RETRO RÁDIÓ

Kiakadtak az autósok, mert Karácsony megint bevezeti a kerékbilincset

Kiakadtak az autósok, mert Karácsony megint bevezeti a kerékbilincset
Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2020. 02. 20. 04:00

Dühöngenek a budapesti autósok: tegnap kiderült, hogy Karácsony Gergely főpolgármester megint bevezeti a kerékbilincselést. A módszert Tarlós István azért szüntette meg, mert pont a legrosszabb helyen rögzítik vele a forgalmat akadályozó autókat.

Kiverte a biztosítékot sok budapesti autósnál, hogy Karácsony Gergely főpolgármester újra alkalmazni akarja a kerékbilincset a budapesti utakon a 2020-as fővárosi javaslat szerint. „Ennek senki sem örül. Engem is bilincseltek már meg, ráadásul egy kórháznál, ahol nem volt meg a megadott 5 méter, ahol lehetett volna már parkolni„ – mondta a Ripost-nak Péter, aki épp autójával állt meg egy óbudai parkolóban, amikor megkérdeztük, mit gondol. „Nem kellene, hogy ez a kerékbilincs-mizéria elölről kezdődjön! Engem is bilincseltek már meg, tudom, mivel jár. Csak olyan helyen lehetne alkalmazni, ha mindenképp újra bevezetik, ahol értelme is van, elrettentő ereje lehet, például iskoláknál, sportpályáknál” – vélekedett egy másik autós.

Fotó: MTI

Naponta átlagban 3 bunkó autós állítja meg órákra a forgalmat Budapesten azzal, hogy beparkol a buszok, villamosok, trolik útjába. Ha ezeket az autókat most elszállítás helyett kerékbilinccsel rögzítik, el lehet képzelni, micsoda káosz lesz az utakon…

Pont erről beszélnek a szakértők is. „Tarlós kivezette, Karácsony bevezeti„ – írja Fürjes Balázs, a Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár a Twitter-oldalán. „A kerékbilincs a legrosszabb helyeken órákra rögzíti a forgalmi akadályt, a szabálytalanul parkoló autót elszállítás helyett, ezért is szűnt meg 2018-ban. Volt erről konzultáció?” – tette hozzá. Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója szerint a szabálytalanul várakozó autók közül a tömegközlekedést akadályozó járművek a legkárosabbak társadalmilag. A kerékbilincselés újbóli bevezetése épp ezen semmit sem segít, hisz csak olyan autóknál lehetne alkalmazni, amelyek a forgalmat nem akadályozzák – olyankor pedig a bírságolás is elég. Vitézy szerint a kerékbilincselés helyett növelni kellene a kék lámpás autók, vagyis az autókat soron kívül elszállítani képes járművek számát.

Fotó: MTI

A Karácsony Gergely főpolgármester által benyújtott 2020-as budapesti költségvetést február 26-án tárgyalja a Fővárosi Közgyűlés. A budapest.hu-n olvasható javaslat szerint a „kerékbilincselési tevékenység ismételt bevezetése éves szinten 15 millió forint összegben emeli a bevételi tervet”.

Évi 15 millió forint a sok százmilliárdos költségvetésű Budapest számára aprópénznek számít – karácsonyék most mégis ennyi bevételért szívatnák a budapesti autósokat… Vajon miért?

„Tényleg újra ez lesz?„ - forgatta a szemét Krisztina. „A lányomat is büntették már meg így, ő 15 ezret fizetett a kerékbilincsért és még 35-öt, ami a büntetés volt. Én nem értek egyet ezzel az egésszel, felháborítónak tartom, lehúzás az egész.”

Krisztina nem ért egyet a kerékbilinccsel
Fotó: Keller Mátyás / Ripost

„Szerintem hülyeség, értelmetlen újra elkezdeni. Ez az egész a pénzről szól„ – mondta a Szabó Ildikó indulatosan. „Ha az ember kifizeti a büntetést, nem mindegy, hogyan teszi? Nagyon nem tartom jó ötletnek!”

Szabó Ildikó lehúzásnak tartja
Fotó: Keller Mátyás / Ripost

Tarlós István főpolgármester 2018-ban szüntette meg a kerékbilincselést, így abban az évben, amíg a szabály hatályba lépett, már csak 84 alkalommal szereltek fel kerékbilincset szabálytalanul parkoló autókra. Az előző évben még 2979 alkalommal kerékbilincseltek Budapesten – derül ki a Vezess által kikért adatokból.

Nem egyértelműek a jogszabályok

Az ombudsman tavaly megvizsgálta a kerékbilincs alkalmazásával kapcsolatos jogi szabályozást. Székely László felhívta a figyelmet, hogy a jogi szabályozás nem egyértelmű és kijelentette: a kerékbilincs közhatalmi eszköznek minősül, hatósági alkalmazása kizárólag a közlekedés rendjének megsértése esetén jogszerű. Ilyen például a megszabott várakozási idő túllépése korlátozott várakozási övezetben, hiszen a korlátozás célja a közterület közlekedési célú használatának védelme. A parkolási díj meg nem fizetése miatt nem alkalmazható kerékbilincs, csak pótdíjazás. Ráadásul a kerékbilincs alkalmazásával kapcsolatos szabályozás nem egyértelmű, így alkalmazása esetén sérülhet a jogbiztonság és a tisztességes hatósági eljárás követelménye.

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.