tóth gabi
Hajógyári raktárban várakozik sorsára a Hableány, a hajó, amelynek utolsó tragikus útján 28 ember veszett a Dunába a Margitsziget mellett. Egy elzárt részen helyezték el, és őrök vigyáznak rá. A szétroncsolódott vízi jármű ugyanis bűnjel a Jurij C. ellen indított eljárásban: mintegy 100 oldalas szakértői jelentés foglalkozik azzal, hogy a jelenlegi állapotából, sérüléseiből következtessen a baleset körülményeire.
Még mindig nem teljesen egyértelmű, hogyan ütközött a sétahajó a Viking Sygin szállodahajóval május 29-én este. A Hableány áldozatul esett magyar kapitánya már nem tudja elmondani a történteket, a másik kapitány, Jurij C. pedig azt vallotta: nem érzi felelősnek magát. A rendőrség ellene indított büntetőeljárást halálos tömegszerencsétlenség okozása és segítségnyújtás elmulasztása miatt. Egy ideig letartóztatásban volt, majd óvadék ellenében kiengedték, végül a második meggyanúsításnál ismét őrizetbe vették, és újra elrendelték a letartóztatását.
A Hableány a baleset után még két hétig feküdt a Duna mélyén. A vízállás olyan magas volt, hogy nem lehetett kiemelni. Végül június 11-én hozták felszínre a Magyarországon található legnagyobb vízi daru, a Clark Ádám segítségével. A hajótestben ekkor már fél méter magasan állt az iszap, és négy holttest is volt még benne. L. László kapitányt a kormányállás mögött találták meg, egy 6 éves koreai kislányt nagymamájával összeölelkezve pedig az alsó teremben.
„A kiemelés után a hajót Csepelre, a Szabadkikötőbe vitték, ahol a hatósági szemlét tartották. A Hableány végig az uszályon állt, olyan volt, mintha a parton vizsgálták volna – árulta el dr. Sógor Zsolt, a hajó tulajdonosa, a Panoráma Deck jogi képviselője. – Két napig tartott, amíg mindent részletesen megnéztek. Kivették belőle a veszélyes anyagokat, például az üzemanyagot és az akkumulátorokat. A tűzoltók kiszivattyúzták a vizet, és a hajó alján összegyűlt iszapot is kiszedték.”
A vizsgálat elején az egyik kereső kutya bejelzett, és az ott lévők azt hitték, találnak még áldozatot az iszap alatt. Átlapátolták a hajó egyik oldaláról a másikra, de nem leltek semmit: úgy tűnik, az eb egy korábban kiemelt áldozat nyomát érezte.
A vizsgálat után a hajót a Népszigetre, az Újpesti Hajójavítóba vitték, itt is lesz egészen a jogerős ítéletig. A tárolás költségei tetemesek: naponta 20 ezer forintot kérnek el érte, a végösszeg egészen biztosan meghaladja majd a 10 millió forintot. Ezt jelenleg a magyar állam fizeti ki, de az eljárás befejezése után hozzáadódik a bűnügyi költséghez, amelyet, ha megállapítják Jurij C. bűnösségét, neki kell kifizetnie.
Csodával határos módon a Hableány orr-része, egészen a harangig teljesen épen maradt. A tulajdonos cég, a Panoráma Deck Kft. úgy tervezi, hogy amint visszakapják a hajót, leválasztják róla az orrát, és emlékművet készítenek belőle, amelyet a Margitsziget csúcsánál állítanának ki. Az emlékmű része lesz a harang is. Orbán Viktor kormányfő is említette egy rádióinterjújában, hogy mindenképpen tervezünk egy emlékművet az áldozatok emlékére, ennek lehet majd a része a Hableány roncsa.
Sohasem árválkodik az emlékhely
Addig is a Margit-híd pesti hídfőjénél, a rakparton emlékeznek táblák, feliratok, virágok az áldozatokra – köztük egy plüssmacis emlékhely, ahol, mint a Ripost kiderítette, egy idős asszony ápolgatja, fésülgeti nap mint nap az elhunyt koreai kislány előtt tisztelgő játékállatkákat…