kulcsár edina
Szombaton láthatja a nagyközönség.
A koronavírus-járvány miatt három évi kényszerszünet után rendezik meg ismét Tapolcán a nemzetközi Ikarus találkozót, ahova mintegy 70 magyar gyártású retróautóbusz gyűlt össze, nemcsak itthonról, hanem több külföldi országból is – mondta el a Ripost-nak a szervező Bordez Christian. A rendezvény ideje alatt nosztalgia busz- és vonatjáratok közlekednek a helyszínre, szombat délután pedig egy 30 kilométeres felvonulás lesz a Balaton-felvidéken. A részletes programot ide kattintva láthatod.
A esemény a hazai buszgyártás fénykorát idézi meg. A termelést a '80-as években járatták csúcsra, amikor évente több mint 13 ezer Ikarus gördült le a futószalagról. Ennél több busz akkoriban sehol nem készült Európában. Ráadásul a magyar járművek nemcsak az öreg kontinens útjait rótták, hanem Tajvantól Tunézián át az Egyesült Államokig minden földrészen előfordultak. A gyártás sem csak nálunk folyt, hanem összeszereltek Ikarusokat Görögországban, Egyiptomban, Irakban, Líbiában, Kubában és Kínában is.
Erre a páratlan sikertörténetre emlékeztetnek a most összegyűlt járművek, amelyek között fél évszázados darabok is akadnak, és több olyan típus is megcsodálható, amellyel évtizedek után először találkozhat a nagyközönség. Az egyik ilyen szenzáció az 1968-ban magyar mérnökök által elkészített első és egyetlen emeletes városi busz, amelyet hosszú hányattatás után a Volánbusz újított fel a közlekedésbarátok nagy örömére.
Annak idején a MÁVAUT budapesti főműhelyében két kiszuperált Ikarus 556-osból legózták össze a „bikaruszt”, ami olyan volt, mint az a bizonyos magyar narancs: kicsit éretlen, kicsit pici, de a miénk. Kicsinysége leginkább a felső szinten érhető tetten, ahol alig 172 centiméter a belmagasság. És szegény még így sem fért át néhány fővárosi felüljáró és a trolik felsővezetékei alatt, így hamar kiutasították Budapestről, hogy aztán menetrendszerinti élete hátralévő rövidke részét (1969-től 1976-ig) Pécsett töltse a forgalomban.