RETRO RÁDIÓ

Megszólalt egy szakértő: széttörhetett a Hableány

Megszólalt egy szakértő: széttörhetett a Hableány
Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2019. 06. 07. 19:00

A búvárok hevedereket húznak át az elsüllyedt hajó alatt, hogy azt majd a Clark Ádám úszódaru ki tudja emelni a vízbõl.

Még mindig nagyon nehéz tájékozódni a Dunában, a búvárok eddig csak az elsüllyedt Hableány egyik oldalát tudták megközelíteni a sodrás miatt - mondta el Jasenszky Nándor, a Terrorelhárítási Központ (TEK) társadalmi kapcsolatokért felelős osztályának vezetője pénteki sajtótájékoztatóján.

"Mintha egy földrengés után éjszaka, a víz alatt, vakon tapogatóznának" – így írta le Kosina Péter mester oktató a Hableány katasztrófája körüli búvármunka körülményeit az Indexnek. Az Ipari Búvárok Országos Szövetségének felügyelő bizottsági elnöke semmiképpen sem akar „kívülről beleokoskodni” a mentési munkálatokba, de szerinte nem kellene sürgetni a mentésben résztvevőket.

"Nem sokkal tudunk többet kívülről, mint a laikusok. Aki ott van, csak az tapasztalhatja, hogy pontosan milyenek a látási viszonyok, mennyire hideg a víz, milyen erős a sodrás. De amit tényleg fontos figyelembe venni, hogy a Duna, a Tisza is árad. Ez pedig azt jelenti, hogy nemcsak a vízállás magasabb, hanem az áramlási sebesség is. Hogy mennyire? A múlt héten a helyszínen dolgozó ipari búvárok már beszámoltak az első merülési kísérletről, amikor el sem tudott rugaszkodni a kolléga a létrától. Ez nagyon kemény áramlást jelez" - árulta el Kosina.

A felügyelő bizottsági elnök elmondta, hogy a munka mindenképpen életveszélyes: "minden tiszteletem azoké, akik azon dolgoznak, hogy a felszínre hozzák az áldozatokat és a hajót is."

Hozzátette, hogy nagyon nehéz lesz kiemelni: "Ez nem egy picike hajó. Hatalmas súllyal, megtelve vízzel – nem lesz egyszerű... miután az a nagy hajó úgy nekiment, hogy maga alá gyűrte, valószínűleg tényleg ripityára tört a Hableány. Erre lehet legalábbis következtetni abból, hogy hét másodperc alatt elsüllyedt. Márpedig, ha ez a hajó széttört, akkor ez nem fog magától úszni, akkor teljesen ki kell emelni a vízből, egy másik, egy szállító hajóra".

Közben megérkezett a Clark Ádám úszódaru a dunai hajóbaleset mentéséhez - közölte a rendőrség péntek délután az MTI-vel. A Budapesti Rendőr-főkapitányság azt írta: 14 óra 40 perckor újra megindult a forgalom az Árpád és a Margit hídon.

Az úszódaru még pénteken nem emeli ki a Hableány roncsát, mert a búvárok hevedereket húznak át a hajó alatt. Összesen négy ilyen hevederre van szükség, ezek egyenként 100 méter hosszúak:

A Hableány sétahajó május 29-én süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni, kilenc embert még keresnek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.