tóth gabi
Bárkivel előfordulhat, hogy a postán feladott vagy egy fuvarossal elküldött csomagja megrongálódik. Mi a teendő ilyenkor? Kaphatunk kártérítést?
Általában, ha a feladott küldemény megrongálódik vagy megsemmisül, akkor a szállító viseli a felelősséget érte. De sajnos nem mindig, és az sem mindegy, hogy egy fuvarost kértünk meg a szállításra, vagy postán adtuk fel a küldeményt.
Ha megbízunk egy fuvarost, hogy vigye el a csomagunkat A-ból B-be és útközben megsérül, eltűnik a küldemény, jó eséllyel a fuvarozó viseli a felelősséget. Ehhez az kell, hogy a küldeményt annak megfelelően csomagoljuk be, hogy mennyire törékeny, sérülékeny stb. Amennyiben a szállítmány törékeny, sérülékeny, jelöljük meg, hívjuk fel rá a fuvaros figyelmét. Ezen kívül, ha a csomagban veszélyes áru van, ugyanígy járjunk el, szóljunk, jelöljünk. Ha ezek megvannak, a fuvarosnak fizetnie kell a kárt - írja a D.A.S. jogvédelmi biztosító. Ha viszont ezeket elmulasztottuk, akkor a mi felelősségünk is felmerül.
A postán feladott csomagoknál ez sajnos nem ennyire egyszerű, azokra más szabályok vonatkoznak. Ráadásul fontos tudni, hogy nem csak a posta lehet postai szolgáltató, hanem vannak olyan, mindenki által ismert és használt futárcégek is, akik szintén postai szolgáltatónak minősülnek. Tehát mikor feladunk egy csomagot, érdemes megnézni, hogy az adott cég postai szolgáltató vagy fuvarozó cég.
A postai szolgáltatók felelősségére csak részben vonatkoznak a polgári törvénykönyv szabályai, a legfontosabb kérdésekben az un. Postatörvény vonatkozik rájuk. Például a postai küldemény megsemmisüléséből, részleges vagy teljes elvesztéséből, megsérüléséből, továbbá a késedelmes teljesítéséből adódó károk megtérítését is ez szabályozza. Eszerint a törvény szerint maximum 6 hónap az elévülési idő; a postai szolgáltatók az elmaradt vagyoni előnyt (pl. nyereség) nem térítik meg; nem kötelezhetők sérelemdíjra, valamint személyiségi jogsértésből eredő kár megtérítésére sem.
Például ki kell fizetniük azt a kárt, ami a postai küldemény felvételétől annak kézbesítéséig - vagy a feladó részére történt visszakézbesítéséig - keletkezik. Kivéve, ha a sérülés, elvesztés elháríthatatlan ok miatt keletkezett; a küldemény nem volt jól becsomagolva vagy a sérülést egy másik csomag okozza. Vagyis alig van olyan kár, amiért fizetniük kéne.
Egy dolog azért biztató a D.A.S. szerint: a postai szolgáltatónak kell bizonyítania a csomagolás hiányosságát, továbbá azt, hogy a kárt a működési körén kívül eső elháríthatatlan ok vagy a károsulton kívüli harmadik személy postai küldeménye okozta.
Ha elvesztik vagy megsérül a csomagunk, a kézbesítéskor vagy miután visszajön a címzettől - mert az sérülten nem vette át -, azonnal jeleznünk kell a megfelelő okiraton. Ha ezt nem tesszük meg, egy fillért sem fogunk látni. Ha a sérülés kézbesítéskor, visszakézbesítéskor nem vehető azonnal észre, három mukanapunk van írásban bejelenteni vagy jegyzőkönyvbe vetetni. A bejelentéssel egyidejűleg a kártérítési igényt is jelezni lehet, de ez utóbbira a feladásától számított tizenötödik naptól kezdődően 6 hónapunk van összesen.