tóth gabi
Az egész országot megrázta a Hableány nevû turistahajó tragédiája. A Margit hídon és az Országház elõtt rengeteg a gyászra utaló mécses, virág - de nem csak a gyász a jellemzõ: katasztrófaturisták tömegei bámészkodnak, szelfiznek a halottakat rejtõ víznél...
Továbbra is keresik az eltűnt 21 embert – köztük a Hableány kétfős magyar személyzetét. 7 túlélőt kimentettek, és 7 dél-koreai turista biztosan meghalt, miután szerda éjjel a Viking Sigyn nevű óriás szállodahajó legázolta a Hableány nevű turistahajót, fedélzetén 33 koreai turistával és a 2 fős magyar személyzettel. A kisebb hajó azonnal felborult, majd 7 másodperc alatt elsüllyedt, esélyt sem adva a túlélésre a fedélközbe szorult embereknek.
Szelfibot és videó a hullámsír előtt
A Duna az Országház előtt így hullámsírrá változott: legkevesebb 7, de lehet, hogy 28 ember halt meg itt. Ehhez képest teli van a helyszín „turistáskodó” bámészkodókkal. Rengetegen nézelődnek a Margit hídon és annak környékén, a pesti rakpartokon, sok helyen annyian vannak a bámészkodók, hogy dupla sorban ácsorognak a korlátok mellett. Sokan fotóznak, videóznak, de olyanok is voltak, akik szelfit készítettek a mentést végző hajókkal. Többen azt mondták, hogy tragikus az eset, de mivel nem sokszor látni ilyet, ezért lefotózzák. De olyan is volt, aki „felkészülten” jött és távcsővel követte az eseményeket.
A nézelődök között olyan is volt, aki nem céltudatosan érkezett, csak erre járt, de ha már úgyis átmegy a hídon, akkor megáll pár percre.
Vonattal jöttem vidékről és a környéken volt dolgom. Hallottam a szörnyű balesetről a híradókban, úgyhogy eljöttem megnézni, mielőtt hazaindulok.
Szörnyűek a körülményei a mentésnek és a balesetnek is. Remélem, sikerül hamar kiemelniük a roncsokat a szakembereknek” – mondta a %Ripost%-nak Szekeresné Tóth Mária.
Sokan a baleset körülményeit próbálták megtárgyalni más nézelődőkkel, rengetegen azon tanakodnak, ki lehet a felelős. Voltak, akik a két hajó legénységét tartják felelősnek, de olyan is volt, aki az évek alatt túlzsúfolttá vált folyami hajózást okolta:
„Évek óta ez megy már itt. Egymás hegyén-hátán vannak a hajók. Szörnyű, hogy bekövetkezett ez a katasztrófa, de remélhetőleg így már fognak végre változtatni valamin és csillapítják a forgalmat” – mondta lapunknak Baranyi Bálint.
A hídról és a rakpartról jól látszik, ahogy a mentésen dolgoznak. Iszonyúan nehéz a búvárok munkája: vakon tapogatózva, nulla látótávolságnál egy ismeretlen hajótestet kell felkutatniuk, amelyben holttestek lehetnek. Ráadásul az áradó Duna iszonyúan erős sodrása nehezíti a munkákat.
Hatalmas a Duna sodrása, nem csak a felszín közelében, hanem a mélyben is.
„A búvároknak óvatosan kell dolgozniuk, hiszen bármit megfognak, azt utána nem ereszthetik el egy pillanatra sem, mert a víz azonnal elsodorja. Emellett egyfajta mesterséges elhárítást is ki kell odalent építeni, ami mérsékli a Duna sodrását” - mondta el lapunknak Bagyó Sándor, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata és Önkéntes Tűzoltó Egyesület elnöke.
Vaslemezekkel veszik körbe a víz alatt a hajót
Mint megtudtuk, az eszközeik és a szaktudásuk is megvan a hazai búvároknak, de hatalmas rákészültségre van szükség. Egy nagy vaslemezekből álló védelmet is építeni kell, hogy gyengítsék a víz sodrását. Ezt úgy kell elképzelni, mint a közműépítésnél a hatalmas vaslemezeket, amelyeket a gödörbe tesznek, hogy ne omoljon rá a gödör széle a lent dolgozó munkásokra.
A vaslemezekből építenek a víz mélyén egy búvárokat védő „szifont”, ami fölé valószínűleg sátrat fognak emelni, hogy a katasztrófaturisták ne láthassák az esetleg kiemelt holttesteket.
A búvárok már csütörtök este alámerültek, és pénteken is folyamatosan dolgoztak, de egyelőre csak feltérképezni tudják a roncsot és a környezetét, ehhez egy hajóról belógatott szonárt is használnak.
Egy modellben gyakorolnak a búvárok
Mint a %Ripost% megtudta, a búvárok egy modellt is tanulmányoznak, ami a Hableányhoz hasonló hajótípust ábrázolja. Ez ahhoz kell, hogy a búvárok megtanulják, egyáltalán hol lehet bejutni a roncsba, de az is fontos, hogy biztonságban ki is jussanak. A kiemeléshez biztonságos rögzítési pontokat is találni kell – gyakorlatilag teljesen vakon tapogatózva.
Elúsztatják az öbölig a hajóroncsot
Egy hajózási szakértőtől megtudtuk, hogy a kiemelés hosszú feladat. A roncsokat először a víz felszínéig emelik fel, majd fokozatosan kiszivattyúzzák a vizet a hajótestből, hogy teljesen a felszínre hozhassák. Ezután ha épségben van a hajótest, akkor uszályokhoz kötik, amelyek segítségével felúsztatják az egészet feltehetően az Újpesti-öbölig.