tóth gabi
A férfit valószínûleg ki fogják rúgni szokatlan tette miatt, de õ állítja: nem hibázott. A céget be is akarja perelni.
„Fáj a szívem, mert imádtam a mozdonyt, amelyet hátrahagytam, de nem csüggedek” – fogalmazott a Blikknek a 63 éves Vozár János mozdonyvezető, aki szokatlan tettével került reflektorfénybe.
A MÁV mozdonyvezetője a hírek szerint vasárnap bezárkózott az egyik jármű fülkéjébe. A Nohab nevű mozdonyt ugyanis János helyett az a masiniszta akarta vezetni, akinek irányítása alatt az 1999. június 4-én kisiklott. Amikor János hétfőn megtudta, hogy emiatt kirúgják, félúton otthagyta a fővágányon a szerkezetet.
János így nyilatkozott a Borsnak: „Azt az utasítást kaptam a főnökömtől, hogy tegyem rendbe a Nohab mozdonyt, és menjek vele Rákosról Székesfehérvárra. Határozottan elrendelte: semmiféleképpen nem adhatom át másnak a mozdonyt, mivel a műszaki állapota miatt nem biztonságos. Vasárnap reggel már rá is csatlakoztam a vonatra, indulásra készen álltam Fehérváron, amikor ketten odajöttek, és szó szerint azt mondták, takarodjak ki a mozdonyból, mert nem én, mint MÁV Zrt.-dolgozó, hanem a MÁV-Start Zrt.-ből egy kolléga lesz a masiniszta. Nekem azonban parancsom volt, hogy én vezetek, amelyet egy telefonhívást követően a saját főnököm és a hálózati menetirányító is megerősített. Nem zárkóztam be sehova" – szögezte le.
„Sajnálom, hogy egyórás késéssel végződött a vasárnapi szituáció, de arra utasítottak, hogy nem adhatom át a mozdonyt másnak. Ha ezt megtettem volna, akkor szabályt szegek... A késés nem miattam volt, én már a fékpróbán is túl voltam, azaz útra kész volt a szerelvény" – mondta a férfi, aki állítja: a szükséges útvonalengedélyt is ő kérte meg előző nap, éppen azért, hogy minden gördülékenyen menjen.
Egy nappal később, kora este épp egy, a vasúti pályát vizsgáló mérőkocsit szállított a mozdonnyal, amikor megtudta, hogy kirúgják. Ekkor a férfi leszállt, majd elsétált. Az arra haladó járműveknek így kerülgetniük kellett a vonatot.
„Pécs-külváros állomás fővágányán voltam, amikor közölték: azonnali hatállyal, visszavonhatatlanul ki vagyok rúgva. Innentől kezdve nem volt jogosultságom továbbhaladni a járművel" – magyarázta a mozdonyvezető, aki munkája során ötmillió-kétszázezer kilométert vezetett, éppen ezért néhány órán belül több magáncég is állást ajánlott neki mozdonyvezetőként. „Beperelem a vállalatot, hiszen bűnbakot csináltak belőlem egy olyan ügyben, amiben nem hibáztam" – zárta le a történteket.
A MÁV annyit közölt az esettel kapcsolatban, hogy a mozdonyvezetőt várhatóan elbocsátják.