%(n.a.)
Kenyér (kg)(n.a.)1572Ft / -21%(n.a.)778Ft / -33%(n.a.)
Trappista sajt (125g)449Ft / -25%(n.a.)449Ft / -25%419Ft / -30%(n.a.)
Fürtös paradicsom (kg)598Ft / -25%599Ft / -20%(n.a.)599Ft / -33%749Ft / -25%
Kígyóuborka (db)(n.a.)(n.a.)(n.a.)195Ft / -34%199Ft / -42%
*A Pennyben és az Aldiban nem 200g-os, hanem 100g-os kiszerelésben kapható a fenti vaj. A táblázatban 2db ára látható.
** A SPAR kávé esetében az akció minden második termékre vonatkozik.
*** A Lidl esetében a 400g-os terméket írtuk ki.

Kötelező a tájékoztatás

A kereskedő köteles a kötelező akciózással összefüggő tájékoztatást az üzletben jól látható helyre kifüggeszteni, valamint a reklámtevékenységéhez kapcsolódóan kiadott nyomtatott termékein és online felületén feltüntetni. Az akcióköteles termékkategóriákba tartozó termékekre vonatkozó tájékoztatási segédletet az Agrárminisztérium a honlapján teszi majd közzé.

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.