kulcsár edina
Nagyobb valószínûséggel lesz diplomája, többet fog keresni, lesz háza, házastársa, annak a gyereknek, aki már az iskolakezdésnél nagyobb szókinccsel rendelkezik a kortársainál. Amerika három csúcsegyetemének kutatói, köztük George Farkas professzor szerint ez a kulcsa a késõbbi sikereknek.
Amerikai kutatók gyerekeket vizsgáltak kétéves korukban, majd három évvel később, végül felnőttkorukban. Megnézték, mekkora szókinccsel és milyen tudással rendelkeznek, képesek-e az önfegyelemre, ki tudják-e fejezni magukat, milyen a viselkedésük.
A kutatás egyértelműen bizonyította, hogy azok a gyerekek, akik már kétéves korukban nagyobb szókinccsel bírtak, minden más területen is jobban fejlődtek, és az előnyüket később is megőrizték kortársaikkal szemben. A mondókák, a versikék és a mesék tehát a korai fejlesztés fontos eszközei.
Ha azonban a szülők stresszesek, túlterheltek,
kevesebbet beszélnek, olvasnak, és egyáltalán kevesebbet foglalkoznak a gyerekükkel, annak az az eredménye, hogy a gyereknek kisebb lesz a szókincse, hátrányba kerül a kortársaival szemben.
Ez a különbség már kétéves korban jól megmutatkozik. A korai fejlesztésnek pedig éppen ebben az életkorban van nagy szerepe, hogy amikor az óvodába, iskolába mennek a gyerekek, tudásban és viselkedésben egyaránt sokkal felkészültebbek, érettebbek legyenek, ne maradjanak el a kortársaiktól, és később felnőttként is jobban boldoguljanak.