kulcsár edina
A Ripost munkatársától tudta meg Arató András, vagy ahogy mindenki ismeri, Hide The Pain Harold, hogy a világ netezői őt választották az évtized legjobb mémjének.
Világsikert ért el egy olyan magyar, akinek arcát gyakorlatilag mindenki ismeri. A magyar mémcsillag sikere egyébként már 9 éve töretlen. Az utóbbi években ugyanis az internetezők nagy kedvenceivé váltak a vicces mémek, amelyek egy-egy fotóból állnak és egy hozzá szerkesztett mókás szövegből. Az Imgur képmegosztó portál több millió felhasználóval bír, és nemrég egy szavazást indított el, hogy megtalálják az évtized legjobbnak ítélt mémjét. A 2000 jelölt közül kiválasztották a tíz legjobbat, majd 72 óra alatt majdnem 55 ezer felhasználói szavazat döntött a mémek sorsáról. Az első helyezett magyar Hide The Pain Harold mindenkit maga mögé utasított, köztük az olyan mémeket is, mint a Grumpy Cat.
Az évtized mémje mögött sokan talán nem tudják, hogy a villamosmérnök Arató András áll, aki nyugdíjas éveiben vált a világ sztárjává 74 évesen.
„Nagyon boldog vagyok, hogy engem választottak a legjobbnak!„ – örült meg a magyar férfi a hírnek, amit a Ripost-tól hallott először. „Nem semmi, hogy engem szeretnek a legjobban, főleg úgy, hogy a világon mindenhonnan szavazhatnak egy ilyenen!”
Andrást 9 éve kérték fel először, hogy vegyen részt egy fotózáson, ugyanis hasonló karakterű modellt kerestek a Stockfoto ügynökségnél. András ekkor még csak azt gondolta, a cég használja majd a fotókat reklámokhoz, plakátokhoz, ám hamar kiderült, hogy az emberek imádják a természetes környezetben, főként irodában vagy lakásban készült képeket, amelyeken ugyan ő mosolyog, mégis olyan a tekintete, mintha mosolya mögött valójában szenvedés bújna meg, amit leplezni próbál. Az internetezők erre egyből ráharaptak és megszámlálhatatlan magyar és angol nyelvű mémmel árasztották el az internetet. Andrásnak először nem nagyon tetszett a hirtelen jött népszerűség, 5 évébe telt, mire megbarátkozott a dologgal, és még egy Facebook-oldalt is létrehozott, amelynek már több mint 300 ezer lelkes követője van.
„Azokat a mémeket szeretem a legjobban, ahol nem az eredeti Stockfotók szerepelnek, hanem egy kis kreativitás is van benne: egy nagyon ismert képet alakítanak át, például a Mona Lisa helyett beteszik az én képemet„ – vallotta be András, aki elárulta azt is, hogy kezdetben, amikor nem tudták még az internetezők, hogy létező ember a fotók szereplője, született néhány mém, ami elég bántó volt, ezekről nem is szeret beszélni.
„Most már nem kapok gonoszkodó beszólásokat csak pozitív visszajelzések jönnek” – mesélte. „Nem telik el már úgy nap, hogy ne ismernének fel az utcán, és ne kérnének egy közös fotót. Nem zavar, mert nem viszik túlzásba, sőt még jól is esik. Nekem nem kerül semmibe, de a fiatalokat boldoggá teszem vele, akkor miért ne?„ – mosolyodott el András, aki a Ripost-nak azt is beismerte, hogy egyáltalán nem bánta meg, hogy elment a népszerűséget hozó fotózásra évekkel ezelőtt.
Miután hivatalosan is kezdett befutni, több cég is megkereste. Először egy magyar autókereskedő reklámjában vállalt szerepet. A Manchester City-ről készült filmben szerepelt, illetve a Cloud 9+ klipjében, majd a Totum arca lett. Tavaly mintegy 20 helyre hívták meg a világ számos pontjára, Európába, Oroszországba és Dél-Amerikába. Ismertségének azonban árnyoldala is van: legutoljára Chilében és Kolumbiában volt tévés fellépése, amikor a népszerűség már kicsit sok volt neki.
A rendőrség is kampányolt vele
„Ő Harold. Már több mint öt éve éjjel-nappal hívásokat kezel a Miskolci Hívásfogadó Központban. Pontosabban olyanokat, amivel a rendőrség nem tud mit kezdeni. Sem a mentők. És a tűzoltók sem. Mókus van a fán, újságos bódé tetején maradt a papucs, nem nyitott ki időben a kocsma. Nála érdeklődnek, hogy kedd van, vagy szerda van. Nem érti, hogy miért őt hívják a tudakozó helyett.” – írta a rendőrség viccesen kampányfotójához, majd pontosították: ez nem igaz, mert mindezt több száz operátor csinálja. Minden 9 hívásból 3-4 fals, évi szinten pedig 3 millió ilyen hívás érkezik.