tóth gabi
Hamarosan végleg búcsút mondhatunk a megszokott vonaljegyeknek, érkeznek ugyanis az elektronikus alapú, feltöltõkártyás buszjegyek, amelyekkel akár egy órán át utazhatunk egyhuzamban. Bliccelni viszont szinte lehetetlen lesz.
Jelentős átalakulás elé néz a budapesti tömegközlekedés, érkeznek ugyanis a feltöltőkártyás, elektronikus alapon működő buszjegyek. Ez azt is jelenti, hogy végleg búcsút inthetünk a régóta használatban lévő, már megszokott vonaljegyeknek, és az állomások képe is teljesen átalakul.
Az Index értesülései szerint, az új rendszer értelmében a bérlettel utazók egy személyre szóló kártyát kapnak kézhez, ami az összes adatukat, és az általuk igénybe vehető kedvezményt is tartalmazza. Azok pedig, akik csak egyszeri utazásra használnák fel az új jegytípust, egy átruházható kártyák kapnak, amik tárolják a rájuk feltöltött összeget.
A forgalomba kerülő jegyek leginkább a telefonos feltöltőkártyákhoz, vagy a fesztiválokon újabban elterjedt, érintős kártyákhoz hasonlítanak majd. Az egyik legnagyobb változás pedig az, hogy egy meghatározott ideig tudunk velük utazni, viszont annyiszor szállunk át, ahányszor csak kedvünk tartja. A tervek szerint 30 és 60 percig érvényes jegyeket vezetnek be, az összeget pedig a leszálláskor vonja majd le a rendszer a kártyánkról.
És hogy miben változtatja meg ez a jelentős újítás a fővárosi állomások képét?
Nos, a megállók egy bizonyos területére csak egy zárt kapun át juthatunk majd be, érvényes jegyünk vagy bérletünk segítségével. Így a bliccelőknek alaposan fel kell kötniük a gatyájukat, ugyanis szinte lehetetlenné válik a lógás a tömegközlekedési eszközökön.
Ilyen ellenőrző kapuk viszont csak néhány HÉV-állomáson és a metróban lesznek, emellett 2500 felszíni járműre szerelnek fel új jegykezelőket. Az ellenőrök pedig 600 darab új, hordozható készüléket kapnak a vizsgálathoz. További jelentős fejlesztésnek számít, hogy a kezdeti időszakban 800 beléptetőkaput és 10 450 érvényesítő automatát helyeznek majd ki.
Ha minden jól megy, a bérletesek 2016 végén már tesztelhetik az új rendszert, a végső átállás pedig 2017-ben történhet meg. Addig viszont még bátran lyukaszthatunk.