INSIDER

Így csapnak le a szennyező autósokra a magyar utakon

Három vidéki nagyvárosban állnak meg pénteken is egy-egy ponton „Közúti ellenőrzés” feliratú kisteherautóval, hogy felmérjék az arra haladó autók környezetvédelmi állapotát a szakemberek. A megállított járműveket különböző eszközökkel vizsgálják. Budapesten, a negyedik helyszínen már befejeződött az egy hetes akció.
  • Szerző: Ripost

Debrecenben, Győrben és Szegeden jelenleg is tart a felmérés a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. szervezésében egészen péntek délutánig. A mérések során egy-egy „Közúti ellenőrzés” feliratú furgonnal telepednek ki a szakemberek az előre meghatározott pontokra. Bár Budapesten tegnap volt az utolsó mérési nap, Debrecenben a Kishegyesi úton, Győrben az 1. számú főút 121. kilométerénél, illetve Szegeden az 5-ös út 163+800-as kilométerszelvényénél mérnek.

EZEKET OLVASTAD MÁR?

A vizsgálandó járművet leintik, azzal a vizsgáló furgon mellé kell állni. Itt már elő vannak készítve a mérőeszközök az igencsak jól felszerelt mérőjárműnél.

„Szakembereink az autók környezetvédelmi állapotát mérik fel speciális eszközökkel. Nem a büntetés a célunk, ezt mi nem is tesszük, hanem a megfelelő szemléletformálás, ami a hárommilliós hazai járműállománynál egyáltalán nem hátrány” – tudtuk meg az Információs és Technológiai Minisztérium sajtóosztályától.

A sofőrtől elkérik a személyi igazolványát, lakcímkártyáját és jogsiját, de ellenőrzik az autó forgalmiját is, hogy minden rendben legyen vele.

Az ellenőrök a benzines és dízel autókat egyaránt vizsgálják, legyen az akár személyautó, vagy kisteherautó. Egy különleges érzékelővel a jármű fordulatszámát, valamint egy kipufogóba dugott eszközzel a károsanyag kibocsájtást mérik.

A motorházban megnézik, hogy semmi se csöpögjön vagy szivárogjon, illetve a motorra feltesznek egy különleges érzékelőt, ami a fordulatszámot méri.

„Három dolgot vizsgálunk az akció keretein belül. Egyrészt megnézzük, hogy semmilyen folyadék ne csöpögjön, vagy szivárogjon a kocsiból. Másrészt a károsanyag-kibocsátást ellenőrizzük, hogy ne menjen a megengedett értékek fölé, illetve a kipufogórendszer állapotát vizsgáljuk. Ha valamilyen gond adódik, akkor jegyzőkönyvet veszünk fel és az autóval 20 napon belül már kijavított állapotban egy vizsgaállomásra kell elmenni egy újabb vizsgálatra” – magyarázta lapunknak a budapesti Gyömrői úton az egyik mérést végző szakember.

A kipufogó csövébe is raknak egy mérőeszközt, ez a károsanyag-kibocsátást nézi, de ugyanahhoz az eszközhöz van kötve, mint a fordulatszámmérő.

Ha egy autót vizsgaállomásra küldenek, az újbóli, javítás utáni vizsgálat díjmentes. Ugyanakkor, ha belátható határidőn belül lejár az autó forgalmija és a vizsgaállomás kapacitása engedi, felajánlják a műszaki vizsga elvégzését is, hogy két legyet lehessen ütni egy csapásra – tudtuk meg a minisztérium sajtóosztályától.

Némelyik vizsgálóponton a kamionokat is ellenőrzik, abban az esetben a forgalmit, valamint a teherautó tachográfját ellenőrzik.