kulcsár edina
Tudományos bizonyítékok ezrei igazolják, hogy a túlzott cukorfogyasztás valóságos méreg a szervezet számára. A nemzetközi egészségügyi szervezetek már több ajánlást is kibocsátottak a cukorfogyasztás csökkentésére, amelyekkel elvben a legnagyobb élelmiszeripari cégek is egyetértettek. A világsajtó mégis tele van azokkal a cikkekkel, amelyek szerint ezeknek a vállalatoknak a termékeiben ugyanúgy hemzseg a cukor, mint korábban.
A WHO, az ENSZ Egészségügyi Világszervezete korábbi prognózisaiban riasztó képet festett a különféle súlyos betegségek terjedéséről. Egyes számításai szerint például a következő 20 évben akár 75 százalékkal is növekedhet a daganatos betegségek előfordulása. Épp ezért a világszervezetek, de egyes kormányok is határozott programokat indítottak annak érdekében, hogy a nagyobb élelmiszeripari gyártók csökkentsék termékeik cukortartalmát. A brit kormány programjához például olyan óriások csatlakoztak, mint a Coca-Cola vagy a Nestlé. Ennek ellenére mérések igazolják, hogy míg a cégek egyes termékeinek cukortartalma valóban csökkent valamicskét, a legnépszerűbb édességekben ugyanannyi a cukor, mint korábban. Más nagyvállalatok, például az Unilever úgy igyekeznek spórolni a kalóriával, hogy kisebb kiszerelésben árusítják egyes termékeiket. A jégkrémekből például mini változatok kerültek a hűtőpultokba – ám a cukortartalmuk arányaiban semmivel sem kisebb, mint a korábbi nagy adagoké.
A cégeken nagy a nyomás, hiszen a vásárlók a régi ízélményt várják el. A jégkrémekben ráadásul a cukor nemcsak az íz miatt fontos, hanem a termék állagát és textúráját is segít kialakítani. Így a cukorcsökkentést oly módon kellene megoldani, hogy az a már korábban megkedvelt, jól eladható ízeket ne károsítsa, ez pedig meglehetősen nehéz feladat.
Az viszont legalábbis érdekes, hogy számos egészségügyi szervezet mégis hajlandó promóciókban és kutatásokban együttműködni a cukor legkomolyabb terjesztőivel, ahelyett, hogy minden eszközzel propagálná a cukorról való lemondást.
Forrás: The Telegraph, Daily Mail