Létrehozva: 2023.05.26.

Árháború indult a hazai boltokban

Szerencsére lefelé...

A Lidl minapi közleményében, amelyben jelezte, hogy a kötelező akciózási körben 10 százaléknál is nagyobb – esetenként 20-30-50 százalékos – kedvezményeket ad majd egyes termékekre, feszültséget generált a kereskedők és beszállítók között.

Belső körökből származó információk szerint komoly ellenérdek bontakozik ki gyártó és a kereskedő között a kötelező akciózás nyomán - írta a Világgazdaság.

A NÉHÁNY NAP MÚLVA (JÚNIUS 1.) INDULÓ RENDSZER 20 ÉLELMISZERTERMÉK-KATEGÓRIÁT JELÖL, EBBŐL KELL A KERESKEDŐNEK MINIMUM EGY-EGY TERMÉKET (ÖSSZESEN HÚSZAT) KIVÁLASZTANIA, AMELYET 10 SZÁZALÉKKAL OLCSÓBBAN KELL A VÁSÁRLÓNAK FELKÍNÁLNIA EGY HÉTEN KERESZTÜL.

 

A rendelet világos és érthető, ráadásul a szakma is támogatta, sőt kizárólag kedvező visszajelzések érkeztek ezzel kapcsolatban, tekintettel arra, hogy a kialakított jogszabály kapcsán a Gazdaságfejlesztési Minisztérium szorosan együttműködött a szakma képviselőivel. Sőt a július elsejével induló árfigyelő adatbázis létrehozását is erősen támogatja a szakma. Nem egészen érdektelenül.

 

Akció, akció hátán

A kiskereskedők heti akciós rendszerben dolgoznak, és hetenként a legtöbb élelmiszer és nem élelmiszer jellegű termék esetében bőven több mint 20-at értékelnek le kisebb, nagyobb értékben. Vagyis a kötelező akciózás passzol a kereskedői szemléletbe. Tehát a kormányzati szigor inkább csak politikai kommunikáció, amelybe a kereskedők úgy kapcsolódnak be, hogy az elvártnál nagyobb mennyiséget és az elvártnál nagyobb árengedményeket kívánnak adni. A Lidl a minap adott ki közleményt, amely szerint az előírt 10 százalékos árcsökkentés helyett nagyobb, 20- 50 százalék kedvezményt ad a kötelező akciók esetében. Ez azonban olyan jelentős árengedmény, hogy nem lehet beszerzési ár alatti értékesítés nélkül megúszni.

EMLÉKEZETES, HOGY ANNAK IDEJÉN AZ ÁLLAM AZÉRT AVATKOZOTT BE A PIACI FOLYAMATOKBA ÉS TILTOTTA MEG EZT A KERESKEDŐI PRAXIST, MERT JELENTŐS KÁROKAT OKOZOTT VELE (HOSSZÚ TÁVON) A GYÁRTÓNAK, A GYÁRTÓ TERMÉKÉNEK, MIKÖZBEN MEGLEHETŐSEN OLCSÓN JUTOTT MARKETINGESZKÖZHÖZ.Az árkommunikáció ugyanis az egyik legerősebb reklám-marketing eszköz a kiskereskedelemben. A jelenleg is érvényben levő szabály ezt többek között tisztességtelen forgalmazói magatartásnak minősíti. Ugyanakkor a kötelező akciózási rendelet felmentést ad ez alól így: az akciótartási szabályoknak való megfelelés érdekében a kormányrendelet rögzíti, hogy – a hatályban lévő főszabállyal ellentétben – a beszállító által számlázott átadási ár (vagy saját előállítású termék esetén az önköltségi ár) alatti értékesítés nem minősül tisztességtelen forgalmazói magatartásnak, ennek folytán a kereskedők nem számíthatnak elmarasztalásra abban az esetben, ha a beszerzési ár alatt értékesítik a fogyasztók felé a szóban forgó termékeiket.

 

Az ebből fakadó feszültséget a rendelet úgy próbálja feloldani, hogy a kereskedőknek továbbra is kellő körültekintéssel kell eljárniuk, hiszen az akciótartási kötelezettséggel összefüggésben a részükről a beszállítói szerződés módosítását, megszüntetését vagy újrakötését már tisztességtelen forgalmazói magatartásnak minősíti a szabály.

Illusztráció

FORRÁS: SHUTTERSTOCK

TEHÁT A KERESKEDŐ ELVILEG NEM HÁRÍTHATJA ÁT AZ AKCIÓZÁSI TÖBBLETKÖLTSÉGEIT A GYÁRTÓRA.

Ugyanakkor a piacon a verseny éles, pláne most, amikor vissza kell valahogy csábítani a vevőket a boltba, tehát ha valaki elkezdni a kiugróan nagy kedvezmények kialakítását, nyilvánvaló, hogy mások is élnek vele, és a közép-, illetve rövid távú szerződések kialakításánál már ezek a kritériumok is közrejátszanak. Tehát ha egy gyártó jelen szeretne lenne termékével egy-egy preferált kereskedelmi láncban, kénytelen lesz ezt a „békát" lenyelni, tételesen azt, hogy a kereskedő minden további nélkül beszerzési ár alatt értékesítheti a termékét és azt, hogy ehhez valamilyen módon hozzá kell járulnia.

Az pedig a kereskedők közötti fesztültséget erősítheti, hogy a beszállító más-más kondíciókkal lesz/van jelen az egyes kereskedelmi láncokban, így lesz, aki meg tudja csinálni a legkelendőbb termékeknél (olcsóbban) a nagy arányú leértékelést és lesz, aki nem, vagy csak komoly veszteségek árán. Ezt kompenzálva ugyanazt a gyártót más termék esetében a kereskedő nyomás alá helyezi majd.

Mindez persze jótékony hatással lehet az infláció enyhülésére, de egyes termékkategória, illetve termék piaca kiszámíthatatlanná válik. A reakció ilyen esetekben az, hogy a gyártó és kereskedő csak olyan termékeket kínál vagy gyárt, amelyen előre számolható stabil haszon van. Ez pedig a kínálatot gyengíti. Hozzá kell tenni persze, hogy a kötelező akciózás szeptemberig tart.

Beindul az árfigyelés

A szabály szerint a kereskedőknek kell majd a megadott termékkörben szereplő termékek árát eljuttatni az árfigyelő adatbázist kezelő GVH-nak, láncra és kiskereskedelmi egységre lebontva. Ezzel a fogyasztó képbe kerül, hogy a hozzá legközelebb eső élelmiszerboltokban milyen ellenértékekre készülhet. A rendszer első körben nem lesz alkalmas az árszintek összehasonlítására, de arra igen, hogy egy-egy fontosabb élelmiszerterméket hol vásárolhat meg olcsóbban a vevő. Erre a rendszerre sem érkezett panasz a kiskereskedelem részéről. Leginkább azért, mert komoly terhet vesz le a vállukról az adatbázis.

A kiskereskedők heti akciós rendszerben dolgoznak twhát, és hetenként a legtöbb élelmiszer és nem élelmiszer jellegű termék esetében bőven több mint 20-at értékelnek le kisebb, nagyobb értékben. Vagyis a kötelező akciózás passzol a kereskedői szemléletbe. Tehát a kormányzati szigor inkább csak politikai kommunikáció, amelybe a kereskedők úgy kapcsolódnak be, hogy az elvártnál nagyobb mennyiséget és az elvártnál nagyobb árengedményeket kívánnak adni. A Lidl tegnap adott ki közleményt, amely szerint az előírt 10 százalékos árcsökkentés helyett nagyobb, 20- 50 százalék kedvezményt ad a kötelező akciók esetében. Ez azonban olyan jelentős árengedmény, hogy nem lehet beszerzési ár alatti értékesítés nélkül megúszni. 

 


 

Ez is érdekelhet

origo.hu

Már a hétvégén véget érhet a karrierje az F1-es csapat versenyzőjének

origo.hu

A TV2 a legnézettebb csatorna, óriási siker volt a Házasság első látásra

life.hu

Anyatulajdonságok, amelyek minden munkáltatónak csak hasznára válhatnak

vg.hu

Óriási bejelentés van készülőben: új autógyár épülhet Magyarországon

life.hu

Ez a férfi csempész vidámságot Sarolta, György és Lajos életébe: átvette Harry szerepét

hirtv.hu

Most éppen a Jobbik tyúkszemére lépett Magyar Péter

origo.hu

Szijjártó Péter: Józan észre alapozott együttműködésre van szükség

mindmegette.hu

Gordon Ramsay elárulta, hogyan készül a tökéletes, ropogós sült krumpli

ripost.hu

Ennek a 3 csillagjegynek óriási szerencsét hoz a hétvégi csillaghullás

ripost.hu

Éveket fiatalít, ha ilyen hajat csináltatsz magadnak

videa.hu

Alu paratha, a burgonyával töltött boldogságlepény -receptvideó ( hirdetés)

travelo.hu

A természet és a történelem csodája Horvátországban (hirdetés)

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek

POLITIK

Tűzzel játszanak a nyugati politikusok: az orosz atombombák nem állnak bevetésre készen?

POLITIK

A kalifátus a megoldás, harsogták a tüntetők Németországban

POLITIK

Varga Judit drámai kiáltása: „Engedj el!" - A teljes rendőrségi jegyzőkönyv

POLITIK

Lázadnak a gazdák, tüntetés lesz Brüsszelben, akadálytalanul érkezhet az ukrán gabona Európába

POLITIK

Az ukrán miniszter szerint az energiaellátás fele összeomlott

POLITIK

Jelentősen nőtt Magyarországon az ázsiai befektetések száma

POLITIK

A migrációs válság a magyar EU-elnökség középpontjában

POLITIK

Macron újra NATO katonák Ukrajnába küldéséről beszél