tóth gabi
Hiába drágább a csokinyuszi, mint az ugyanolyan táblás csokoládé, a gyerekek miatt megveszik.
A különféle statisztikák szerint a magyarok harmad-negyedannyi csokoládét fogyasztanak évente, mint az osztrákok, németek, svájciak, és a hazai édességvásárlások az ünnepek idején nőnek meg erőteljesebben. Így van ez húsvétkor is, amikor a gyártók és kereskedők biztosra mennek, mert, ha drága is mondjuk a csokinyuszi, a szülők, nagyszülők akkor is megeszik a gyereknek.
A Magyar Édességgyártók Szövetsége szerint (MÉSZ) a húsvét általában még a karácsonynál is nagyobb keresletet támaszt a figurás csokoládék iránt, melyekből az eladás mennyisége akár ötödével is meghaladhatja a decemberi időszakot. Húsvétkor természetesen a csokinyúl a legkedveltebb figura, második helyezett a tojás, majd a kacsa, a bárány és a csibe következik. A húsvéti szezonban a figurás csokoládék mellett a cukorkák iránti kereslet is megnő.
A Magyar Édességgyártók Szövetsége főtitkára, Intődy Gábor a húsvéti szezon előtti sajtótájékoztatón arról számolt be, hogy jelenleg egyértelműen dráguló piacról beszélhetünk. A csokoládék, kekszek, cukorkák és egyéb édesség termékek drágulása a szövetség becslése szerint összeségében 20% körül alakult, míg a forgalom 20%-kal, körülbelül 310 milliárd forintra emelkedett, jellemzően stagnáló, vagy kis mértékben csökkenő eladási mennyiségek mellett. Ezzel az édességek drágulása az átlagos, 40% körüli élelmiszer-infláció alatt maradt.
Egy általunk megkérdezett kézműves csokoládékat gyártó cég vezetője szerint az orosz-ukrán háború óta a csokoládé ára az egekbe szökött.
"Nem túlzok, ha azt állítom, hogy 3-6 hetente emelkedtek az árak és ez csak az alapanyag, ehhez még számos más költség hozzáadódik, mire egy tábla csokoládét megvásárolunk a boltban."
A minőségi elvárásokból általában az áremelkedés ellenére sem mondanak le a magyarok. A szövetség felmérése szerint az édességet vásárlók 49%-a felelt úgy, hogy a minőségről nem mond le, inkább ritkábban, kisebb mennyiségben vásárolja az adott terméket, és csupán 14% választja egyértelműen szinte mindig az olcsóbbat.
A Foodwatch összehasonlította a húsvéti termékeket a hétköznapi csokoládétermékekkel, és meglepő eredményre jutott. A húsvéti termékekről a szupermarketekben nem derül ki azonnal, hogy a "normál" csokoládéhoz képest mennyit kell érte fizetni - figyelmeztet Heidi Porstner, a foodwatch Austria vezetője:
"A húsvéti termékeknél a 100 grammra vetített alapárat nem kell feltüntetni."
Megnehezítik a vásárlók dolgát: hogy a húsvéti csokoládéfigurák sokszor egészen más helyen vannak a szupermarketben, mint a mindennapi termékek. Számos termék lényegesen drágább a húsvéti, mint a normál kiszerelésben. A csúcstartó egy svájci gyártó terméke lett, ami hétköznapi "ruhában" 2,69 euróért volt kapható, de húsvéti "ruhában" már 8,89 euróba került, vagyis 230 százalékkal drágábban.
A magyar szabályozás világosan fogalmaz, csokoládé esetében például fel kell tüntetni a termék kilogrammra vetített árát is. A húsvét édességkínálat bőséges, van már vegán nyuszi, ennek 1 kilogrammra vetített ára 26 ezer forint, de akciósan 16 ezer forintért elvihető. Ennyit szerencsére nem kell fizetni, mindössze 1300 forintot, a 80 grammos "jószágért".
Megnéztük azt is, hogy átlagosan egy tejcsokoládéból készült csokinyuszi mennyivel drágább, mintha ugyanazt a mennyiségű csokoládét táblás csomagolásban vettük volna meg. Jól sejtettük, a szorzó átlagosan két és félszeres. Különbségek csak az egyes márkák árai között van, de a húsvéti drágulási szorzó márkáktól függetlenül állandónak tekinthető. A dagi, vagyis nagyobb méretű nyuszik fajlagosan olcsóbbak, mint a kisebb méretűek. Előfordulhat, hogy az 50 grammos csokinyúl ugyanannyiba kerül, mint az azonos márkájú 100 grammos nyuszi. Az üzletláncok természetesen akcióznak is, és aki veszi a fáradságot, az kiválaszthatja, hol éri meg jobban ugyanazt a tapsifülest beszerezni. Egy "svájci illetőségű" 10 dekás nyuszi az egyik helyen mintegy 1400 forintba, ugyanaz egy másik üzletláncnál 1200 forint kerül.