kulcsár edina
Részleteket hozott az olasz sajtó abból a 44 oldalas szakértői véleményből, amelyet a veronai busztragédiát okozó sofőr, V. János ügyvédje nyújtott be, és ami azt állítja: nem ő, hanem a másik sofőr vezetett. Az áldozatok hozzátartozói felháborodtak, az olasz ügyész azt mondja: ezt konkrét bizonyítékokkal tudja cáfolni.
Most értesültek a veronai buszbaleset áldozatainak hozzátartozói arról, hogy a baleset vádlottja, V. János ügyvédje beadott a bíróságra egy 44 oldalas szakértői véleményt. A dokumentumot Nicola Dinon mérnök dolgozta ki, aki balesetek rekonstrukciójára szakosodott. A Corriere di Verona beszámolója szerint Dinon a vádirattal ellentétben azt állítja: a sérülések alapján nem V. János, hanem a balesetben meghalt társa, K. Zoltán vezette a buszt a baleset idején, és szerinte a két sofőr – nem sokkal a tragédia előtt – helyet cserélt. A túlélő V. János sérülései szerinte arra utalnak, hogy nem a kormány mögött ült, hanem kiesett jobbra.
Az áldozatok hozzátartozói a Verona Angyalai közösségi oldalon adtak hangot felháborodásuknak.
„Hogy nem félnek az Istentől ...” – írja Katalin. Róbert szerint ez határtalan aljasság, Éva pedig úgy fogalmaz: „Persze, rá lehet fogni egy halottra, neki már úgyis mindegy, nem? Nem arról volt szó, hogy ő olyan sérüléseket szenvedett el, amelyeket a vezetőülésben nem tudott volna?”
„A baleset után az első kiérkező rendőrnek V. János elmondta, hogy ő vezette az autóbuszt. Ha nem ő vezette volna, miért mondta volna ezt? Később persze visszavonta a vallomását” – mondta a Ripost-nak Krizsány László, az egyik áldozat édesapja, aki olvasta az olasz hatóságok vádiratát, és ez alapján teljesen biztos benne, hogy V. János vezette a buszt és felelős a 17 halálos áldozatot követelő balesetért. „Nevetséges az az érvelés, hogy a szemtanúk nem egységesek abban, ki vezetett: nem csoda, mert a busz utasainak jó része aludt, amikor bekövetkezett a baleset! A sérülésekről pedig annyit, hogy azon az oldalon, ahol az elhunyt buszsofőr, K. Zoltán ült, mindenki meghalt. Zoltán nekiesett az oszlopnak, és pontosan olyan sérüléseket szenvedett, mint a többi jobb oldali, elhunyt utas, szó sincs arról, amit most bele akarnak magyarázni, hogy rajta lettek volna a kormánytól származó sérülések. A másik oldalról voltak túlélők, a bal oldalon, ahol V. János a járművet vezette.”
Krizsány László szerint az utat kamerák szegélyezik, ezek szintén arról tanúskodnak, hogy V. János vezetett.
„A videófelvételeken látszik, hogy a busz elindult és kikanyarodott az utolsó megállóhelyről, 50 kilométerre a baleset helyszínétől. Világosan kivehető, hogy V. János vezette ekkor a buszt, és onnantól a baleset helyszínéig nem álltak meg. Nem cserélhetett helyet a két sofőr, legfeljebb menet közben az autópályán, ami életszerűtlen. Menet közben 4-5 kilométerenként van egy-egy autópályakamera, amik folyamatosan rögzítették a busz útját. Nem utal arra semmi, hogy eltűnt a képről vagy szünetet tartott, vagy megállt volna útközben, haladt tovább a baleset helyszínéig. Számunkra egyértelmű, hogy ő vezette a járművet. Ezt az olasz hatóságok is biztosra veszik.”
A magyar hozzátartozók véleményét erősíti meg Alberto Palotti ügyész nyilatkozata, aki tiltakozását fejezte ki az olasz sajtóban.
„Egy olyan embert hibáztatnak, aki már meghalt, és nem tudja magát megvédeni” – közölte a Corriere di Veronával. Az ANSA hírügynökségnek pedig kijelentette: nyilvánvaló bizonyítékokkal rendelkeznek a vádlottak, V. Jánossal és az autópályát építő mérnökök bűnösségét illetően. A tárgyalás január 24-én folytatódik Veronában.
„Szakszerű ítéletet fognak hozni, ebben biztos vagyok!” – fogalmazott Krizsány László, aki jól ismeri a baleseti jegyzőkönyvet és a nyomozati anyagokat.
A két buszvezető, V. János és K. Zoltán jó barátok voltak. A hozzátartozók szerint ezért különösen visszatetsző, hogy a férfi a balesetben részben az ő hibájából meghalt barátjára akarja kenni a felelősséget. Azon is csodálkoznak a hozzátartozók, hogy a sofőr korábban olasz kirendelt ügyvédet kért, mert dokumentumokkal állította, hogy nincs pénze, most pedig hirtelen előkerített egy drága ügyvédet és legyártatott egy 44 oldalas szakértői jelentést… Az is felháborodást keltett, hogy V. János arra hivatkozva szerzett új jogosítványt Magyarországon, hogy azt állította, Veronában elvesztek az iratai, holott az olasz hatóságok vették el a jogosítványát.
Sok veronai áldozat hozzátartozója is részt vett Vígh György testnevelő tanár temetésén pénteken. A tanár a tragikus buszbalesetben több gyereket is kimentett, saját két gyermekét viszont elvesztette, s ő maga is súlyosan megsérült. 66 éves korában hunyt el, halálában minden bizonnyal szerepe volt a tragédiának. A gyászolók egy-egy szál rózsával érkeztek, a hamvakat tartalmazó urnát pedig a veronai buszbaleset áldozatainak emlékére írt dal kíséretében vitték a végső nyughelyre.
„Karácsonykor egyedül fogok ülni az asztalnál, sok elhunyt áldozat hozzátartozójához hasonlóan” – mondta a Ripost-nak a gyászoló özvegy. „Azok, akik a szeretteink haláláért felelősek, szabadon, a családjuk körében tölthetik az ünnepeket.”
Arra a kérdésre, mit szól V. János védekezéséhez, miszerint nem ő vezetett, csak annyit válaszolt: egészen biztos benne, hogy ő vezette a buszt.