tóth gabi
Az ügynek ezzel még koránt sincs vége.
Tavasszal kell börtönbe vonulnia a veronai buszbaleset okozásért hat évre ítélt sofőrnek. Amennyiben V. János ennek nem tesz eleget, akár az Interpol vagy az Europol segítségével is előállíthatják az olasz hatóságok – írja a Bors.
Mint a Ripost megírta, a Szinyei Merse Pál Gimnázium sítúrájáról hazafele jövet a busz az autópálya egyik korlátjának ütközött, majd kigyulladt. A kemencévé változott járműben összesen 17-en, köztük diákok és tanárok vesztették életüket. Az olasz bíróság, az ügyészség és a vádlott végül egy hónappal ezelőtt kiegyezett a 6 éves büntetésben.
Továbbra sem kér bocsánatot az áldozatok hozzátartozóitól és az életben maradt sérültektől a buszt vezető V. János, sőt, az ellene indított büntetőeljárás keretében megkísérelte a saját barátjára kenni a felelősséget.
Szendrei Endre az unokahúgát veszítette el az öt évvel ezelőtti tragédiában, és most a Borsnak fejtette ki, hogy az ügynek még koránt sincs vége.
„Nincs arról információm, hogy a buszvezető kezdeményezte-e, hogy Magyarországon ülhessen, bár tény, hogyha be is ad ilyen indítványt, az nem bír halasztó hatállyal” – mondta Szendrei Endre.
„Ha V. szeretné, hogy a kérelem a megfelelő diplomáciai és igazságszolgáltatási csatornákon keresztülfusson, már most intézkednie kell” – szögezte le.
„Amennyiben V. nem kezdi meg a büntetés letöltését, még kiadatásra sincs szükség, hiszen az Europolnak megvan rá a lehetősége, hogy egyszerűen eljöjjön érte, és Olaszországba vigye. A rendszer úgy működik, hogy az elítélt egy nap megkapja az értesítést, hogy mikor és melyik börtönben kell jelentkeznie. Ha ennek nem tesz eleget, az Interpol előállítja”– mondta a nagybácsi, aki szerint mindenképpen minősíti a buszvezető morális szintjét, hogy képes volt egy évtizedes barátság után az elhunyt váltótársára fogni a baleset okozását.
A bizonyítási eljárásban felmerült, hogy a buszról az utolsó pihenő után készült egy kamerafelvétel, melyen szintén látszott, hogy V. ült a volán mögött, azonban a védői azzal próbáltak érvelni, hogy kérdés, volt-e esetleg még egy megálló.
„A vádat az ítélethirdetéskor már nem is a veronai ügyész, hanem a tartományi főügyész képviselte. Ő odajött hozzánk beszélgetni, és elmondta, azért kényszerült kiegyezni a szerinte is enyhe 6 éves büntetésben, mert a bíró már olyan irányba terelte a tárgyalást, hogy végül a sofőrt akár fel is menthette volna” – ecsetelte Szendrei Endre.
A buszvezető esetében már megszületett az ítélet, ám az ügy még folytatódik, hiszen az autópálya elleni eljárás jelenleg is zajlik Olaszországban.
„Egy három héttel ezelőtti tárgyalási napon meghallgatták azokat a rendőröket, akik az elsők között érkeztek a helyszínre. A főnyomozó négy alkalommal jelentette ki, hogy számukra egyértelműen V. János ült a volán mögött. A sofőr ugyanis egy rendkívül súlyos fejsérülést szerzett, mert a fejére zuhant egy, a vezetőülés feletti nehéz tárgy. Az egyenruhások azt is kinyilvánították, hogy találkoztak a sokkos állapotban levő V. Jánossal, aki akkor elmondta, ő vezetett” – magyarázta a nagybácsi.
Az autópálya elleni büntetőeljárásban öt alkalmazottat vádolnak. Ebben kulcsszerepe lehet a jelenleg is egy veronai katonai laktanyában őrzött buszroncsnak. A bűnjel zár alatt van, onnan semmit sem szabad elhozni. Szendrei egy alkalommal a járművet megtekinthette.
Kiderült: a pálya ügyvédei azt akarjék bebizonyítani, hogy a felelőség kizárólag V. Jánost terheli. A taktikájuk arra épül, hogy az autópálya bizonyos biztonsági berendezései csak bizonyos határokon belül működhetnek és ha valaki túllépi a sebességet, az úgy csapódhat a korlátnak, mint ahogy a tragédiakor történt. Ez azért nagyon jelentős, mert ha sikerül ezt bebizonyítaniuk, akkor nem kell kártérítést fizetniük a sérülteknek és az elhunytak hozzátartozóinak.