kulcsár edina
Az ember legszívesebben a fejét verné a falba a tévés reklámokat látva. Nem az a baj, hogy a hirdetések túloznak, hanem az, hogy teljesen hülyére veszik a nézõt. Van, aki egy fára épült kunyhóban konnektort használ, más az erdõben tartja a mosógépét, de olyan is akad, aki szó szerint fordítva ül a lovon.
Megragadni a néző figyelmét és el nem ereszteni, amíg nem tudatosul benne a reklámozni kívánt termék neve és üzenete. Ez az a cél, aminek eléréséhez egyre furcsább utakat választanak a hirdetők.
Vérig sérti a nézőt a viccesnek szánt reklám
„Általában finom és nőies vagyok, de ne szórakozz velem, ha hüvelygomba vagy!” – förmed ránk egy szőkeség, aki szavait egyenesen a nézőnek címezi, s még kacsint is hozzá… Nehéz eldönteni, hogy a hirdető a nézőt tekinti hüvelygombának, ezzel megalázva őt, vagy a makacs fertőzésnek készített reklámot.
Egy másik multicég kapszulás mosószerének reklámjában a termék melletti egyetlen és legerősebb érvként azt hozza fel, hogy ez garantáltan nem ömlik ki, szemben a folyékony mosószerrel. A reklámfilm nyomatékul még meg is mutatja a béna vevőt és a közel két évtizede használatos folyékony mosószert.
Az embernek az a kellemetlen érzése támad, hogy azért kéne kapszulás mosószert vennie, mert ennyire béna. De nem az!
Szép számmal akadnak reklámok, amelyek mintha szándékosan hatalmas butaságra építenének. Az egyik 3-az-1-ben típusú mosókapszulát például egy olyan, erdőben élő párral reklámozzák, akik a természet lágy ölén mosnak – mosógéppel! Hogy miképp kerül oda az áram? Feltehetően úgy, ahogy egy másik cég konnektoros illatosítójába, ami még a fa tetejére épült kunyhóban is működik.
Más kérdés, hogy vajon az, aki az erdőbe költözik, élvezve annak friss és természetes illatát, miért nyomná el azt egy mesterséges illatfelhővel?
A fájdalom- és gyulladáscsökkentő készítményt számtalan szakmával népszerűsíthették volna a tésztát gyúró, dagasztó péktől a krétával táblára író tanárnőn át az árufeltöltőig, ám a reklámfilm középpontjába egy masszőrt helyeztek. Egy masszőrt, akihez pont az izomfájdalmak, izomgyulladások megszüntetése érdekében járnak az emberek, s aki a munkája révén bizonyára számtalan kollégát ismer, aki készséggel átgyúrná.
A férfi kozmetikumot népszerűsítő kigyúrt reklámarc szó szerint fordítva ül a lovon, miközben a cég új termékeit dicséri. Szólhatott volna egy magyar szakember a külföldi cég marketingesének, hogy nálunk mit jelent fordítva ülni a lovon.
Merthogy az angoloknál a hasonló közmondás másként szól: „fordítva köti be a lovat a szekér elé”. Hasonló hibát már korábban is vétettek: egy mosószergyártó újsághirdetést adott fel az arab világban, melyben ugyanaz a három kép szerepelt, mint a világ más országaiban: egy koszos ruha, a termék képe, majd egy tiszta ruha. Csakhogy a világnak azon a részén jobbról balra olvasnak.