kulcsár edina
A Liget Budapest Projekt elkészült fejlesztéseinek köszönhetően a Városliget ismét régi fényében ragyog.
2013-ban fogadta el a magyar Parlament azt a törvényt, amely lehetővé tette a Városliget teljes megújulását. Azóta jól látszik, hogy Budapest elsőszámú családi élményparkjává vált, a legkisebbektől a legidősebbekig, a kultúrakedvelőktől a természetbarátokig minden idelátogatónak a korábbiaknál sokkal többet és jobbat nyújtva. Visszaigazolja mindezt, hogy a már átadott elemek elképesztő népszerűségnek örvendenek, látogatóinak száma már túllépte az ötmilliót. A Városliget fejlesztése során eddig már több mint negyedmillió négyzetméter zöldfelület újult meg, 72.000 m² burkolt felületet bontottak el, elültettek több, mint ötszáz lombos fát és 130 fenyőt, közel 70.000 cserjét és 250.000-nél is több évelőt.
A Városliget megújítása Európa jelenleg legnagyobb kulturális tartalmú városfejlesztési projektje, amelynek köszönhetően a Millennium óta nem látott léptékű kulturális beruházásokkal gazdagodott az ország. A projekt már most jelentős eredményeket mutat fel, de még nem ért a végére: a legnagyobb és legfontosabb fejlesztése, a Priztker-díjas japán SANAA építésziroda által tervezett Új Nemzeti Galéria felépítése még hátravan
– mondta Baán László, a Liget projekt miniszteri biztosa, rámutatva, hogy ez az új múzeum nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a megújult Városliget az egész világ számára látható módon felkerüljön Európa kulturális térképére. A Kormány elkötelezett a projekt teljeskörű megvalósítása mellett, az új, nagyobb léptékű fejlesztések az ország gazdasági helyzetének a függvényei, de előreláthatólag 2024-25-ben elkezdődhet az elbontott Petőfi Csarnok helyére tervezett Új Nemzeti Galéria építése.
Február végén elindult a városligeti KRESZ park felújítása és környékének zöldfelületi rehabilitációja, a fejlesztésnek köszönhetően mintegy 25.000 négyzetméter zöldfelület újul meg, s elültetnek 39 lombosfát, több mint 5.600 cserjét és több mint húszezer évelőt. A parkrész funkciójában továbbra is KRESZ oktatópark marad, kinézetében pedig ugyanúgy egy közlekedési szituációkat modellező városrészt fog megidézni, ahol természetesen új, korszerű és biztonságos játékok várják majd a gyermekeket. A megújuló KRESZ park központi részén egy kisebb játszóegység jön létre, elsősorban az együttes játékot lehetővé tévő eszközökkel, melyek mind a közlekedési tematikához kapcsolódnak: kisvonat, helikopter, repülő, irányító torony is várja majd a kicsiket. Ez az intenzíven berendezett játszórész egy miniatűr házikókból álló utcaképpel kapcsolódik a megújuló közlekedési parkhoz. Az imitált házacskasor fedett egységeit az egyszerű parkberendezési bútorokon felül a közlekedési tematikához köthető tárgyakkal rendezik be, mint vasútállomás, repülőtér és utasváró.
A központi játszórészen kívül, magához a közlekedési pályához kapcsolódóan további önálló elemeket, játszóeszközöket helyeznek el a megújuló parkrész különböző pontjain. Ilyen egy kis játék benzinkút, elektromos töltőállomás és az egyik egyirányú kitérőben elhelyezett szerelőpont. A felújítás során megújulnak a burkolatok, a közlekedési lámpák és a zöldfelületek, az egész család kényelmét szolgálják majd az ivókutak, új utcabútorok. A kerékpárral, kisautóval, rollerrel történő közlekedő felületek kiegészülnek, a gyalogos közlekedést egyértelműen kijelölő járdákkal.
Az idei parkfejlesztések részeként megújul a rendkívül népszerű léghajó, a BallonFly környezete is a Kós Károly sétány, a Hermina út és a Konrad Adenauer út által határolt részen, melynek eredményeképp a teljes terület növényzetét rehabilitálják, közel 1.500 cserjét és mintegy félezer évelőt is elültetnek. Az úthálózat, a közvilágítás és az utcabútorok felújításának és a látogatóirányítás fejlesztésének köszönhetően magasabb szinten tudják kiszolgálni azokat, akik léghajózni érkeznek.
Nézd meg a megújult Ligetről készült képeket!
Végezetül még ebben az ütemben felújítják a Magyar Zene Háza és a Néprajzi Múzeum megközelítését szolgáló Dvořák sétányt a Dózsa György út és az Olaf Palme sétány között. A sétány állapota az elmúlt évtizedek alatt jelentősen leromlott, felülete töredezett, balesetveszélyes. A munkálatok során megújulnak a járdák, az útburkolatok és az azokat övező szegélyek. Az akadálymentes közlekedést segíti, hogy csökkentik a trolibuszmegállók fellépőmagasságát.