RETRO RÁDIÓ

Az autóipar csúcsa: megérkezett az új generációs BMW 7

Az autóipar csúcsa: megérkezett az új generációs BMW 7
Gergely Dániel
Szerző
Gergely Dániel
Létrehozva2015. 06. 11. 17:17

Formatervében visszafogottak a változások, ám a lemezek alatt forradalmi újdonságokat hozott a BMW friss zászlóshajója.

Minden idők legnagyobb BMW-jeként lépett színre szerdán éjjel a BMW új generációs csúcsmodellje, a 7-es sorozat.

Az elődjéhez és főbb konkurenseihez hasonlóan kétféle tengelytávval kínált autó nagyobbik kivitelében 5238 mm hosszú; az alapváltozat 14 centiméterrel rövidebb és 8 mm-rel alacsonyabb.

Nem véletlenül lépett színre rögtön a nyújtott variáns: az autó új szolgáltatásai közül számos pontosan ehhez kapcsolódóan kínál fokozott kényelmet és praktikumot a jobb hátul utazónak: az Executive Lounge csomag kibővített funkcionalitású, négyzónás klímaberendezést, hátsó multimédiás rendszert, kihajtható íróasztalt kínál. Az ülés háttámlája 45 fokon túl dönthető, a lábtérből motoros lábtartó hajtható elő, a jobb első utasülés pedig a szokásosnál is jobban előrébb csúsztatható a maximális kényelem érdekében

– ilyenkor természetesen állítható az LCD-képernyő dőlésszöge, hogy tökéletesen élvezhető maradjon a film, amihez a 16 hangszórós, tízcsatornás, 1400 wattos hifi berendezés szolgáltatja a hangélményt.

Közben a fotelbe épített masszázsprogram nem csak ellazítja, de fel is frissíti az utast: különleges funkciója egyfajta úti tornateremként mozgatja meg a testet.

Ehhez hasonló szolgáltatásokkal a kategóriában máshol is találkozhatunk, ezért a BMW kitett magáért. A műszerfali dekorelemeket egyenként, kézzel igazítják a helyükre, így garantálva a tökéletes illeszkedést, a környezeti megvilágítás pedig nem merül ki a rejtett LED-fényforrásokban: különleges szolgáltatás a felderengő B-oszlop, illetve az a világújdonság panoráma napfénytető, amely indirekt megvilágítással a csillagos égbolt hangulatát hozza el az utasoknak.

Hasonló megoldással (igaz, teljesen más megvalósításban) már találkozhattunk a a BMW csoporthoz tartozó Rolls-Royce-nál.

Szintén a luxusmárka hozadéka az a rendszer, amely a nyolcfokozatú automata sebességváltó vezérlésénél a navigációs rendszertől kapott térképadatokat is felhasználja, így zökkenőmentesebben, finomabban és takarékosabban vezethető az autó.

Hogy valóban takarékosabb legyen, arról több síkon is gondoskodtak a tervezők. Egyrészt módszeresen átdolgozták, illetve vadonatújra cserélték a motorkínálat minden tagját, másrést a világon elsőként részben szénszálas panelekből állították elő a karosszériát (a BMW-nél előfordult már korábban, hogy egy-egy sportmodelljének tetőlemezét karbon kompozit idommal váltották ki, ám ebben az esetben teherviselő elemekről, tetőoszlopokról van szó). A forradalmi megoldás révén akár 130 kilogrammal csökkent a modell tömege az elődhöz képest, ráadásul a tömegközéppont mélyen összpontosult, a két tengely között tökéletes 50:50 arányú a tömegeloszlás.

A motorokra visszatérve: a kínálatban egy dízel, kétbenzines, valamint egy hálózatról tölthető hibrid hajtáslánc szerepel. A teljesítmény 265 és 450 lóerő között változik, a hibrid modell kétliteres benzinmotorja és az automata váltóba integrált villanymotor együttesen 326 lóerőt képes leadni, az átlagos üzemanyag-fogyasztás csupán 2,1 (összkerékhajtással 2,3 ) liter 100 kilométeren.

Az autó 40 kilométert képes megtenni tisztán elektromos üzemmódban.

Csupán két dologról kell lemondania a hibrid BMW tulajdonosának: nem részesülhet a kamerát és navigációs adatokat hasznosító, prediktív lengéscsillapítás-szabályozás örömeiből, illetve a csomagtartó térfogata 515 literről 420 literre csökken az akkumulátorok helyigénye miatt. A teljes légrugózás azonban éppúgy társítható a hibrid hajtással, mint az összkerékkormányzás, amely immár a négykerék-hajtású modellekbe is beépíthető.

A hajtás- és váztechnológiákhoz hasonlóan a beltéri kezelőfelületek is alaposan továbbfejlődtek. A korábban csak forgótárcsával működtethető, központi menürendszer immár érintőképernyőn keresztül, sőt, kézmozdulatokkal is vezérelhető:

elég integetni az autónak, és lépteti a zeneszámot, leteszi a telefont, vagy feljebb emeli a fűtés hőfokát.

Aki szereti a tudományos fantasztikumot, egyébként jó helyen jár: a BMW 7-es fényszóróiban lézeres fényszórók világítanak el akár 600 méterre, a kulcs maga is egy kis számítógép, beépített monitorral, az autó pedig a világon elsőként képes úgy beállni a parkolóhelyre, hogy senki nem ül a volánnál.

Mindez szép és jó, de manapság önmagában kevés: a BMW-nek a környezeti fronton is le kellett tennie a garast.

Az autó teljes élettartamára vetített CO2-kibocsátás (beleértve a gyártásnál használt nyersanyagok kinyerésének és feldolgozásának, illetve a végső hulladékhasznosításnak az energiaszükségletét is) 25 százalékkal kedvezőbb, mint az előző modell esetében volt. Ennek érdekében a karosszériához felhasznált szénszálas kompozitokat teljes egészében megújuló forrásokból  származó energiával gyártották, a vázszerkezetben található alumínium legalább 50 százaléka pedig újrahasznosításból származik.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.