tóth gabi
Egy az Eximbank és a GB & Partners által támogatott magyar cég segít megoldani a rohamléptekkel fejlődő Kína parkolási nehézségeit.
November 30-án Yangzhongban indul el az EPS Global által kiépített okosparkolási rendszer éles üzeme.
A rendszer lényege, hogy az utcák elején elhelyezett LED-kijelzős táblák segítségével tudatni lehet az autósokkal, hogy az adott szakaszon éppen hány parkolóhely érhető el. Ehhez a vállalat érzékelőket helyezett el szerte a városban, amelyre ha egy autó ráhajt, az elküldi az információt a rendszer számára.
Azonban nem csak a táblák segítenek a tájékozódásban, hiszen a felhasználók egy mobilos applikáció segítségével is képesek követni, hogy éppen hol van üres hely, továbbá az applikáció navigációs funkciója a szabad parkolóhelyhez irányítja az autóvezetőket. A projekt első fázisa 2018-ban fejeződött be, amikor Yangzhong városában 2350 parkolóhelyet építettek ki, amelyből ezret fel is szereltek a vállalat által tervezett geomagnetikus szenzorral, emellett pedig 39 LED-kijelző is segíti az autósok tájékoztatását.
A rendszer minden fizetési módot elfogad, a készpénzen kívül. Ugyan továbbra is szükség lesz parkolóőrökre, főleg a rendszer indulásakor, azonban létszámukat folyamatosan csökkenteni fogják. Amíg viszont a lakosság szokja az új szisztémát, addig a parkolóőröknél is lehet fizetni, akik el is tudják majd magyarázni az ügyfeleknek, hogy mi a teendő a parkolás indításakor, és annak lezártakor.
Kínában rendkívül elterjedt a mobilos fizetés, ezért az ügyfelek a legtöbb esetben alkalmazások segítségével indítják majd el a parkolást.
Amennyiben valaki leparkol, de mégis elfelejti elindítani a díjfizetést, a szenzor erről értesítést küld a parkolóőr készülékére. A parkolóőr ennek alapján meg tudja találni a vétkest, de büntetés helyett ebben az esetben csak elindítja a díjfizetést attól a ponttól számítva, amikor az érzékelő észlelte az autó megérkezését. Az is előfordulhat, hogy valaki elfelejti leállítani a díjfizetést, de az okos-rendszer ezt is érzékeli, és értesítést küld a felhasználó telefonjára, így elkerülhető az a kellemetlen szituáció, hogy valaki még akkor is fizeti a szolgáltatást, amikor már rég elhagyta a parkolóhelyet.