Krausz Gábor
Mi történt a médiában egy hét alatt? Mit néztél, mire kattintottál, mi hozott izgalomba?
Ez az írás egy sorozat első tagja. Az az ötletünk támadt, hogy elkezdjük a máshol is szokásos médiaelemző rovatot, nagyjából úgy, ahogy az máshol szokásos.
Nagyjából. A különbség annyi, hogy szerintünk mi is a média része vagyunk. A többi online lap is. Hogy a frászba ne lennénk? Évek óta sulykolják nekünk, hogy az Internet mindjárt legyőzi a televíziót, a rádiót, mindjárt, mindjárt. Ez vagy igaz, vagy nem, de
a szándék egyértelmű, tessék, leírjuk, mi is le akarunk győzni mindenkit nézettségben, miért is ne akarnánk.
Ha az online is a média része, akkor a velünk párhuzamosan dolgozók valójában műsort készítenek. E műsorok elemezhetők, értékelhetők, hiszen nézettségük is mérhető. Ez a mi véleményünk és alapállásunk. De emellett természetesen ugrunk a tévéműsorokra, a sorozatokra, mozifilmekre, mindarra, amire mások is. Trónok Harca abszolúte rulez, csak történjen már benne végre valami tömeggyilkosságokon és nemi erőszakon kívül.
Kezdjünk a kellemetlennel, a hír- és szórakoztató portálokkal. Ha kapunk ötszáz dühös e-mailt arról, hogy az olvasók szeretnének látogatottsági adatokat olvasni szolgáltató weboldalakról is, akkor meg fogunk hunyászkodni.
Tisztázzunk még valamit: a DKT, azaz a Digitális Közönségmérési Tanács adatai alapján írogatunk főleg, bár nem mindenki méreti magát ezzel a rendszerrel. Így viszont, lemészárlásunkat elkerülendő, itt és most tisztázzuk: nem minden adat hasonlítható össze a többivel, nem minden tehető rá egy grafikonra. Nem is tettünk rá közös panelre máshogyan mért adatokat.
A szakmaiság utolsó morzsája a cikkben:
-az egyedi látogató az, aki elolvas legalább egy cikket. Ha többet olvas el, akkor is csak egyetlen látogatónak számít.
-több olvasás az oldalletöltések számát növeli.
(Ami viszont eltér mások gyakorlatától: bennünket nem érdekelnek a célcsoportok. Valójában azt sem nagyon értjük, hogy mások miért igazodnak ahhoz a rendszerhez, ami csak a hirdetőkre tartozik. Az, hogy egy lap vagy műsor hány embert érdekel, nem a reklámok oldaláról nézve érdekes, hanem önmagában. Szerintünk.)
Gyerünk. Az online piacon az elmúlt héten (38. hét) az Origo győzedelmeskedett, szorosan a nyomában az Index-szel. Mi is nagyon meglepődtünk. Nem.
A hírportálok közé az élmezőnyben a nlcafénak és a feminának sikerült beékelődnie, de a velvet tizedik helyezése is jónak mondható. A Ripostot jelenleg még csak a Google Analytics segítségével mérjük, így ebbe a táblázatba nem került bele – csak úgy meséljük, hogy e forrás szerint heti 360 ezres olvasótáborunk van. Ha betennénk a sorba… de nem.
A napi- és hetilapok online verziói közül a Hvg és a Blikk tud markánsan megjelenni, érdekesség még, hogy a televíziók site-jai közül… na? Mire fogadnának? Vesztettek. A hirado.hu vezet az atv és az rtl előtt.
A pénteki napot kiragadva az élen fordított a sorrend, azaz ezen a napon az index legyőzte az origót. Szintén e területen mozogva írhatnánk, hogy egy pofon se vész kárba, de ha eddig finomak voltunk, akkor maradjunk is azok. Hajrá, fiúk.
Érdekes figyelni, hogy az első három helyezett és a többiek közt milyen nagy különbségek vannak egyedi látogató számban, és hogy utána mennyire tömörül a mezőny. Ezek ott napfürdőznek, a sok kicsi meg öli egymást két nyomorult látogatóért.
A 444 speciális, vitriolos hangvételével az élmezőnyben foglal helyet, külön pikantériája a helyzetének, hogy az általános vélekedés szerint kifejezetten rájuk indított 888, a tőlük származó, és – fontos hangsúlyoznunk – a Google Analytics által szolgáltatott adatok alapján az első nap átlépte a 75.000 számot. Szóljon hozzá ehhez, akinek két anyja van, mindenesetre érdekes lesz figyelni az ő külön meccsüket.
A táblázatokat kérjük megnézni és megtanulni!
Előbb egy jellemző nap, aztán az egész hét!
A táblázatot böngészve elmondhatjuk, hogy a migránskérdés egyértelműen a hírfogyasztás irányába tolta el az olvasókat, hiszen általában a szórakoztatás dominál. A szerkesztőségben felmerült, hogy vajon mikor fog menekültes valóságshow-t indítani az RTL?