kulcsár edina
47 százalékos emelés, 5 jegytípus kivezetése. Erre készül a főpolgármester a következő közgyűlési ülésen. Karácsony Gergely ugyanis 2200 forintra emelné a Liszt Ferenc Repülőtérre vezető 100E buszjárat árát.
A Fővárosi Közgyűlés soron következő, szerdai ülésén tovább emelheti a 100E repülőtéri buszjárat árát Karácsony Gergely. Ha a grémium rábólint a javaslatra, akkor 2200 forintért utazhatunk a közvetlen busszal április 1-jétől, ami 47 százalékos emelkedés lenne. Ráadásul népszerű jegytípusok is megszűnnének, mint például a hetijegy vagy az átszállójegy.
"A 100E busz kényelmes, gazdaságos és gyors kapcsolatot teremt a repülőtér és a városközpont között" - fogalmazott a közvetlen járat bevezetésekor a BKK. Nos, ebből egyre inkább eltűnik a gazdaságos jelző, ugyanis egy éven belül ismét drágulhat a járat tarifája.
Az eddigi 1500 forintos jegyet április 1-jétől 46,7 százalékkal 2200 forintra emelné a Fővárosi Közgyűlés.
Karácsony Gergely főpolgármester előterjesztésében azzal indokolta a drágulást, hogy jelentősen megemelkedtek a közösségi közlekedés fenntartási költségei, ezért
célszerű a repülőtéri autóbuszjárat vonaljegy árának emelése, kifejezve a szolgáltatás különleges jellegét, illetve szem előtt tartva a minél gazdaságosabb üzemeltetést.
A főpolgármester előterjesztéséből kiderül: az önkormányzat számol azzal, hogy az emelés után kevesebben utaznak a járaton, mégis többletbevételt várnak a változástól. Ezt érdekes módon azzal támasztották alá, hogy a 100E járat utasainak többsége külföldi. Azt is kiemelték, hogy a budapesti reptéri jegy európai viszonylatban még így is olcsó, átszámítva 5,5 euró, míg Párizsban 6 euró (2400 Ft), Münchenben 7 euró (2800 Ft), Londonban 7,3 euró (2920 Ft), Bécsben és Rómában 12 euró (4800 Ft) a repülőteret a belvárossal összekötő járat ára. Azt viszont nem tette hozzá a főpolgármester, hogy a nyugat-európai fizetésekhez képest ezek a jegyárak nem számítanak drágának.
A reptéri busz bevezetésekor 900 forintba került egy jegy, ezt emelték 2022. júliusában 1500 forintra, most pedig 2200 forintra drágítanák a tarifát. Ez egy év alatt 144 százalékos drágulás, ami csaknem hatszorosa az infláció mértékének.
Az előterjesztés tartalmaz olyan változásokat, amik további kényelmetlenséget okoznának. Ilyen például az átszállójegy megszüntetése. Ennek az a lényege, hogyha például metróról buszra szállunk, akkor elegendő két vonaljegy helyett egy átszállójegyet megvásárolni, amely 530 forintba kerül. Ez a lehetőség is megszűnhet április 1-jétől.
Így ha egyik járatról a másikra szállunk át, két vonaljegyet kell lyukasztanunk, ami 700 forintot kóstál, a drágulás mértéke ezáltal 32 százalék.
A kivezetési javaslatot azzal indokolta Karácsony Gergely, hogy a 30 perces időalapú jegy kiválthatja az átszállójegyet, ám aki nem rendelkezik BudapestGO applikációval, annak jobban a pénztárcájában kell nyúlnia.
Kilóg a sorból a Budapest-hetijegy, amit Európában valószínűleg egyedülálló módon megszüntetni kívánnak a fővárosban. Ez a hét napos konstrukció a tavaly szeptemberi drágulásoknak köszönhetően 200 forinttal drágább lett (6500 Ft), mint a félhavi, 15 napig érvényes bérlet (6300 Ft). A döntést azzal indokolta a főpolgármester, hogy "a turisták által Budapesten töltött vendégéjszakák átlagos számához jobban illeszkedik a Budapest 72 órás jegy", bár ez is 5500 forint, a havi bérlet árának 58 százalékába kerül, és csak három napig érvényes.
Emellett felvetődik a kérdés, hogy ha a helyközi és távolsági közlekedésben valóban a teljes ár felét kell kifizetni a félhavi bérletért, akkor ez Budapesten miért nincs így. Arányaiban ugyanis a 15 napos bérlet díja a havi bérlet árának 66 százaléka.
Ezen kívül a három megállóra érvényes metrószakaszjegyet, a kiegészítő heti Budapest-bérletet és az 5/30 BKK napijegy kivezetését javasolta Karácsony Gergely. A változtatásokból csak az idei évben 1,1 milliárdnyi pluszbevételt vár a főváros vezetése. Ugyan az előterjesztés kiemeli, hogy a legnépszerűbb jegyek és bérletek ára nem változik, a számokat és a módosításokat látva csak idő kérdése, hogy ezeket is megemeljék...