kulcsár edina
Szálljanak ki a kocsiból és menjenek gyalog! – ezt üzente a budapesti autósoknak Karácsony Gergely főpolgármester, miután gigadugókat idézett elő az intézkedéseivel.
A Metropol megbízásából 23 847 fő megkérdezésével telefonos, reprezentatív felmérés készült a gépjárművel rendelkező budapesti lakosok körében. A kutatás azt vizsgálta, mekkora az ellenkezés az autósok körében a főpolgármester közlekedés-átszervezési sorozata, az emiatt kialakult káosz, illetve az ezekre adott, hol sutának, hol arrogánsnak tűnő magyarázatai iránt. A telefonon hívottaknak mindössze egyetlen kérdésre kellett válaszolniuk: „Azért hívom Önt, mert Karácsony Gergely főpolgármester egy sajtótájékoztatón azt üzente a dugóban ülő budapesti autósoknak, hogy szálljanak ki a kocsiból és menjenek gyalog. Ön egyetért Karácsony Gergely véleményével? Ez valóban megoldást jelentene a dugóra?”
A válaszok százalékos megoszlása a így alakult:
Nem: 65,09 %
Igen: 34,91 %
Korábban a Metropol kétszer is lemérte, hogy Karácsony Gergely átgondolatlan felújításai, szervezetlen útlezárásai miatt mennyit veszteglünk a reggeli csúcs idején a fővárosi dugókban. A Budapest több útvonalán mért adatok szerint június 9-én plusz 28 perc volt az az idő, amelyet a végeláthatatlan kocsisorokban állva töltöttünk. Június 24-én, a Lánchíd lezárása után megismételték a mérést a korábbi útvonalakon. Akkor már 44 perc volt a dugókban várakozás ideje. Mindez a hőségriadó kellős közepén.
A főpolgármester a nyár beköszöntével szinte egyszerre rendelte el a legfontosabb közlekedési csomópontok felújítását. Az amúgy is zajló belvárosi metrófelújítás idején fogott bele a pesti alsó rakpart átépítésébe a Margit híd és az Országház között, Dél-Pesten pedig az 50-es villamos vonalának korszerűsítése miatt érintett több forgalmas helyszínt az építkezés. A napi mintegy 500 ezer utast szállító metróvonal kiesése egyébként eleve iszonyatos embertömeget kényszerített buszos közlekedésre a csúcsidőszakokban. A metrópótló buszok már akkor gyakran konvojokban álltak, tovább akadályozva ezzel az autósokat a gigadugóban. A kegyelemdöfést a Lánchíd felújítása adta meg június 16-án, amit a főpolgármester „mesteri érzékkel” időzített az amúgy is nagy forgalommal és lezárásokkal járó futball-Eb idejére.
A Clark Ádám téren az ikonikus virágágyást leaszfaltozták, a helyére életveszélyes biciklis körforgalom került. Ezt követte június 19-én a Nyugati pályaudvar lezárása. A felújítás időpontját a MÁV jó előre egyeztette a főpolgármesterrel, akinek tudnia kellett arról, hogy Budapest tömegközlekedésére jelentős plusz terhet ró a vonaton utazók városi közlekedésbe terelése. A köznyelv által csak „Karácsony káosznak” nevezett közlekedésszervezési ámokfutás következő lépése a Blaha Lujza tér napokban történő lezárása lesz.
Karácsony Gergely már a 2019-es választási kampányában arról beszélt, hogy ki kell szorítani Budapestről az autósokat, amihez haladéktalanul neki is látott – csak éppen józan alternatívát nem kínált a négykerekűeknek. A belvárosi rész közlekedésében hatalmas dugókat okozott a körút „biciklisbaráttá” alakítása, ahol májustól anyázó autósok tömege vesztegel a kongó kerékpársávok mellett. Ehhez csatlakozott később a Hegyalja út is, ahol a BAH-csomóponttól az Erzsébet hídig újabb sávot vettek el az autósoktól – ezúttal a buszok részére. Többen is gyanús egybecsengést látnak az elviselhetetlen állapotok és a főpolgármester azon felvetése között, hogy ha a „nép akarja”, bevezetésre kerül a dugódíj (értsd: az autósok megsarcolása) a fővárosban. Amikor Karácsony Gergelyt újságírók megkérdezték, hogy mit is kíván tenni a kialakult tarthatatlan helyzet megoldása érdekében, ennyit válaszolt: „Szálljon ki a kocsiból, és menjen gyalog!”