Létrehozva: 2016.01.25.

Nem a hivatalos tarifával dogoznak a taxisok? Kipróbáltuk

Uber-botránytól, taxisblokádtól és a BKK taxiellenõrzésén megbukott sofõröktõl volt hangos a sajtó az utóbbi napokban. Taxiba szálltunk, hogy elsõ kézbõl tudjuk meg, mi a helyzet a személyszállítók háza táján.

Szerző Svéd Anna

Hétfőn kezdődött, csütörtökön lett vége a taxisok Uber-ellenes demonstrációjának.  Közben a BKK hivatalos oldalán kedden közleményt adott ki, miszerint

tavaly 9546 ellenőrzést végeztek a taxisok körében, akik közül 313 sofőr nem a kötelező tarifa szerint számlázott, 262 alkalommal pedig a taxiórát pörgették meg.

Így próbáltak több pénzt kicsikarni az utasnak álcázott ellenőrökből.

"Hiszem, ha látom" alapon taxiba ültünk, hogy megtudjuk, csalnak-e a taxisok vagy sem. S ha már ott voltunk, beszélgettünk velük az Uber- ügyről, az éjszakai taxizásról, s közben olyan infókra is szert tettünk, amikről a hírek nem szólnak.

Ugyanazon a távon 4 különböző taxitársaság autójával utaztunk. A számlákon szereplő összeg nem tért el jelentősen egymástól, a különbségként jelentkező minimális összeget a várakozási idő tette ki.

Időben is nagyjából ugyanannyit töltöttünk az utazással, mind a négy társaság kocsijával.

A taxitársaságok sofőrjei azt mesélték, hogy az utasok kedvenc témája az utóbbi napokban az Uber. Akik eddig nem tudták, mi ez az alkalmazás, most már tudják.

Egyhangú a véleményük, hogy az ubereseket is kötelezni kell, hogy ugyanazokat a díjakat és adót fizessék meg, mint amit a hivatalosan taxizó sofőrök.

"Végeredményben az is csak egy taxitársaság, csak a magyar nyelv ilyen kacifántos, hogy nem kell taxisnak hívni a taxist. De tudja-e a kedves utas, hogy ki mellé száll be? Ki ellenőrzi, hogy van-e jogosítványa. Hogy nem egy pszichopata? Ha van egy autója, magából is lehet uberes" - hívta fel a figyelmemet a vélt vagy valós(?) veszélyekre az egyik taxisunk.

"Nem az a baj az Uberrel, hogy van, az a baj vele, hogy ott a sofőrök nem fizetnek adót, nem kell nekik tagsági díjat fizetni, nincs taxis engedélyük se. Könnyű így olcsón dolgozni! Ráadásul nem is olcsóbb, csak az utas abba nem gondol bele, hogy többféle szorzóval dolgoznak, forgalmasabb időszakban, ha nincs kocsijuk, az eredeti összeg többszöröse kijöhet a végére" - háborgott egy másik társaság taxisofőrje.

"Maradjon köztünk, de a legcsóróbbak járnak csak az Uberrel, meg a leggazdagabbak"

- mondta a harmadik sofőrünk. Furcsa tekintettel nézhettünk rá, ezért gyorsan meg is magyarázta, tudniillik gazdag ismerősük rendszeresen 3 napos ételt akar rájuk tukmálni, mondván, ő már nem eszi meg, de a szegényeknek még jó lesz. Ezért gondolja, hogy a gazdagok Uberrel járnak.

Mind a négy taxisunk dolgozott már éjjel, de jó ideje nem teszik. Az éjszakai taxis is jó taxis, nincs konfliktusuk senkivel, csak idősek hozzá, legalábbis ezt állították.

Egyikük elmesélte, hogy amikor még éjjel taxizott, egy alkalommal látott egyszer két fiatal nőt, akiket több férfi megtámadott. Odaállt melléjük, a férfiak elszaladtak, de amikor a lányokat megkérdezte, segíthet-e valamiben, durván elküldték, mondván, ők nem ismerkednek utcán. "Ilyen ez az ország - mondta -, az emberek közömbösek a másikkal, ha pedig mégis segítenék, kikérik maguknak."

"A maszek taxisokat kerüljék el, azok hiénák!"

- figyelmeztetett az egyik sofőr, de a többieknek sincs jobb véleményük a társaság nélkül taxizókról.

"Több utas mesélte, hogy nem annyiért vitte el, mint ami a kocsira volt írva, pedig az egységes tarifa rájuk is vonatkozik. Volt, aki arról panaszkodott, hogy amikor célba értek, akkor derült ki, hogy be se kapcsolta a sofőr a taxiórát, és próbált úgy összeget kialkudni az utassal, aki végül annyit fizetett, amennyit máskor másnak szokott" - dühöng az addig nyugodt sofőrünk.

"Hallottam már az órapörgetésről, a hiénák bármire képesek. Mi, rendes taxisok meg se merünk állni a drosztokon, csak annyi időre, ameddig az utast kirakjuk. Ha ott próbálnánk várakozni, talán meg is vernének" - állította a négy sofőrünk közül az egyik, de a többiek is hasonló tapasztalatokról számolnak be.

A %RIPOST% igazságot tenni nem tud és nem is akar. Az biztos, hogy a taxisok, saját elmondásuk szerint úgy érzik, igazságtalanul bánnak velük, de biztosak benne, hogy az idő nekik dolgozik, és hamarosan mindenki kizárólag ugyanazokkal a feltételekkel dolgozhat.

"Akkor végre igazi versenyről beszélhetünk majd. Amikor az számít, hogy milyen tiszta a kocsi, hogy van felöltözve a sofőr, és hogy viselkedik az utasokkal."

- mondta búcsúzóul utolsó fuvarozónk.

Úgy legyen!

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-