MEDICINA

Beállt a derekad? Mutatjuk, mit kell azonnal tenned!

Mi okozza a lumbágót, és hogyan oldhatod fel szinte azonnal az izomgörcsöt? Ezekre a kérdésekre adunk választ, miközben azt is eláruljuk, hogy a tüneti kezelés után mit ajánlatos tenni.

Sokféleképpen becézzük ezt a kellemetlen jelenséget: lumbágó,  hexensussz, boszorkánylövés.

Mi a lumbágó?

A lumbágó a derék- és gerinctájon jelentkező hirtelen fájdalom. Becsípődés és egy izom görcsös összerándulása okozza. A fájdalom furcsa tartásba kényszeríti az embert. Fiatalkorban is jelentkezhet.

Mi okozza?

  • Leggyakrabban akkor történik, amikor előre és kissé oldalra hajolunk.
  • Az is előhozhatja, ha felemelünk egy nehezebb tárgyat.
  • Túl sok ülés
  • Helytelen testtartás
  • Hideghatás
  • Testsúlynövekedés
  • Csontritkulás
  • A gerinc kisízületeinek problémái
  • Porckorong sérülése

MIT TEGYÉL AZONNAL?

S.O.S gyógytorna

Ha a fájdalom még nem olyan erős, és van rá módod, azonnal feküdj le a földre. Húzd fel a jobb lábadat térdből, majd bal kezeddel is segítve óvatosan fordítsd bal felé. Koncentrálj közben a deréktájra, figyeld a mozdulat hatását. Vidd vissza a térdedet függőleges helyzetbe, majd ereszd vissza. Ezután a másik térdedet húzd fel. 2-3-szor végezd a gyakorlatot. Fontos, hogy ne erőből csináld, hanem finoman, óvatosan.

Ezek a mozdulatok kioldhatják az izomgörcsöt, mielőtt az rögzülne. A fájdalmat ugyanis a csigolyák közti, érzőidegekkel teli tok becsípődése okozza. Védekezésként a gerinc melletti izmok összehúzódnak, rögzítve a kóros helyzetet. Ha mégis sikerül ezeket az izmokat szétnyitni, ellazítani, a tok nem gyullad be, hamarabb jön rendbe a derék.

Tehermentesítés, tüneti kezelés

Ha nagyon erős a fájdalom, nem is kell tanácsolni, ösztönösen próbálod tehermentesíteni a gerincedet.

1. Tehermentesítés: Akár magzatpózba hajtod magad, akár a hátadon fekve, lábaidat felpolcolva ernyeszted el a sérült gerincet, segíthet. Ebben a helyzetben az izmok ellazulhatnak.

2. Aktív terápia, gerincnyújtás: Az is segíthet, ha a földön fekve lábadat egy székre teszed. A combod függőleges tartásban legyen, karok lent. Lassan és hosszan nyújtsd a fejtetődet és a farokcsontot az ellenkező irányba. Mindeközben derekadat szorítsd a földhöz. Ha jobban érzed magad, nyújtsd a karokat a fejed fölé, és felváltva nyújtózz hol a bal, hol a jobb karoddal.

A gyakorlat hatására javul a vér-

és a nyirokkeringés, gyorsabban távoznak a fájdalmat okozó salakanyagok.

3. Az enyhe melegítés is lazítólag hat.

4. Finom lágyrészmasszázzsal enyhítsd az izomgörcsöt. A fájdalomcsillapító illóolajok jól esnek ilyenkor. Válassz a következőkből: eukaliptusz, rozmaring, ánizs, kakukkfű, majoránna, zsálya.

5. A fájdalomcsillapító krém is enyhítheti a tünetet.

6. Tegyél fájdalomcsillapító tapaszt a sajgó helyre.

7. A kineziológiai tapasz is segíthet.

 

MI A TEENDÕ A FÁJDALOM ELMÚLTÁVAL?

A tüneti csillapítás után szüntesd meg a kiváltó okokat.

Testtartás, sport

Azért alakulhatott ki a lumbágó, mert nem elég erősek a gerincizmok.

  • Kezdd el a gerinctornát. El is járhatsz foglalkozásokra, de akár otthon is végezheted. A megfelelő programok elérhetők.
  • Ügyelj a helyes testtartásra ülés és állás közben is.

  • Nehéz tárgy felemelése előtt egyenesítsd ki a derekadat, azaz ne derékból emelj.
  • Sportolj többet, az egész testedet edzd.
  • Járj rendszeresen úszni.

Elhízás, lerakódások

  • A súlyfeleslegtől szabadulj meg.
  • Végezz tisztító kúrákat, amelyek oldják a lerakódásokat.
  • Indítsd a napodat egy liter citromos vízzel.

Külső segítség

A masszázs és a csontkovács kezelés is segíthet.

Betegségek a lumbágó mögött

Ha többször visszatér a lumbágó, vizsgáltasd ki magad. Lehetséges, hogy degeneratív elváltozások okozzák a bajt.

Lelki okok

A testi okokon kívül lelki okok is állhatnak a beállt derék szimptóma mögött. Nézz magadba, vizsgáld meg, mi okozza a merevséget. Talán a megbocsájtás megvonása, a túlzottan bíráló magatartás, merev ragaszkodás egyfajta állásponthoz, mindenki más ellenében.

Lazíts, engedd el, fogadj be.