kulcsár edina
Dühöngenek a budapesti autósok: tegnap kiderült, hogy Karácsony Gergely főpolgármester megint bevezeti a kerékbilincselést. A módszert Tarlós István azért szüntette meg, mert pont a legrosszabb helyen rögzítik vele a forgalmat akadályozó autókat.
Kiverte a biztosítékot sok budapesti autósnál, hogy Karácsony Gergely főpolgármester újra alkalmazni akarja a kerékbilincset a budapesti utakon a 2020-as fővárosi javaslat szerint. „Ennek senki sem örül. Engem is bilincseltek már meg, ráadásul egy kórháznál, ahol nem volt meg a megadott 5 méter, ahol lehetett volna már parkolni„ – mondta a Ripost-nak Péter, aki épp autójával állt meg egy óbudai parkolóban, amikor megkérdeztük, mit gondol. „Nem kellene, hogy ez a kerékbilincs-mizéria elölről kezdődjön! Engem is bilincseltek már meg, tudom, mivel jár. Csak olyan helyen lehetne alkalmazni, ha mindenképp újra bevezetik, ahol értelme is van, elrettentő ereje lehet, például iskoláknál, sportpályáknál” – vélekedett egy másik autós.
Naponta átlagban 3 bunkó autós állítja meg órákra a forgalmat Budapesten azzal, hogy beparkol a buszok, villamosok, trolik útjába. Ha ezeket az autókat most elszállítás helyett kerékbilinccsel rögzítik, el lehet képzelni, micsoda káosz lesz az utakon…
Pont erről beszélnek a szakértők is. „Tarlós kivezette, Karácsony bevezeti„ – írja Fürjes Balázs, a Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár a Twitter-oldalán. „A kerékbilincs a legrosszabb helyeken órákra rögzíti a forgalmi akadályt, a szabálytalanul parkoló autót elszállítás helyett, ezért is szűnt meg 2018-ban. Volt erről konzultáció?” – tette hozzá. Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója szerint a szabálytalanul várakozó autók közül a tömegközlekedést akadályozó járművek a legkárosabbak társadalmilag. A kerékbilincselés újbóli bevezetése épp ezen semmit sem segít, hisz csak olyan autóknál lehetne alkalmazni, amelyek a forgalmat nem akadályozzák – olyankor pedig a bírságolás is elég. Vitézy szerint a kerékbilincselés helyett növelni kellene a kék lámpás autók, vagyis az autókat soron kívül elszállítani képes járművek számát.
A Karácsony Gergely főpolgármester által benyújtott 2020-as budapesti költségvetést február 26-án tárgyalja a Fővárosi Közgyűlés. A budapest.hu-n olvasható javaslat szerint a „kerékbilincselési tevékenység ismételt bevezetése éves szinten 15 millió forint összegben emeli a bevételi tervet”.
Évi 15 millió forint a sok százmilliárdos költségvetésű Budapest számára aprópénznek számít – karácsonyék most mégis ennyi bevételért szívatnák a budapesti autósokat… Vajon miért?
„Tényleg újra ez lesz?„ - forgatta a szemét Krisztina. „A lányomat is büntették már meg így, ő 15 ezret fizetett a kerékbilincsért és még 35-öt, ami a büntetés volt. Én nem értek egyet ezzel az egésszel, felháborítónak tartom, lehúzás az egész.”
„Szerintem hülyeség, értelmetlen újra elkezdeni. Ez az egész a pénzről szól„ – mondta a Szabó Ildikó indulatosan. „Ha az ember kifizeti a büntetést, nem mindegy, hogyan teszi? Nagyon nem tartom jó ötletnek!”
Tarlós István főpolgármester 2018-ban szüntette meg a kerékbilincselést, így abban az évben, amíg a szabály hatályba lépett, már csak 84 alkalommal szereltek fel kerékbilincset szabálytalanul parkoló autókra. Az előző évben még 2979 alkalommal kerékbilincseltek Budapesten – derül ki a Vezess által kikért adatokból.
Az ombudsman tavaly megvizsgálta a kerékbilincs alkalmazásával kapcsolatos jogi szabályozást. Székely László felhívta a figyelmet, hogy a jogi szabályozás nem egyértelmű és kijelentette: a kerékbilincs közhatalmi eszköznek minősül, hatósági alkalmazása kizárólag a közlekedés rendjének megsértése esetén jogszerű. Ilyen például a megszabott várakozási idő túllépése korlátozott várakozási övezetben, hiszen a korlátozás célja a közterület közlekedési célú használatának védelme. A parkolási díj meg nem fizetése miatt nem alkalmazható kerékbilincs, csak pótdíjazás. Ráadásul a kerékbilincs alkalmazásával kapcsolatos szabályozás nem egyértelmű, így alkalmazása esetén sérülhet a jogbiztonság és a tisztességes hatósági eljárás követelménye.