TREZOR

Az autóipar csúcsa: megérkezett az új generációs BMW 7

Formatervében visszafogottak a változások, ám a lemezek alatt forradalmi újdonságokat hozott a BMW friss zászlóshajója.
címkék:

Minden idők legnagyobb BMW-jeként lépett színre szerdán éjjel a BMW új generációs csúcsmodellje, a 7-es sorozat.

Az elődjéhez és főbb konkurenseihez hasonlóan kétféle tengelytávval kínált autó nagyobbik kivitelében 5238 mm hosszú; az alapváltozat 14 centiméterrel rövidebb és 8 mm-rel alacsonyabb.

Nem véletlenül lépett színre rögtön a nyújtott variáns: az autó új szolgáltatásai közül számos pontosan ehhez kapcsolódóan kínál fokozott kényelmet és praktikumot a jobb hátul utazónak: az Executive Lounge csomag kibővített funkcionalitású, négyzónás klímaberendezést, hátsó multimédiás rendszert, kihajtható íróasztalt kínál. Az ülés háttámlája 45 fokon túl dönthető, a lábtérből motoros lábtartó hajtható elő, a jobb első utasülés pedig a szokásosnál is jobban előrébb csúsztatható a maximális kényelem érdekében

– ilyenkor természetesen állítható az LCD-képernyő dőlésszöge, hogy tökéletesen élvezhető maradjon a film, amihez a 16 hangszórós, tízcsatornás, 1400 wattos hifi berendezés szolgáltatja a hangélményt.

Közben a fotelbe épített masszázsprogram nem csak ellazítja, de fel is frissíti az utast: különleges funkciója egyfajta úti tornateremként mozgatja meg a testet.

Ehhez hasonló szolgáltatásokkal a kategóriában máshol is találkozhatunk, ezért a BMW kitett magáért. A műszerfali dekorelemeket egyenként, kézzel igazítják a helyükre, így garantálva a tökéletes illeszkedést, a környezeti megvilágítás pedig nem merül ki a rejtett LED-fényforrásokban: különleges szolgáltatás a felderengő B-oszlop, illetve az a világújdonság panoráma napfénytető, amely indirekt megvilágítással a csillagos égbolt hangulatát hozza el az utasoknak.

Hasonló megoldással (igaz, teljesen más megvalósításban) már találkozhattunk a a BMW csoporthoz tartozó Rolls-Royce-nál.

Szintén a luxusmárka hozadéka az a rendszer, amely a nyolcfokozatú automata sebességváltó vezérlésénél a navigációs rendszertől kapott térképadatokat is felhasználja, így zökkenőmentesebben, finomabban és takarékosabban vezethető az autó.

Hogy valóban takarékosabb legyen, arról több síkon is gondoskodtak a tervezők. Egyrészt módszeresen átdolgozták, illetve vadonatújra cserélték a motorkínálat minden tagját, másrést a világon elsőként részben szénszálas panelekből állították elő a karosszériát (a BMW-nél előfordult már korábban, hogy egy-egy sportmodelljének tetőlemezét karbon kompozit idommal váltották ki, ám ebben az esetben teherviselő elemekről, tetőoszlopokról van szó). A forradalmi megoldás révén akár 130 kilogrammal csökkent a modell tömege az elődhöz képest, ráadásul a tömegközéppont mélyen összpontosult, a két tengely között tökéletes 50:50 arányú a tömegeloszlás.

A motorokra visszatérve: a kínálatban egy dízel, kétbenzines, valamint egy hálózatról tölthető hibrid hajtáslánc szerepel. A teljesítmény 265 és 450 lóerő között változik, a hibrid modell kétliteres benzinmotorja és az automata váltóba integrált villanymotor együttesen 326 lóerőt képes leadni, az átlagos üzemanyag-fogyasztás csupán 2,1 (összkerékhajtással 2,3 ) liter 100 kilométeren.

Az autó 40 kilométert képes megtenni tisztán elektromos üzemmódban.

Csupán két dologról kell lemondania a hibrid BMW tulajdonosának: nem részesülhet a kamerát és navigációs adatokat hasznosító, prediktív lengéscsillapítás-szabályozás örömeiből, illetve a csomagtartó térfogata 515 literről 420 literre csökken az akkumulátorok helyigénye miatt. A teljes légrugózás azonban éppúgy társítható a hibrid hajtással, mint az összkerékkormányzás, amely immár a négykerék-hajtású modellekbe is beépíthető.

A hajtás- és váztechnológiákhoz hasonlóan a beltéri kezelőfelületek is alaposan továbbfejlődtek. A korábban csak forgótárcsával működtethető, központi menürendszer immár érintőképernyőn keresztül, sőt, kézmozdulatokkal is vezérelhető:

elég integetni az autónak, és lépteti a zeneszámot, leteszi a telefont, vagy feljebb emeli a fűtés hőfokát.

Aki szereti a tudományos fantasztikumot, egyébként jó helyen jár: a BMW 7-es fényszóróiban lézeres fényszórók világítanak el akár 600 méterre, a kulcs maga is egy kis számítógép, beépített monitorral, az autó pedig a világon elsőként képes úgy beállni a parkolóhelyre, hogy senki nem ül a volánnál.

Mindez szép és jó, de manapság önmagában kevés: a BMW-nek a környezeti fronton is le kellett tennie a garast.

Az autó teljes élettartamára vetített CO2-kibocsátás (beleértve a gyártásnál használt nyersanyagok kinyerésének és feldolgozásának, illetve a végső hulladékhasznosításnak az energiaszükségletét is) 25 százalékkal kedvezőbb, mint az előző modell esetében volt. Ennek érdekében a karosszériához felhasznált szénszálas kompozitokat teljes egészében megújuló forrásokból  származó energiával gyártották, a vázszerkezetben található alumínium legalább 50 százaléka pedig újrahasznosításból származik.

címkék: