
kulcsár edina
Hitetlenkedve bámultuk, amikor James Bond egy BMW hátsó ülésérõl, telefonja segítségével vezette autóját. Azóta eltelt 18 év, a 007-es ügynök álmát a britek megvalósították. A Jaguar Land Rover ma már tényleg így irányítható.
A Range Rover Sport modellbe beépített technológia persze még csak kísérleti fázisban tart, ám a jövő teljesen autonóm (azaz emberi beavatkozás nélkül a forgalomban közlekedni képes) gépjárműve felé vezető fontos állomása az új technológia, amely egy sor funkció vezérlését bízza egy okostelefonos alkalmazásra.
A vezető kívülről szabályozhatja a gyorsítást, a lassítást és a kormányzást, sőt, mivel terepjáróról van szó, akár a terepváltót is.
Az autó legfeljebb 6,5 km/óra sebességgel haladhat ebben az üzemmódban, miközben a tulajdonos mellette gyalogol – így sokkal biztonságosabban küzdhetők le gázlók, vagy egyéb, potenciálisan veszélyes terepszakaszok. Biztonsági okokból a technológia csak akkor működik, ha a vezérlő telefon, valamint az indítókulcs a jármű 10 méteres körzetén belül található.
A jövőben a rendszer könnyen továbbfejleszthető úgy, hogy egy egyszerű parancsot követően
a jármű önmagától jusson el egy adott tereppontra,
vagy hogy egy hétköznapibb példát mondjunk, beálljon a parkolóhelyre (amire a BMW vadonatúj 7-es szériája is képes).
A felügyelt előrejutás mellett a technológia arra is alkalmas, hogy a gépkocsi teljesen önállóan ipszilon fordulót hajtson végre, azaz 180 fokban megforduljon az úton.