kulcsár edina
A Magyar Divat & Design Ügynökség szervezésében idén ősszel 10. jubileumát ünneplő Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) központi eseményét több mint 2000-en látogatták meg a Szépművészeti Múzeum falai között, ahol az impozáns művészeti alkotások mellett vonultak fel a jövő tavasz-nyár divattrendjei.
Összesen 24 márka küldte kifutóra legújabb darabjait, a magyarok mellett két lengyel és hét ukrán tervező is képviseltette magát a budapesti divathéten. A stiláris körkép nagyon vegyes volt, a klasszikus stílustól a streetwear márkákig láthattak kollekciókat az érdeklődők, városszerte pedig közel 30 kiegészítő esemény pezsdítette fel a budapesti divatéletet, így összesen közel 4 000 érdeklődőt fogadott a rendezvénysorozat.
Augusztus 29. és szeptember 4. között a divatrajongók és divatipari szakemberek közel 30 kísérőrendezvényen vehettek részt a Budapest Central European Fashion Week alatt, amelyek között voltak kerekasztal-beszélgetések, workshopok, divatbemutatók, sőt még jógaóra is, de egyedi kedvezményekkel is készültek a tervezők showroomjaiban az arra kíváncsiaknak. Az egyhetes, gazdag programkínálat megkoronázása a hétvége volt, ahol több mint 2.000 helyszíni látogató sorakozott a Szépművészeti Múzeum előtt, hogy megtekintse a legfrissebb tavasz-nyári trendeket.
A BCEFW minden szezonban legjobban várt programeleme az idén ősszel közel 600 fős stáb által szervezett kétnapos divatbemutató-sorozat. A kép vegyes volt: akadt, aki hagyományosan, virágmintákkal és élénk színekkel képzelte el a tavaszt, más már a nyárnak hódolt a keleti utazások inspirálta modelljeivel. Az elegáns darabok sem hiányozhattak, flitteres kosztümökben, szatén estélyikben is gyönyörködhetett a közönség. Kiemelt érdeklődés övezte az ukrán show-kat, ugyanakkor a lengyel tervezők is hatalmas közönségsikert arattak. A múzeum reneszánsz csarnokában a bemutatók között a vendégeknek lehetőségük nyílt a kiállított kiegészítőtervezők darabjainak megvásárlására is.
Közép-Európa legnagyobb divat seregszemléje a hazai hírességeket és a külföldi szaktekintélyeket is vonzotta. Utóbbiak között említhetjük az olasz L’OFFICIEL, a brit Forbes, a New York-i The Cut vagy az ukrán VOGUE szerkesztőit.
A divatbemutatók első soraiban olyan nemzetközi influencerek foglaltak helyet, mint az indiai származású Farhana Bodi vagy a világsztárokat öltöztető francia stylist, Loicka Grace. Az eseményt ismét tudatosan a nagy nemzetközi divathetek előtt rendezték meg, így a résztvevők között magas számban fogadták a szervezők a legnagyobb forgalmazók buyereit, akiknek a számára adott volt a lehetőség, hiszen még a teljes vásárlási keretükkel rendelkezve tekinthették meg az új kollekciókat, köztük az ukrán márkák legfrissebb modelljeit, a magyar-ukrán összefogás eredményeként.
A Magyar Divat & Design Ügynökség csatlakozott a Support Ukrainian Fashion kezdeményezéshez, amely az ukrán tervezők megsegítésére jött létre. A kijevi divathét szervezőivel több éves partneri viszonyban állunk, idén pedig ők is fontos évfordulót ünnepelnek: 25 éve rendezik meg az eseményt az ukrán fővárosban. Az ukrán divathét viszont a háborús helyzet miatt idén elmarad, így felajánlottuk, hogy Budapest adhasson helyszínt a legfrissebb ukrán kollekciók prezentálásának, több más európai divathét előtt
– avat be az együttműködés részleteibe Forintos-Szűcs Anita, az MDDÜ általános vezérigazgató-helyettese.
Az idén négyéves Magyar Divat & Design Ügynökség egyik stratégiai célja, hogy Budapestet a régió divatfővárosává tegye, egyúttal vonzó desztinációvá a divat és design iránt fogékony utazók számára, akik célzottan keresik a magyar kreatívipar termékeit. Ennek egyik kiemelt eszköze az idén ősszel 10. alkalommal megrendezett BCEFW, amely immár tíz szezon óta támogatja a magyar és régiós tervezők eladásainak és láthatóságának növelését. A promóciós és kereskedelmi aspektus mellett a rendezvény idén is jó ügyet szolgált, a jegyértékesítésből származó teljes bevétellel, közel 2,3 millió forinttal ezúttal is az Ökumenikus Segélyszervezet munkáját támogatja az MDDÜ, akik a befolyó összeget az ukránokat segítő programjukra fordítják. Jelentős volt az esemény online nézettsége is, a divatbemutatókat élőben követhették az érdeklődők az Ügynökség Facebook és TikTok felületein, utóbbin a legnézettebb bemutató több mint 66.000 embert vonzott a telefonok képernyői elé. A BCEFW közösségi média tartalmai a két nap alatt több mint 600.000 felhasználót értek el.
A tervezők kollekciói már megtalálhatóak a BCEFW honlapján!
A Magyar Divat & Design Ügynökség azzal a céllal alakult meg 2018-ban, hogy előre meghatározott stratégiai pillérek mentén – szakmai koordináció, hazai termékek elérhetőségének és kereskedelmi lehetőségeinek javítása, oktatásfejlesztés, valamint gyártásfejlesztés – hatékony és strukturált támogatást nyújtson a divat és a design ágazat minden szereplője számára. A célkitűzések megvalósításának érdekében olyan hazai rendezvényeket valósítanak meg évről-évre, mint a régió központi divateseményének számító Budapest Central European Fashion Week vagy a nemzetközi díjakat nyert 360 Design Budapest kiállítás. Emellett olyan külföldi szakmai rendezvényeken biztosítanak megjelenési és bemutatkozási lehetőséget a magyar alkotók számára, mint a Milano Fashion Week vagy a Maison&Objet designvásár. Kiemelt feladataik közé tartozik a szakmai szervezetekkel való stratégiai együttműködés, az export növelése, továbbá mentorprogramjaik megvalósításával a hazai márkák szakmai fejlődésének támogatása.
A Magyar Divat & Design Ügynökség 2018-as megalakulása óta rendezi meg évente két alkalommal a közép-európai régió központi divateseményének számító Budapest Central European Fashion Week-et. Az esemény évek óta a nagyközönség, a buyerek, a tervezők, az influencerek, valamint a hazai és nemzetközi média találkozásának első számú állomását jelenti a térségben. A hazai divat- és designipari rendezvények hozzájárulnak Magyarország turisztikai vonzerejének és a nemzetgazdaság növekedéséhez, láthatóságot biztosítanak a magyar márkáknak, továbbá nemzetközi megrendeléseket eredményezhetnek. Az Ügynökség kiemelt célja, hogy bekapcsolja a hazai divat- és designipart a nemzetközi szakmai vérkeringésbe, hosszabb távon pedig régiós központtá alakítsa Budapestet, ezen keresztül is erősítve az országimázst.