kulcsár edina
Egyik napról a másikra 180 diákját hagyta cserben a gödöllői CEAS Angol- Magyar Érdekeltségű Gimnázium és Szakgimnázium vezetése, amikor néhány nappal a tanév kezdete előtt bejelentették: bezárnak. Az igazgató arra hivatkozott, hogy csökkent az állami támogatás, de az Innovációs és Technológiai Minisztérium a Ripost kérdésére azt válaszolta: a támogatás nemhogy csökkent, még nőtt is! Miért kellett akkor bezárni, és hová lett a pénz?
Már az furcsa volt, hogy a gödöllői középiskola megszűnését hivatalosan nem jelentették be. A szülőknek fogalmuk se volt arról, hogy gond van. A Ripost-nak egy végzős lány édesanyja elmondta:
„Kedden reggel kisírt szemmel jött oda hozzám a lányom, hogy megszűnik az iskola. Nem akartam elhinni, azt mondtam neki, hogy ez valami álhír. Mellbe vágott, mikor rájöttem, hogy nem az. Mi lesz ezután? Hogy fog leérettségizni? Pánikba estünk. Sikerült azóta elintézni, hogy felvegyék esti tagozatra, már csak ott volt hely. Szétesik az osztályuk, így telik majd az utolsó évük. Úgy érzem, cserben hagytak bennünket, döbbenetes ez az egész helyzet!”
„Több százan maradtunk tanácstalanul és kétségbe esve... Vannak, akiknek ez az iskola jelentette a jövőt. Egy reggel arra kelni, hogy hirtelen minden kilátástalan, ez borzasztó.”
„Mit lehet ilyenkor tenni? Kihez kell fordulni? A lányom végzős, mi lesz így az érettségivel? Pár nap múlva tanévkezdés.... Hová menjünk????”
„...Még egy telefont/emailt sem kaptam az iskolából, hogy ez történt...” – panaszkodnak a szülők.
Az igazgató a Facebook-oldalon jelentette be az iskola megszűnését, amit azzal indokolt, hogy csökkentették az iskola állami támogatását. Két nappal korábban még a tanévkezdés mikéntjéről posztolt.
A Ripost azonnal az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz (ITM) fordult, hogy magyarázatot kérjen a történtekre. A válasz meglepő: nemhogy csökkentették volna a támogatást, éppen hogy növelték!
„Az iskola szakképzési feladatainak állami támogatása az ITM-mel megkötött megállapodás alapján a korábbi évekhez hasonlóan a 2020/2021-es tanévre is teljes egészében biztosított. A támogatás mértéke idén az oktatók országos átlagban 30 százalékos béremelése miatt még emelkedett is” – áll a válaszban. Mindemellett kiemelték: az iskola fenntartója nem az állam, hanem a Várda-Kids Nonprofit Kft., vagyis egy magániskola. Támogatásra azért jogosult, mert a gimnáziumi képzés mellett szakképzést is folytat.
Az igazgató korábban azt közölte a szülőkkel, hogy az iskola technikummá alakul, ez még több támogatást jelenthetett volna. Csakhogy ez nem felel meg a valóságnak, ilyen kis létszámmal nem indítható technikum, szögezte le a tárca.
Megkérdeztük a főigazgatót, miért állította, hogy az iskola technikummá alakul és hogy nem kapta meg az állami támogatást. Galgóczi Ferenc először mellékes körülménynek nevezte, hogy technikum lett-e az iskola vagy sem, azután elismerte: augusztusban megkapták az államtól járó összeget. Hogy akkor mire alapozta mégis, hogy be kell zárnia az iskolát?
„Augusztus 25-én felhívtam a Magyar Államkincstárt, hogy mennyi támogatást kapunk szeptembertől. Akkor közölték velem, hogy 40 százalékkal kevesebbet, mint eddig” – mondta lapunknak, ám elismerte: erről semmiféle írás, hivatalos email nincs, és az ügyintézőt sem tudja megnevezni, akivel beszélt. A sajtóban viszont számos helyen megjelent az ő közlése nyomán, hogy az állam „megfojtotta” az iskoláját.
Már csak egy kérdésünk maradt: ha nem indítják el a tanévet, mire költötték az eddig felvett támogatást?
„Hát mit gondol! Van ám kiadásunk rendesen!” – reagált erre felháborodottan az igazgató, majd sorolta: rezsire, az épület bérleti díjára, a tanárok eddigi bérére költötték.
Továbbra is rejtély, miért zár be és iskola, cserben hagyva 180 diákját, de az biztos: nem azért, amit az igazgató állít.