RETRO RÁDIÓ

Így buszozhatsz ingyen Budapesten

Így buszozhatsz ingyen Budapesten
Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2022. 05. 20. 19:40

A BKV és az ArrivaBus is lehetővé teszi a jegy nélküli utazást.

A jövő technológiáját próbálhatják ki a fővárosban közlekedők, ugyanis a Budapesti Közlekedési Központ két szolgáltatója, a BKV és az ArrivaBus a Mercedes és az MAN legmodernebb csuklós elektromos városi autóbuszait teszteli valós forgalmi környezetben. A 7-es és a 8E vonalon lehet találkozni ezekkel a járművekkel, amelyeken bárki ingyenesen utazhat.

A Budapesten közlekedő elektromos tesztbusz károsanyag-kibocsátása csak egy kerékpároséhoz mérhető (Fotó: Wolf Géza)

Budapesten egyébként hajszál híján már 100 évvel ezelőtt az elektromos buszok lettek a befutók. 1915-ben a főváros első saját tulajdonú járműve is ilyen volt: a Bécsből vásárolt emeletes Austro-Daimlert akkumulátorok hajtották. A töltőállomások a Műcsarnok mögött voltak, éppen annyi, ahány ilyen jármű futott akkor Pesten. Budán egy sem járt belőlük, mert az emelkedőket nem tudták legyőzni. Amúgy is elég kezdetleges jószágok voltak: maximum óránként 20 kilométeres sebességet érhettek el. Igaz, még ezt se használhatták ki, mert a korabeli KRESZ csak 12 kilométer per órát engedélyezett számukra lakott területen belül. 

A szovjet gyártmányú MTB trolibuszt a BKV adta kölcsön a Közlekedési Múzeumnak (Fotó: Wolf Géza)

A Magyar Királyi Posta is élen járt a fejlesztésekben: Rába és MÁG villanyautókat állított forgalomba a kezelésükben indult első távolsági járatokon. Az ország első saját autógyára, az Aradon létesült MARTA pedig elektromos taxikat tervezett a fővárosba, de ez végül nem valósult meg. 

Egy akkori, elektromos hajtású Opel Bergmann teherautót, amilyen Magyarországon is járt, most újítunk fel. Ez a gyűjteményünkbe a második világháborút követő kaotikus viszonyok között kerülhetett be, amikor sokan inkább a múzeumnak adták a járműveiket, mintsem, hogy az államosítás miatt elvegyék tőlük

– mesélte a Ripostnak Zsigmond Gábor, a Közlekedési Múzeum főigazgató-helyettese. 

Fotó: Markovics Gábor

A világháború elsöpört minden elektromos hajtású próbálkozást, 1940-ben földgáz-üzemre állították át a maradék Daimlereket is. A háború utáni szocialista érában pedig föl sem merült az elektromobilitás felélesztése. Villamosból és trolibuszból viszont jóval több volt, mint manapság. Egy ilyen szovjet gyártású MTB troli a Közlekedési Múzeum nemsokára nyíló új időszaki kiállítására is bekerül a BKV-s felújítás után. 

Ilyen volt a második világháború utáni első budapesti troli is, amely 1949. december 21-én, Sztálin 70. születésnapján indult el, innen ered a trolivonalak 70-nel kezdődő számozása. De most szombaton a forgalomból már szintén kivont ZIU-9 trolival is találkozhatnak az utasok a 70-es trolibusz vonalán, vasárnap pedig egy matuzsálemi korú, közel 70 éves autóbusszal lehet utazni a fővárosban. Ez az Ikarus ugyanazon az útvonalon jár majd, ahol az első útját is megtette ez a típus: Kőbánya alsó vasútállomás és Rákoskeresztúr városközpont között

− mondta el a Ripostnak Szedlmajer László, a BKV vezérigazgató-helyettese. 

Fotó: Markovics Gábor

Bár maga az Ikarus gyár már az ezredfordulón bezárta kapuit, a márkanév alatt jelenleg is gyártanak Székesfehérváron buszokat, méghozzá elektromos kivitelben. Egy ilyen, Ikarus 120 EL típusú járművet próbálhatott most ki a Ripost stábja is a Közlekedési Múzeum leendő otthona, az egykori Északi Járműjavító területén. 

Fotó: Markovics Gábor

Itt tartották ugyanis a Magyar Logisztikai Egyesület Múlt és jövő: Városi közösségi közlekedés újra tervezve! című rendezvényét, amelynek fókuszában az elektromos buszok álltak. Az Európai Bizottság által meghirdetett Zöld Megállapodás ugyanis 2050-re karbonsemleges Európai Uniót vizionál. A stratégiai célkitűzéseknek megfelelően a Budapesti Mobilitási Terv a buszágazatban a zéró emissziós járművek elterjedését szeretné elérni. 

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.